BRDO: Регулювання ринку проектування провокує численні корупційні зловживання і потребує нагальних змін

15-02-2018

Ринок проектування – основа будівельної галузі з обсягом більше 1 млрд грн на рік та високою доданою вартістю. Сфера вимагає висококваліфікованого кадрового забезпечення і запровадження сучасних технологій. Проте застарілі системи підготовки, атестації фахівців та технічного регулювання гальмують розвиток ринку в Україні.

Шляхи вирішення проблем ринку представники влади, бізнесу та громадськості шукали 15 лютого під час Круглого столу «Українські реалії проектування. Вектор розвитку». Організаторами заходу виступили Офіс ефективного регулювання BRDO та Спілка архітекторів України за підтримки EU4Business\FORBIZ в рамках Публічного діалогу #PROДіалог.

Спеціалістів за фахом архітектури та містобудування готують 20 українських ВНЗ, інженерів-проектувальників – 42. При цьому підготовка та сертифікація за багатьма затребуваними напрямками – зокрема, з проектування інженерних мереж та проектування за Єврокодами – взагалі відсутня.

Неврегульованість повноважень саморегулівних організацій, яким делеговані функції підготовки до професійної атестації, провокують встановлення додаткових, не передбачених законодавством, вимог. Так, пройти професійну атестацію можуть лише члени профільної саморегулівної організації, що створює бар’єр для рівноправного доступу до адміністративної послуги і збільшує витрати для бізнесу.

 «Архітектурна сфера потребує значних інвестицій та сучасних підходів. Сьогодні робота проектувальників та архітекторів в Україні дуже недооцінена, а рівень заробітної плати є найнижчим у Європі. Необхідно працювати над тим, аби перспективні українські спеціалісти мали попит на свою роботу і гідну оплати праці в Україні, а не виїжджали за кордон», – зазначив Заступник Міністра регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ України Лев Парцхаладзе, відкриваючи захід.

За даними аналітичного дослідження BRDO, з 36 регуляторних актів на ринку проектування, 8 мають ознаки незаконних, а 18 потребують актуалізації. «Чинне регулювання провокує корупційні зловживання з боку регуляторів, створює перепони для учасників ринку, необґрунтовано ускладнює процедуру погодження та затвердження проектної документації, а також не забезпечує захисту авторського права. З 2009 року кількість підприємств на українському ринку архітектури та проектування скоротилася втричі і наразі налічує близько 2060 підприємств», – наголосила Керівник сектору «Будівництво» BRDO Олена Шуляк.

Ще одним проблемним аспектом є неврегульованість процедури затвердження проектної документації на будівництво об’єктів із залученням бюджетних коштів, коштів державних і комунальних підприємств. Вартість таких об’єктів затверджується органами виконавчої за застарілими нормативами, що призводить до штучного неринкового заниження тендерної вартості робіт і загрожує низькою якістю виконання проектів.

Загалом ринку притаманна занижена вартість проектних робіт. Так, частка проектування у загальній вартості будівництва в Україні в середньому складає 1,5-2%. До слова, у Франції це 8-13%, а у Великобританії рівень сягає 10-17%. На цьому також акцентував Президент Національної Спілки архітекторів України Володимир Гусаков: «Сьогодні наш ринок характеризується технологічною відсталістю. Робота архітекторів малооплачувана, що відповідно, позначається і на якості. Система державних замовлень на проектування практично відсутня».  

На важливості створення конкурентних умов на ринку зупинився Перший заступник Міністра економічного розвитку і торгівлі України Максим Нефьодов: «Очевидно, що якісна архітектура коштує дорожче за неякісну. В Україні попит на якісне проектування тільки починає зароджуватися. В цьому плані дуже важливо створити конкурентні умови, що будуть сприяти розвитку», – зазначив він.

Крім того, регуляторне поле засмічують численні застарілі та неузгоджені норми.  Так, відповідно до Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» проектна документація на будівництво об’єктів, розроблена відповідно до містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, не потребує погодження з органами державної влади та місцевого самоврядування. Однак норми низки інших законодавчих актів вимагають погодження проектів будівництва перед їх затвердженням.

Голова Держархбудінспекції Олексій Кудрявцев зазначив, що після здійснення реформування дозвільних процедур в будівництві, на часі – якісна зміна підходів до контролю: “Стратегія реформування системи державного нагляду (контролю) схвалена Урядом. У розрізі цього нами вивчається питання перегляду інспекційних функцій органів держархбудконтролю та запровадження поетапного огляду будівельних робіт. Основна ідея, – і це передбачено Стратегією, – орієнтація не на виявлення порушень, а на їх запобігання. Тобто перехід від карального вектору до максимальної консультативної підтримки бізнесу”.

За оцінкою BRDO, для сталого розвитку ринку проектування необхідно, зокрема:

  • запровадити сучасні методики до системи освіти та професійної атестації спеціалістів;
  • усунути прогалини в регулюванні процедури затвердження проектної документації;
  • сприяти конкуренції на ринку для підвищення якості виконання робіт та скасувати підстави для тендерних зловживань;
  • забезпечити механізм захисту авторських прав;
  • актуалізувати систему технічного регулювання та сприяти впровадженню сучасних технологій на ринку.

Участь у заході також взяли Голова Державної архітектурно-будівельної інспекції Олексій Кудрявцев, Головний архітектор ТОВ «МІСЬКЦИВІЛЬПРОЕКТ» Віктор Ширяєв, Директор ДП «УКРНДПІЦИВІЛЬБУД» Олександр Чижевський, представники бізнесових, експертних кіл і громадськості.

Завантажити (PPTX, 1.11MB)

Партнери