15 жовтня 2024 року у Києві відбувся круглий стіл «Шляхи вирішення проблемних питань оподаткування постачальників послуг до мережі Інтернет», організований низкою профільних асоціацій та громадських організацій, які об’єдналися та спільно виступають проти скасування спрощеної моделі оподаткування для інтернет-провайдерів ⎼ суб’єктів малого бізнесу України. Офіс ефективного регулювання на заході представляв виконавчий директор BRDO ⎼ Олексій Дорогань.

Державна податкова служба запровадила заборону з 1 жовтня 2024 року застосовувати спрощену систему оподаткування для малих інтернет-провайдерів. Це рішення суперечить нормам Податкового кодексу, Конституції України і офіційному роз’ясненню регулятора сфери електронних комунікацій (НКЕК). У відповідь на це на початку жовтня бізнес-асоціації, громадські організації й аналітичні центри виступили зі спільним зверненням щодо недопущення протиправного скасування єдиного податку для представників малого бізнесу. Також відповідна петиція набрала 25 тисяч голосів українців.

«Єдиний податок для малих інтернет-провайдерів має бути збережений. Це не лише вимога часу, але й передумова розвитку країни на шляху до євроінтеграції. Не можна одним листом Державної податкової служби заборонити спрощену модель оподаткування для цілої індустрії. Це небезпечний прецедент і сигнал для інших галузей ринку. Якщо є конкретні зловживання, то з ними треба боротися законним шляхом, а скасування системи оподаткування має відбуватися лише через зміни у Податковому кодексі», ⎼ відзначив Олексій Дорогань, виконавчий директор Офісу ефективного регулювання

Станом на початок цього року близько 2672 провайдерів послуг доступу до мережі Інтернет (понад 65%) перебували на спрощеній системі оподаткування (єдиному податку). Близько 3 млн приватних абонентів, установ та організацій в Україні отримують послугу широкосмугового доступу до інтернету від постачальників, які працюють на єдиному податку. Малі інтернет-провайдери є ключовими у підтримці зв’язку прифронтових регіонів та на деокупованих територіях, а їхня стабільна робота ⎼ це безпека мільйонів українців.

«Питання скасування спрощеної системи оподаткування затягують. Понад півроку триває робота над пошуком ефективних рішень. Найгірше, що вже розпочався процес припинення діяльності близько пʼятисот малих інтернет-провайдерів на всій території України, і найбільш критично це для прифронтових регіонів. Втрата таких провайдерів може призвести до відсутності доступу до критичних комунікацій, послаблення стійкості мереж і зростання цін», ⎼ також додав Олексій Дорогань

У круглому столі взяли участь представники Верховної Ради України, Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв’язку (НКЕК), Державної регуляторної служби, а також представники телеком-асоціацій, громадських організацій і бізнесу.

Сергій Штепа, заступник голови комітету з питань цифрової трансформації відзначив кризову ситуацію з оподаткуванням та необгрунтованість додаткового податкового навантаження на малих інтернет-провайдерів. На його думку, це призведе до монополізації ринку та погіршення якості зв’язку особливо напередодні зимового періоду. Народний депутат наголосив, що готовий зареєструвати відповідний законопроєкт для вирішення проблеми із забороною єдиного податку для малих постачальників доступу до мережі Інтернет, якщо буде спільне рішення індустрії та підтримка Міністерства цифрової трансформації. 

Олександр Федієнко, голова підкомітету з питань безпеки у кіберпросторі зазначив, що питання зміни оподаткування носить політичний характер. Він наголосив на важливості МСБ для української економіки, адже завдяки у першу чергу роботі малих провайдерів є зв’язок на прифронтових територіях. Однак за найостаннішими даними НКЕК уже 487 інтернет-провайдерів – суб’єктів малого бізнесу протягом серпня-жовтня 2024 року подали заяви про припинення діяльності через скасування єдиного податку. На думку народного депутата, всі дії, які наразі реалізує ДПС, мають бути негайно припинені, інакше на цілому ринку залишитися менше десяти провайдерів.

