Українцям дозволили використовувати гроші з мобільного рахунку для оплати товарів і послуг

07-07-2017

За матеріалами delo.ua.

Незабаром в нашій країні для оплати товарів і послуг можна буде використовувати кошти з мобільного рахунку. Таким чином, українці отримають ще одну зручну альтернативу готівці, яка, цілком імовірно, стане серйозним конкурентом для Приват24 в частині мікроплатежів.

Цього тижня Кабінет Міністрів ухвалив постанову, яка відкриває можливість розвитку ринку мобільних платежів. Ухвалена постанова дасть можливість використовувати мобільний рахунок:

  • для грошових переказів;
  • оплати послуг і товарів;
  • надання абонентам інших мобільних фінансових послуг

Яка величина нового ринку?

Згідно з опитуваннями, кожен п’ятий користувач мобільного зв’язку в Україні готовий користуватися мобільними грошима. За оцінками Офісу ефективного регулювання, вже за два роки мобільними фінансовими послугами будуть користуватися як мінімум 15% абонентів або не менш 7,9 млн людей.

Який об’єм цього ринку? За даними State of Industry Report Mobile Money, у 2015-му середньомісячне поповнення мобільного гаманця у світі було на рівні $69. Частіше його поповнювали готівкою, але є й варіанти регулярних “траншів” від юросіб.

Навіть якщо припустити, що на старті запровадження послуги в Україні на одного користувача сума буде в десять разів менше середньосвітового рівня, тобто $6,9, то місячний об’єм ринку складе $54,6 млн. За таких умов на рік це вийде $656,6 млн або 17 млрд гривень.

Україна попереду планети всієї?

На жаль, ні. Україна в цьому питанні далеко не новатор: в половині країні світу споживачі можуть розплачуватися за товари чи послуги за допомогою свого мобільного рахунку, без прив’язки до банківської картки.

Наприклад, Apple дозволяє оплачувати свої послуги з мобільного рахунку в таких країнах: Австрія, Бельгія, Франція, Німеччини, Італія, Японія, Норвегія, Росія, Саудівська Аравія, Сингапур, Швейцарія, Тайвань і ОАЕ.

В деяких африканських країнах більш ніж 50% населення використовує мобільні платежі, технологія стала альтернативою банківській системі (цікавий приклад Кенії).

Такий формат платіжної системи передбачає також можливість переказу грошей з мобільного рахунку на свій банківський рахунок. Це буде доступно й українцям.

Чому раніше цей ринок не розвивався?

Розвиток цілого ринку зупиняли лише дві законодавчі норми.

  1. Телекомунікаційні послуги обкладаються пенсійним збором, який дорівнює 7,5%.При цьому, згідно з постановою КМУ №1740 від 03.11.1998, 7,5% платяться з усіх коштів, які надходять на мобільний рахунок. Навіть якщо кошти не були використані на телеком-послуги.Звісно ж, при автоматичному перерахуванні в бюджет 7,5% не можуть ефективно існувати жодні системи переказу чи оплати.
  2. Обов’язкова реєстрація користувачів при поверненні коштів з мобільного рахунку.

Технічно при оплаті/переказі з мобільного рахунку відбувається повернення коштів абоненту у вигляді електронних грошей. З умовних послуг (голосового, дата-графіку тощо) кошти споживача знову стають грошима, які він уже може використовувати для оплати інших товарів/послуг.

За Правилами надання і отримання телекомунікаційних послуг (постанова КМУ №295 від 11.04.2012) передбачено, що повернення коштів анонімним користувачам проводиться лише після їх особистого візиту в офіс оператора.

Враховуючи, що в Україні більш ніж 90% абонентів анонімні, фактично вимога “особистого візиту” є заборонною для ринку мобільних платежів. Заради здійснення платежу чи переказу люди в офіс ходити не будуть.

Відзначимо, що мобільні оператори намагалися розвивати послуги мобільних переказів і навіть є відповідні розділи сайтів. Проте чинне регулювання лишило ці проекти на рівні пілотів, без великих інвестицій.

Що зміниться завдяки постанові?

Ці два технічних моменти, що зупиняли появу цілої сфери послуг, давно обговорювалися у професійному середовищі.

При підготовці аналізу (“Зеленої книги”) по ринку мобільних платежів фахівці Офісу ефективного регулювання описали недосконалість законодавства, що гальмує розвиток ринку.

Після цього спільно з Мінекономрозвитку був підготовлений проект Постанови, що прибирав регуляторні бар’єри. Проект постанови пройшов суспільне обговорення, був погоджений з представниками операторів мобільного зв’язку і підтриманий ними.

Отже, BRDO пропонує, перш за все, скасувати обов’язковий візит в офіс оператора.

Що стосується надмірно сплачених сум пенсійного збору, передбачається порядок їх компенсації коштом майбутніх платежів оператору. Подібний механізм вже існує в благодійних СМС.

Що буде далі

Варто очікувати, що оператори будуть активніше інвестувати кошти у розвиток мобільних фінансових послуг.

Мова йде, перш за все, про мікроплатежі, наприклад, оплату громадського транспорту або стріт-фуда. Послуга “перекинь на рахунок другу” трансформується в переказ коштів між фізособами. Значний потенціал у е-коммерс: переглядаючи з телефону товар на сайтах, користувач матиме можливість його оплатити одразу з мобільного рахунку. Та й у звичайних магазинах оплатити покупку з мобільного рахунку також буде можливо.

І ще один важливий момент – ця послуга буде доступна в найбільш віддалених куточках країни. В магазинах, де немає терміналів, в місцевості, ще не покритій мережею 3G (підтвердження платежу можна отримати, наприклад, за допомогою СМС).

Таким чином, українці отримають ще одну зручну альтернативу готівці, яка, цілком імовірно, стане конкурентом Приват24 в частині мікроплатежів.

Партнери

  • logo_eu4b
  • logo_forbiz
  • partner3
  • partner4
  • logobg-1240x
  • partner5
  • partner1