Подолати корупцію в земельних відносинах допоможе зменшення інструментів регулювання і переведення їх в електронний формат

Щороку 800 тис. фізичних та юридичних осіб оформлюють в Україні близько 1 млн земельних ділянок із земель державної та комунальної власності. При цьому законодавство прописано таким чином, що оформити ділянку без порушень майже неможливо, а процедура – корупційна, заплутана, непрозора і довготривала. Попри те, що земельна реформа в країні триває вже 28 років, і кількість законодавчих прогалин дещо зменшилась, сама процедура оформлення земельної ділянки суттєво ускладнилась. Кількість інструментів регулювання у сфері збільшилась, і вони дублюють один одного.

Так, для оформлення ділянки необхідно до 14 разів контактувати з різними органами центральної та місцевої влади, землевпорядниками, оцінювачами, нотаріусами, ЦНАП тощо. Органи влади при цьому конкурують між собою за контроль над процесом формування та виділення земельних ділянок, а для зберігання відповідної інформації державою створено 8 різних баз даних. Все це означає надмірні часові витрати, провокує корупцію і є суттєвою перешкодою для бізнесу.

Проблематику сфери представники влади, бізнесу, громадськості та експертних кіл обговорювали 11 грудня під час Круглого столу «Формування та отримання земельної ділянки при новому будівництві: проблеми і шляхи вирішення». Організатором виступив BRDO за підтримки EU4Business/FORBIZ в рамках Публічного діалогу #PROДіалог.

«У земельній сфері діє своєрідне «замкнене коло»: надмірність правил обумовлює їх порушення, а для уникнення відповідальності за порушення використовуються хабарі. Строк оформлення земельної ділянки за чинною процедурою може розтягнутися від 8,5 місяців до 3 років. А збитки держави через корупційні злочини, що розслідуються  у сфері земельних відносин з 2015 року, перевищують 450 млн грн», – відзначає керівник сектору Будівництво BRDO Олена Шуляк.

Дійсно, процедура є геть непрозорою, незважаючи на існування публічної кадастрової карти та сервісів перегляду відомостей Держреєстру речових прав на нерухоме майно. По факту, ці електронні системи лише частково відображають процедуру оформлення земельної ділянки та майже не відображають історію змін із нею. Непрозорими є вихідні дані щодо державних та комунальних земель, їх функціонального призначення, статусу оформлення. Відтак, інвестори не розуміють, яким чином шукати землі для набуття у власність чи користування.

За експертними оцінками, 3 млн сформованих земельних ділянок – або 14% від їх загальної кількості – взагалі не внесені до Державного земельного кадастру. При цьому недобросовісні набувачі земельних ділянок мають можливість заплутати «сліди» неправомірних дій із землями через поділ чи об’єднання земельних ділянок, багаторазову передачу між різними фізичними та юридичними особами. Такі ситуації були б неможливими при наявності цієї інформації у відкритому доступі, з чим погодилися усі учасники заходу.

Експерти BRDO провели системне дослідження ринку формування та отримання земельної ділянки при новому будівництві та дійшли висновку, що для зменшення корупційних проявів у сфері земельних відносин необхідні наступні кроки:

  • Зменшити кількість інструментів регулювання з 21 до 14.
  • Максимально трансформувати процедури в електронні сервіси.
  • Скоротити строк оформлення земельних ділянок під забудову до 4-х місяців.

У заході взяли участь начальник Головного управління  Держгеокадастру у Києві Емілія Яроцька, Голова правління ГО “Центр геопросторових даних України” Андрій Тарнопольський, Директор департаменту земельних ресурсів КМДА Петро Оленич, Директор ТОВ «Інгер-Град» Ігор Райков, юридичний радник Міжнародної організації з розвитку права (IDLO) Євген Бердніков, керуючий партнер ЮФ Totum Богдан Яськів.

[gview file=”https://brdo.com.ua/wp-content/uploads/2018/12/Preza_Zemlya_PD_final.pptx”]

Більше інфо – на www.brdo.com.ua та https://regulation.gov.ua/dialogue.