Аналітика
15.07.2016

Чому Укрзалізниці потрібні нові локомотиви?

укрзалізниця

На початку червня Укрзалізниця (УЗ) і канадська машинобудівна корпорація Bombardier підписали меморандум про створення в Україні спільного підприємства з виробництва тягового рухомого складу. Трохи пізніше, 14 липня, американська корпорація General Electric підписала з УЗ угоду про тестування її локомотива на українській залізниці.

Про те, що General Electric і Bombardier передадуть Україні локомотиви для тестів, міністр інфраструктури Володимир Омелян заявляв ще в травні цього року. Він відзначав, що локомотиви в експериментальному режимі працюватимуть від трьох до шести місяців.

Які локомотиви отримає Україна, де і як їх будуть використовувати? Колонка Олександра Кави, експерта Офісу ефективного регулювання (BRDO), для Liga.net.

General Electric передасть для тестування Укрзалізниці вантажний тепловоз серії ТЕ33А з асинхронним тяговим приводом, який випускається локомотивобудівним заводом Локомотив Курастиру Зауити в Астані. Цей тепловоз розроблений на основі платформи Evolution четвертого покоління для колії стандарту 1520. Це найсучасніша платформа в лінійці General Electric.

Згідно з угодою між національним перевізником Казахстану Казахстан Темір Жоли (КТЖ) і General Electric (підписаний в 2006 році), на заводі в Астані вже випустили близько 300 таких тепловозів. При цьому в угоді було прописано, що тільки перші 10 тепловозів повинні бути поставлені готовими з США, а решта 300 – збиратися на новому заводі в Астані, який General Electric взяла на себе зобов’язання побудувати. Купівля партії 310 тепловозів обійшлася КТЖ в $ 650 млн. Таким чином, можна підрахувати, що ціна одного тепловоза склала близько $ 2,1 млн.

Пізніше був підписаний ще один договір на поставку 110 тепловозів вже в пасажирському варіанті – ТЕП33А. Два таких тепловоза зараз працюють в депо Алма-Ати.

Крім Казахстану ці тепловози працюють в Монголії, Азербайджані, Таджикистані, Туркменістані, Киргизстані. Також один такий тепловоз вже кілька років працює на підприємстві Івано-Франківськ-цемент – возить сировину на цей завод. В Україні тестовий тепловоз, швидше за все, буде використовуватися на лінії Долинське– Миколаїв для перевезення зернових вантажів у напрямку портів Миколаївської області.

Зараз мова йде тільки про проведення випробувань тепловоза, після чого буде прийнято рішення про можливу подальшу закупівлю. Дослідна експлуатація повинна продемонструвати плюси і мінуси цих локомотивів для українських залізниць. Але вже зараз серед достоїнств даної моделі можна виділити паливну ефективність і збільшені міжремонтні пробіги. Це дозволяє експлуатувати ці тепловози з більшою ефективністю, ніж існуючі.

Укрзалізниця востаннє купувала вантажні магістральні тепловози в 1992 році. Пасажирські тепловози останній раз купувалися в 2008-2009 роках. Нормативний термін служби переважної більшості моделей, експлуатованих УЗ, становить 30 років, тоді як 75% парку компанії вже давно подолали позначку 35 років. Парк тепловозів УЗ застарілий, і його терміново треба модернізувати.

Таким шляхом пішли більшість країн Східної Європи, але Україні, з огляду на вік нинішнього парку, швидше за все, доведеться купувати нову техніку. На жаль, контроль над заводом Луганськтепловоз загублений, а українські вагонобудівні заводи не випускають тепловози, тому вітчизняної альтернативи сучасним закордонним локомотивів зараз немає.

Скільки реально УЗ купить локомотивів, залежить від її фінансових можливостей. Зараз команда менеджерів УЗ на чолі з Войцехом Бальчуном виробляє нову технічну політику для рухомого складу. На основі цього і будуть формуватися кількісні показники. Очевидно, що, з огляду на більш високу потужність сучасних локомотивів, для забезпечення потреб УЗ їх потрібно менше, ніж є зараз. Наскільки менше, можна буде сказати після проведення масштабних розрахунків.

Що стосується закупівлі локомотивів у компанії Bombardier, швидше за все, вони запропонують УЗ техніку, що випускається на їхньому новому російському заводі в місті Енгельсі.

Локомотивний завод (потужність підприємства – 150 локомотивів на рік) був побудований в 2015 році спеціально для забезпечення потреб РЖД. Компанія розробила для російського ринку вантажний двосистемний електровоз F120MS (конструктивна платформа TRAXX) для колії 1520 мм (в Росії йому присвоєно серійне позначення 2ЕВ120).Передбачалося, що, крім російського ринку, ці поїзди будуть поставлятися на ринок країн СНД і в країни з залізничною колією шириною 1520 мм.

Зараз дослідний локомотив проходить випробування в Росії, але замовлень з боку основного російського перевізника – компанії РЖД – немає. З огляду на інвестиції в будівництво російського заводу, Bombardier активно шукає покупців на цю модель.

Довідка. General Electric – американська багатогалузева корпорація, виробник багатьох видів техніки, включаючи локомотиви, енергетичні установки, газові турбіни, авіаційні двигуни. Станом на 2015 рік компанія займала дев’яте місце в списку найбільших публічних компаній Forbes Global. У рейтингу Financial Times за ринковою капіталізацією зайняла 13-е місце в 2015 році.

Машинобудівна корпорація Bombardier – єдина компанія в світі, одночасно займається виробництвом літаків і поїздів. Чистий збиток компанії в 2015 році досяг $ 5,34 млрд, що в 4,2 рази перевищує показник збитку за 2014 рік.