Звернення щодо відкриття фінансової звітності компаній

Ми, представники/ці громадських організацій та фахівці/чині з відкритих даних, звертаємося до Державної податкової служби України, Державної служби статистики України, Міністерства юстиції України, а також Міністерства цифрової трансформації із закликом опублікувати і регулярно оновлювати фінансову звітність компаній у форматі відкритих даних. 

З 1 січня 2018 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Закону України “Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні” щодо удосконалення деяких положень» № 2164-VIII. Відповідно до нього, фінансова звітність підприємств не становить комерційної таємниці, не є конфіденційною інформацією та не належить до інформації з обмеженим доступом, крім випадків, передбачених законом. На фінансову звітність не розповсюджуються обмеження щодо поширення статистичної інформації. 

Розпорядниками даних про фінансову звітність компаній (усіх юридичних осіб) є Державна податкова служба, Державна служба статистики України та Міністерство юстиції України. Згідно з чинним законодавством, вона становить суспільний інтерес, тому має бути опублікована на порталі data.gov.ua та надаватися за запитом юридичних та фізичних осіб у порядку, передбаченому Законом України «Про доступ до публічної інформації».

Однак, зараз існує декілька значущих проблем:
фінансова звітність компаній не публікується розпорядниками у форматі відкритих даних;

  • дані фінансової звітності підприємств “зливаються” та продаються на “чорному ринку”, створюючи умови викривленої конкуренції для сервісів чи стартапів, та нерівного доступу до інформації для суспільства в цілому;
  • відсутня стала уніфікована практика у наданні даних про фінансову звітність в різних регіональних управліннях Державної податкової служби України: у деяких з них вона надається на запит, а в деяких — ні. 

Фінансова звітність компаній становить суспільний інтерес, а тому має бути оприлюдненою у форматі відкритих даних. Цей принцип закладений Директивою 2013/34 ЄС. Україна взяла зобов’язання з виконання цієї вимоги (п. 830 Плану заходів з виконання Угоди про Асоціацію з ЄС). 

Європейські країни, зокрема, Великобританія, мають успішний досвід із оприлюднення даних фінансової звітності компаній, а отже можуть слугувати чудовим прикладом для наслідування Україною. 

Публікація відкритих даних щодо фінансової звітності матиме позитивний ефект для держави, зокрема:

  • покращить рейтинги прозорості та відкритості держави. На прикладі системи Prozorro, яка отримала велику кількість міжнародних нагород, Україна може стати державою-лідером у галузі відкритих даних та ділитись досвідом із іншими державами;
  • підвищить авторитет України як цифрової держави на міжнародній арені;
  • сприятиме розвитку економіки — створенню продуктів на основі відкритих даних. Як наслідок — наповнення бюджету;
  • допоможе виконувати міжнародні стандарти FATF, OECD в боротьбі з відмиванням доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансування тероризму;
  • покращить інвестиційну привабливість України;
  • зменшить кількість змов на публічних закупівлях: полегшить АМКУ пошук  тендерів зі змовами завдяки виявленню підставних організацій, що не мають необхідної фінансової спроможності (пряма вимога п. 4 ч.1 ст. 16 ЗУ “Про публічні закупівлі”);
  • підвищить якість прийняття управлінських рішень: як на рівні держави, так і на рівні бізнесу.

Аби оприлюднити дані фінансової звітності, не потрібно створювати додаткові ресурси: є державний портал відкритих даних data.gov.ua

Бізнес-асоціації підтримують публікацію фінансової звітності компаній у форматі відкритих даних, оскільки:

  • дані конкретної компанії цікаві насамперед її контрагентам для оцінки ризикованості співпраці та уникненню недоброчесних контрагентів (за даними PWC,36% серед тих, хто вчинив найбільш суттєвий економічний злочин або шахрайство, становить третя сторона (контрагенти))
  • потенційні співробітники можуть перевірити фінансове становище роботодавця
  • дані за галузями і регіонами становлять інтерес як для підприємців (оцінка прибутковості компаній сектора, конкурентного середовища тощо), так і для журналістів/ок і аналітиків/инь (від економічних до антикорупційних розслідувань).
  • публікація відкритих даних покладе кінець корупційним зловживанням з даними (зокрема, витоку та продажу даних на “чорних ринках”).

Тому ми закликаємо:

  • Державну податкову службу та Державну службу статистики оприлюднити та регулярно оновлювати фінансову звітність компаній у машиночитному форматі, а Міністерство цифрової трансформації — сприяти публікації цієї інформації  в форматі відкритих даних (як орган, що є відповідальним за політику відкритих даних).
  • Кабінет Міністрів України — внести фінансову звітність компаній до переліку наборів відкритих даних, визначених Постановою КМУ № 835 2015 року.

Зі свого боку, ми готові до конструктивної співпраці над ефективним реформуванням політики України у сфері відкритих даних, надавати експертну та інформаційну підтримку відкриття даних фінансової звітності компаній

Підписанти звернення:

  1. Офіс ефективного регулювання BRDO
  2. YouControl
  3. Transparency International Ukraine
  4. OpenUp 
  5. Bihus.Info
  6. Рух ЧЕСНО
  7. Clarity Project
  8. Слідство.Інфо 
  9. Центр протидії корупції
  10. Електронна демократія
  11. Олексій Іванкін, Опендатабот
  12. ЕЙДОС
  13. Андрій Гнап, Waste Ukraine Analytics
  14. Дмитро Гадючка, приватна особа
  15. ГО «Рада захисту конкуренції та споживачів»
  16. ДП “Прозорро”
  17. Євген Воробйов, аналітик з протидії фінансовій злочинності, LL.M. (фінансове право), Лейденський університет (Нідерланди)
  18. Альона Гринько, аналітикиня-журналістка
  19. Центр розвитку інновацій (ЦРІ)

Звернення відкрите до підписання. Повідомте нас про бажання долучитись: [email protected] чи +380509979360

#opendata


Офіс ефективного регулювання (Better Regulation Delivery Office) – незалежний експертно-аналітичний центр, який фінансується міжнародними донорами, у тому числі Європейським Союзом в рамках проекту FORBIZ та  Ініціативи EU4Business.