Денис Поздняков, радник Віце-прем’єр-міністра з інновацій, розвитку освіти, науки та технологій України – Міністра цифрової трансформації України також звернув увагу на нагальну потребу у відповідній законодавчій ініціативі для індустрії. Всі державні органи – і Мінфін, і Мінцифри, і Податковий комітет – виступають за прозорість ринку, оскільки зловживання спрощеною системою оподаткування неприпустимі. За його словами, у Мінцифри готові розпочати роботу спільно з Мінфіном над законодавчою ініціативою, адже обидва державні органи виступають за прозорість і припинення зловживань спрощеною системою оподаткування на ринку телеком-послуг. 

Надія Костриба, експертка Офісу ефективного регулювання представила спільні напрацювання BRDO з профільними асоціаціями щодо зміни законодавства у питанні заборони спрощеної системи оподаткування. Запропоновані зміни до закону «Про електронні комунікації» унеможливлюють те трактування, яке сьогодні використовується податковою для заборони спрощеної системи для інтернет-провайдерів. Ми пропонуємо:

Робота із напрацювання законодавчих пропозицій проводилася за сприяння Проєкту “Підтримка цифрової трансформації”, що фінансується USAID та UK Dev. Партнер у реалізації проєкту – BRDO. Презентацію можна переглянути за посиланням

Центр досліджень фінансової злочинності та безпеки (CFCS) при Королівському Об’єднаному інституті оборонних досліджень (RUSI) спільно з Офісом ефективного регулювання BRDO запрошують на дискусію «Моніторинг політично значущих осіб (PEPs). Як вдосконалити процес?». Подія присвячена обговоренню з представниками Національного банку України та YouControl імплементації нового закону про політично значущих осіб, ухваленого у жовтні 2023 року.

НБУ готує нові рекомендації ринку, які ми будемо обговорювати детальніше, щоб зрозуміти новий підхід. Основний фокус обговорення – конкретні заходи, що будуть застосовуватися для виявлення та моніторингу політично значущих осіб.

Спікери:

Модератор: Олексій Дорогань, виконавчий директор Офісу ефективного регулювання BRDO.

Дискусія відбуватиметься онлайн на платформі ZOOM. Будь ласка, зареєструйтеся за посиланням: https://forms.gle/3jChMPR57VdV8jdd9. Лише зареєстровані учасники отримають посилання на подію.

Захід проводитиметься українською мовою.

 

Довідково

Проєкт «Нагляд та моніторинг фондів реконструкції України» (SMURF) — ініціатива під керівництвом Центру досліджень фінансової злочинності та безпеки (CFCS) при Королівському Об’єднаному інституті оборонних досліджень (RUSI) у партнерстві з BRDO в Україні. Проєкт SMURF має на меті розширити можливості «другої лінії оборони» України, громадянського суспільства, зібрати експертні знання й інструменти, які дадуть йому змогу здійснювати моніторинг за належним розподілом коштів і перешкоджати клептократії та корупції. Проєкт розпочався в листопаді 2022 року за підтримки NED.

Офіс ефективного регулювання BRDO – незалежний експертно-аналітичний центр, ключовий майданчик об’єднаних реформаторських організацій, які мають спільні цінності для реалізації змін. Експерти Офісу залучені до розробки державних політик для перетворення України на європейську демократичну державу з ефективним управління та розвиненою економікою.

Громадська організація «Офіс ефективного регулювання» оголошує тендер на надання послуги з проведення комплексної оцінки стану управління людськими ресурсами в організації та підготовки плану заходів з удосконалення системи управління персоналом.

Наша мета — вдосконалити систему управління персоналом, налагодити процеси рекрутингу, найму та підтримки експертів.

Продукти надання послуги:

1. План заходів з удосконалення системи управління персоналом

2. Профілі спеціалістів на ключові позиції

3. Відібраний кандидат на позицію HR-спеціаліста.

