Головне
11.10.2016

Продовження мораторію на продаж землі: коротко про наслідки

Processed with VSCOcam with g3 preset

Processed with VSCOcam with g3 preset

Український парламент продовжив мораторій на продаж землі до 2018 року. Прийняття закону про обіг земель до кінця грудня 2016 року, що є контрольним маяком для отримання чергового траншу Міжнародного валютного фонду, не сталося. Про наслідки такої ситуації для аграрного ринку України журналісти сайту “24” запитали у фахівців агропромислового сектору.

Мораторій продовжили на рік. Хоча окремі політичні персонажі наполягали на тривалішому терміні – щонайменше 5 роках. Дискусій і політичних спекуляцій довкола питання продажу землі в Україні існує чимало. Камінь спотикання – в Україні досі не прописані “правила”, за якими землю можна продавати без шкоди національній безпеці і без збитку для держскарбниці.

Ринок землі і його “нескладухи”

Як пояснив у коментарі сайту “24” керівник сектору “Сільське господарство” Офісу ефективного регулювання Андрій Заблоцький, поки що Україна не готова на 100% до відкриття ринку землі у тому вигляді, в якому це передбачає скасування мораторію: повністю відкрити ринок земель сільськогосподарського значення для купівлі та продажу і створення вільного ринку. Існує ряд питань, які потребують законодавчого узгодження. І недоцільно, не вирішивши їх, відкривати ринок землі.

Це питання відмерлої спадщини, зонування тощо. Але основні – це встановлення критеріїв щодо продажу земель сільськогосподарського призначення, певних “запобіжників”: чи матимуть право іноземці купувати таку землю, який обсяг земель можна продавати в одні руки, який порядок тощо,
– пояснив фахівець.

Ще одна велика проблема, за словами Заблоцького, – у сільгосппідприємств, які сьогодні працюють на цьому ринку, немає достатньої кількості коштів, щоб викупити більшу частину тих земель, яку вони обробляють.

Є питання з фінансуванням, кредитуванням великих сільськогосподарських підприємств. Адже, щоб ринок почав функціонувати, потрібне фінансування, потрібна не лише пропозиція, а й попит,
– уточнив він.

Експерт погодився, що є багато нарікань, що мораторій, фактично, не дозволяє селянам розпоряджатись своїм майном. Але він нагадав, що земля, з одного боку, є фактором виробництва, з іншого – активом.

Активом – для людей, які її тримають, фактором – для компаній, які вирощують на ній сільськогосподарську продукцію. Тому такий баланс має бути збережений, і це, на мій погляд, є основним завданням держави,
– сказав Заблоцький.

АПК і мораторій: жити не можна зупинитись?

Втім, неготовність земельного ринку до відкриття зовсім не спрощує життя АПК з точки зору розвитку економіки.

Як відзначив у коментарі сайту “24” генеральний директор Асоціації “Український клуб аграрного бізнесу” Тарас Висоцький, продовження мораторію на продаж землі на рік – це найгірше, що могло статися. Плюсів у такому рішенні фахівець не вбачає жодного.

Якби мораторій продовжували хоча б на 7 років, це була б якась довгострокова стабільність, певні визначені правила гри, що діють на найближчі 7 років. А мораторій на рік – це повна невизначеність для галузі. Мінімальні зміни, окупність чи інші аспекти бізнес-плану визначаються терміном хоча б 5 років,
– пояснив Висоцький.

Звідси випливають мінуси. Перший – непрогнозованість ситуації з ринком землі. Другий – зберігається існуючий стан, тобто величезна неефективність використання земельних ресурсів та відсутність якісного стрибка галузі.

В Україні ніхто не розуміє скільки у нас земель, хто ними користується, хто платить податки… Звідси третій мінус – недоотримання коштів бюджетами сільських та селищних рад, які на 90% формуються із земельних податків,
– уточнив експерт.

“Четвертий: за таких умов говорити про валове зростання виробництва чи інвестиції не доводиться, і “драйвером” чи “локомотивом” економіки агропромисловий комплекс, на жаль, не стане мінімум до 2018 року”, – підсумував Висоцький.

