Головне
16.09.2016

Міністерство здорового глузду: як сприятимуть малому і середньому бізнесу в Україні

dollar-exchange-rate-544949_1920

Джерело: телеканал “24”

За ініціативи і фінансування Європейського союзу в Україні розпочав роботу проект FORBIZ. Головна його мета — створення кращого бізнес-середовища в Україні для малого та середнього підприємництва. В рамках проекту планується втілити в життя цілий ряд ініціатив, які сприятимуть не тільки розкриттю потенціалу українського малого і середнього бізнесу, а й економічному розвитку країни.

Основними факторами, що стримують розвиток успішного та конкурентноспроможного бізнесу в Україні, європейські фахівці називають надмірно зарегульоване бізнес-середовище, неузгоджене законодавство, а також низький рівень законодавчої обізнаності серед українських підприємців.

Щоб виправити ситуацію і було започатковано проект FORBIZ в рамках європейської ініціативи EU4Business.

Які завдання ставляться

Проект фокусуватиметься саме на малому і середньому бізнесі. Пропонуватиме системні зміни для створення сприятливого бізнес середовища. Головне завдання – знизити регуляторний тиск та зменшити ризики для бізнесу.

В Україні і Європі малий та середній бізнес – це той прошарок, який утримує економічну стабільність в країні. І криза в Україні після подій з Росією була б значно більша, якби не малий та середній бізнес, що включився у розвиток країни,
– зауважив ключовий експерт проекту FORBIZ Джошуа Бадах.

За словами фахівця, в урядових колах України є розуміння того, що полегшення правил та створення сприятливого середовища для розвитку малого і середнього бізнесу є дуже важливим для країни і що цю сферу треба врегулювати.

Є дуже багато законів, ще з радянських часів, котрі не годяться в сучасних умовах, їх потрібно прибирати. І треба дивитися, які закони варто запропонувати бізнесу, щоб він добре розвивався,
– наголосив експерт.

Крім того, підписання Угоди про асоціацію між Україною та ЄС з одного боку пришвидшує процес співпраці, дає можливість розвитку українському бізнесу, а з іншого – зобов’язує Україну гармонізувати своє правове поле, що, в свою чергу, збільшить привабливість нашої країни для міжнародних інвесторів.

Хто втілюватиме проект в життя

Незалежний аналітичний центр “Офіс ефективного регулювання (BRDO)” надаватиме сприяння проекту шляхом залучення великої команди досвідчених фахівців з юридичних питань та аналітиків, що спеціалізуються у конкретних секторах бізнесу. І, звичайно, самі профільні міністерства будуть напряму залучені до роботи.

Нам дуже хотілось би, щоб міністерства не сприймали нас як “чужу” реформу. Як ініціативу, яку запровадили “попередники”. Знаючи, що часом “вік” міністра на посаді та його команди буває вкрай коротким. Але ми пропонуємо системні зміни, які не можливо втілити за кілька місяців, тому нам хотілось би стати таким собі “міністерством здорового глузду”,
— зауважив керівник “Офісу ефективного регулювання” Олексій Гончарук.

Роздача “мила”

Більше 70% документів в Україні приймаються з 2 цілями: виконати міжнародні зобов’язання і наповнити бюджет, – пояснив Олексій Гончарук. Якщо нічого іншого держава не хоче – то бізнес ставитиметься до держави як до ведмедя в посудній лавці, в кращому випадку. В гіршому – як до пірата. І це ключова проблема.

В Україні бізнес – злочинець в очах держави. Ще з радянських часів він зарегульований так, наче це частина держави. Коли Україна стала незалежною, регулювання залишилося старим. Досі діють старі норми, які регулюють діяльність усіх компаній України,
– пояснив експерт BRDO Олексій Дороган.

За його словами, перевіряючий завжди може знайти на підприємстві якісь порушення, добряче порившись у застарілому законодавстві, яке, тим не менш — діюче.

У нас і досі діє наказ 1923 року, якого немає на сайті Верховної Ради України, але який обов’язковий – є відповідні листи міністерств, котрий встановлює, яким працівникам потрібно видавати господарське мило,
– здивував Олексій Дорогань.

Тому якщо спитати у підприємця, чи стовідсотково він виконує всі вимоги і норми, бізнесмен або скаже “не всі”, або засумнівається – чи всі. Адже жоден підприємець не має ні часу, ні змоги знати ту величезну купу нормативних і інших актів, які у нас існують, часто протирічать одне одному, і підприємець не розуміє – навіщо вони. Але побороти в цьому питанні державу неможливо. Тому дешевше для бізнесу – просто нічого не робити.

Як досягатимуть поставлених цілей

Команда BRDO виконає технічну експертизу існуючого законодавства в пріоритетних секторах економіки: сільське господарство, будівництво, енергетика, транспорт та інфраструктура, контроль та нагляд, міжнародна торгівля та інформаційні технології.

Окремі законопроекти приймати не має сенсу. На наше переконання, “ямковим ремонтом” проблеми не вирішити. Ми запропонували системний підхід,
– розповів Олексій Гончарук.

Фахівці розробили план, як із ситуації вийти – систему “дороговказів” для окремих секторів бізнесу.

Будемо брати окремі бізнеси: рестораторів, таксистів, кейтерінгові компанії, тобто – дуже конкретні ринки, де розуміють своїх конкурентів, де можна порахувати об’єм ринку і вибудувати діалог держави з кожним окремим ринком. Наприклад, візьмемо таксі: зберемо реальних таксистів, поговоримо про проблеми, за допомогою експертів проаналізуємо ринок. З’ясуємо, що об’єм ринку такий-то, в тіні 45% (хоча, у випадку таксі “тіньових” за нашими підрахунками – від 70%). Чому ви не платите податки? Що зробити, щоб стало краще? І ця робота буде спільно з міністерством транспорту, податковою тощо. Дуже важливо, щоб це було публічно,
— пояснив Гончарук.

Таким чином можна швидко досягти результату – показати історію успіху, вважає фахівець.

Скільки часу триватиме проект

Проект розраховано на три роки. Але, як наголосив Джошуа Бадах, завдання проекту – запустити систему, щоб нею можна було скористатися навіть для тих законів і нормативів, які тільки будуть прийматися, щоб визначати їхню ефективність.

Олексій Гончарук додав, що за найближчі рік-півтора ставлять перед собою обережне завдання переглянути вищеописаним чином більше 70 ринків. Але ця робота буде проводитися спільно з міністерствами, і саме вони мають визначитися, з чого починати, і як розвивати роботу.

Робота з кожним ринком — індивідуальний проект. І таких проектів ми пропонуємо біля 70. Якщо хоча б половина з них буде успішною — це буде величезна перемога. Але ми обережні у прогнозах, оскільки робота значною мірою залежатиме також від людей, які працюватимуть у міністерствах,
– пояснив Олексій Гончарук

Чого планують досягти

По великому рахунку проект FORBIZ має три фокуси: регулювання, орієнтоване на інтереси бізнесу (підтримка органів влади на всіх рівнях з метою покращення регуляторної політики у пріоритетних секторах), підтримка політик для малого і середнього підприємництва та діалог зі спільнотою малого і середнього бізнесу.

Тож цілі проекту: напрацювати чіткі і зрозумілі “правила гри” для підприємців, зменшення адміністративного тиску на них.

Поки що робота на початковій стадії, але керівники і учасники проекту обіцяють проміжні результати вже найближчим часом.