Діяльність, що має виконуватись:

  1. Аналіз поточного стану управління персоналом у компанії. Оцінка внутрішнього іміджу організації серед залучених експертів. Аналіз ринку. Формування пропозицій/рекомендацій щодо підвищення конкурентоспромжності організації на ринку праці, підвищення мотивації залучених експертів.

  2. Аналіз процесів рекрутингу та контрактування експертів. Опис політик і процедур для пошуку, найму та звільнення експертів короткострокових та довгострокових проєктів.

  3. Формування профілів на ключові позиції (керівник напрямку, проєктний менеджер, юрист, аналітик).

  4. Формування профілю штатного HR-спеціаліста.

  5. Рекрутинг HR-спеціаліста згідно з профілем.

 

Вимоги до виконавців

Перелік документів, які треба надати постачальнику послуг на участь у тендері:

–     комерційна пропозиція/лист зацікавленості із зазначенням очікуваного строку підготовки звіту;

–     резюме з зазначенням досвіду роботи;

–     програма/план робіт протягом періоду виконання проєкту;

–     реєстраційні документи ФОП 3-я група єдиного податку або юрособи.

Термін подачі тендерних пропозицій

Четвер, 01 лютого 2024

Тематики

Кадровий менеджмент в ОГС

Для кого надаватиметься послуга?

НГО

Контактна особа

Горюнова Яна, [email protected]

BRDO звернувся із листом до керівництва німецького концерну Siemens із закликом припинити співпрацю з росією – країною-агресором, що знищує українські мирні міста і вбиває українських дітей. ОФіс наголосив також на важливості зупинення уже існуючих підприємств компанії на території країни-окупанта.

 

Компанія Siemens іще з часу окупації росією українського Криму в обхід міжнародних санкцій допомагала російським окупантам. Поставивши у Криму газові турбіни свого виробництва, Siemens допомогла окупантам налагодити генерацію електроенергії після припинення її постачання з материкової України.

 

Надалі компанія постачала насоси свого виробництва у Крим, що, у свою чергу, допомогло у забезпеченні водою військових об’єктів окупантів.

 

Зазначимо, і електроенергії, і води вистачало на потреби місцевих мешканців. Siemens допомогла виключно окупантським військам у забезпеченні їх електроенергією і водою, чим підтримувала цими ресурсами окупаційний режим.

 

На теперішній момент Siemens AG заявили, що припиняють створення нового бізнесу з росією і зупиняють міжнародні поставки. З поправкою, що місцеві дочірні підприємства продовжать свою роботу, а також і надалі будуть надаватися послуги із обслуговування. 

 

Компанія стверджує, що буде надавати пожертви до Червоного Хреста, щоб допомогти у подоланні гуманітарної катастрофи в Україні.

 

Але це так не працює – однією рукою вести бізнес із країною-вбивцею, а іншою – надавати грошову допомогу її жертвам, слідуючи світовим гуманітарним трендам. Про репутацію Siemens AG у часи Другої світової війни і співпрацю із нацистським режимом відомо багато. Зараз у компанії є нагода зберегти свою репутацію і не повторювати помилки минулого.

 

Ми закликаємо концерн Siemens AG:

1) зупинити роботу своїх підприємств в рф; 

2) припинити постачання матеріалів та комплектуючих на свої дочірні підприємства в рф.

 

Також закликаємо світову спільноту, зокрема США і ЄС, запровадити санкції на постачання в рф конкретних видів продукції

 


15 березня Siemens AG відповіли і зазначили, що компанія припиняє співпрацю з росією, міжнародні і внутрішні поставки, а працюватимуть лише місцевий сервіс і обслуговування у суворій відповідності до санкцій.

 

Якою є динаміка рейдерських атак в Україні? Як її відстежити? Чи можна оцінити, наскільки ефективно державні органи боряться з рейдерами?