Людям і бізнесу

Експерт з питань АПК Інституту економічних досліджень та політичних консультацій Олег Нів’євський, коментуючи сайту “24” продовження мораторію на продаж землі, також наголосив, що бізнесу потрібна визначеність. А її мораторій якраз і не забезпечує.

Відсутність визначеності у земельних відносинах є негативним чинником для інвестицій. Землю не можна використати у заставу. Власники землі так і залишаються у “кріпацькому” стані: мають ділянки, але не можуть ними скористатись. Це матиме наслідки і для доходів населення,
– пояснив він.

За словами аналітика, світова практика показує: дозвіл продавати-купувати землю призводить до зростання вартості землі, а якщо є вартість – то люди могли б отримати і вищу орендну плату. Тобто, людей позбавили заробітку, резюмує експерт.

Крім того, обіг землі, купівля-продаж, за міжнародним досвідом, позитивно впливає на зростання продуктивності в сільському господарстві.

Земля за рахунок важелю “купівля-продаж” переходить від менш ефективного до більш ефективного сільськогосподарського підприємства. Відповідно – це ще одні втрачені можливості для сільського господарства зростати більш швидкими темпами,
– констатував Нів’євський.

Мораторій і корупція

Мораторій на продаж землі зберігає наявність величезної корупції у земельних відносинах, наголосив Нів’євський.

Особливо це стосується державних земель, яких у нас понад 10 мільйонів гектарів – це розмір декількох європейських країн. І коли державні землі передаються в оренду, невідомо, що на них вирощують, хто і на яких умовах нею володіє – ця невизначеність породжує корупцію. І подальша невизначеність цю корупцію продовжує,
– пояснив він.

Чому так довго формують ринок землі

Олег Нів’євський вважає, що головних причин затягування формування ринку дві.

Нерішучість уряду – політики бояться робити рішучі кроки і брати на себе відповідальність за ці рішення. А земельна реформа – якщо не ключове, то принаймні в трійці ключових питань для держави. З іншого боку, як я вже казав, ринок державних земель – джерело великої корупції. Хтось на цьому збагачується, і так просто не хоче їх позбуватися,
– пояснив фахівець.

Андрій Заблоцький нагадав, що у мораторії зазначено – має бути розроблений і поданий закон України про обіг земель сільськогосподарського призначення, який скасує дію мораторію. Є кілька варіантів такого закону. Щоправда, єдиної концепції поки що немає.

Уряд має зараз сконцентруватися на визначенні отих “запобіжників”, які регулюватимуть обіг земель. Бо є ще й значна частка державних земель. І нещодавно пропонувалось, щоб держава спочатку ввела на ринок державні землі, а згодом – повністю скасувала мораторій. У нас є достатньо кваліфікованих фахівців, які можуть оцінити всі ризики. Є Держгеокадастр, який володіє необхідною інформацією,
– зауважив експерт Офісу ефективного регулювання.

“Структурний маяк”

І наостанок – головний “смаколик” і інтрига: що скаже МВФ?

Цікаво було б почути реакцію Міжнародного Валютного Фонду на такий крок української влади. У Меморандумі записано, що земля є одним з основних активів, які, фактично, не використані в Україні. І запровадження ринку землі було одним зі структурних маяків Меморандуму,
– нагадав Нів’євський.

Втім, реакція МВФ – головний біль тих, хто прийняв рішення про продовження мораторію.

А українському АПК тим часом треба буде “провисіти” у такому стані ще рік. Андрій Заблоцький констатує: де-факто сьогодні ринок землі в Україні є, але він у “сірому” стані.

Кардинальних зрушень за найближчий час не буде. Ринок функціонуватиме так само, як і функціонував. Остання статистика показала, що компанії, які мають можливість, і сьогодні нарощують свої земельні банки: з 2013 року цей процес був зупинився, а зараз – активізувався,
– підсумував експерт.