Щоб відповісти на всі ці запитання, експерти Офісу ефективного регулювання BRDO здійснили дослідження «Оцінка стану реєстраційного рейдерства в Україні», яке презентують 21 грудня о 12:00.

Цей звіт — результат першої комплексної спроби оцінити стан реєстраційного рейдерства в Україні: проаналізувати динаміку рейдерських атак і оцінити ефективність органів державної влади у протидії рейдерству.

Метою дослідження є створення універсального інструменту оцінки стану реєстраційного рейдерства в Україні — Рейдбарометра, який сприятиме покращенню взаємодії та підзвітності інституцій сектору цивільної безпеки та системи правосуддя.

У презентації візьмуть участь:

Презентація відбудеться 21 грудня о 12:00 в Українському кризовому медіа-центрі за адресою: вул. Хрещатик, 2.

Трансляція відбуватиметься на Facebook-сторінці Офісу ефективного регулювання BRDO, а також на ресурсах УКМЦ.

Офіс ефективного регулювання BRDO проаналізував 229 судових вироків за перший місяць роботи Telegram-каналу «Корупційний Радар». Найбільше вироків ухвалено у Львівській області – 22, що становить 10% від усіх рішень.

За даними каналу, у травні 2025 року до п’ятірки регіонів з найбільшим розглядом корупційних справ увійшли Львівська (22 вироки), Дніпропетровська (17 вироків), Рівненська (16 вироків), Тернопільська (15 вироків) та Чернівецька (15 вироків) області. Найменше вироків зафіксовано у Донецькій та Миколаївській областях – по одному рішенню. 

Згідно з аналітикою каналу «Корупційний Радар», у період із 29 квітня до 28 травня 2025 року виявлені такі типи покарань у корупційних справах по всій країні:

  • У 81% випадків (186 вироків) суди призначали корупціонерам штрафи.
  • Лише 5% вироків передбачають реальне позбавлення волі, а 8% – умовний термін.

«Ми бачимо, що суди дійсно виносять вироки за корупцію. І це спростовує міф про повну безкарність у таких справах. Завдяки нашому каналу ці рішення можна відстежувати щодня», – зазначив Ігор Самоходський, керівник сектору «ІТ та Телеком» в BRDO.

Тематичний аналіз вироків показав, що найпоширенішими є такі випадки:

  • 57% обвинувальних вироків пов’язані з наданням хабарів поліцейським. Більше половини з цих справ стосуються спроб уникнути відповідальності за керування автомобілем у нетверезому стані. Як правило, обвинувачені в таких справах отримують покарання у вигляді штрафу.
  • В 11% справ прямо згадується мотив уникнення військової служби. Однак якщо додати до цього справи про хабарі прикордонникам, а також схеми у сферах отримання інвалідності й проходження військово-лікарських комісій (ВЛК), то загальна частка корупції, пов’язаної з непроходженням військової служби, сягає 19% від загальної кількості обвинувальних вироків.
  • 5% обвинувальних вироків стосуються неподання декларацій або внесення до них недостовірних відомостей чиновниками. За такі правопорушення вони найчастіше отримують покарання у вигляді 150 годин громадських робіт або штрафу.

Про канал

«Корупційний Радар» – Telegram-канал, який автоматично відстежує нові вироки, аналізує їх і публікує короткі резюме, згенеровані за допомогою штучного інтелекту (ШІ). У зведення каналу потрапляють вироки за статтею 45 ККУ (корупційні кримінальні правопорушення: ст. 210, 354, 364, 364-1, 365-2, 368–369-2 та правопорушення, пов’язані з корупцією: ст. 366-2, 366-3).

Канал «Корупційний Радар» використовує інформацію з Єдиного державного реєстру судових рішень через сервіс пошуковика у судовому реєстрі «Бабуся» від Опендатабота.

Парламент ухвалив доопрацьований законопроєкт щодо створення Державного реєстру військовослужбовців ЗСУ та ДССТ — з урахуванням пропозицій Президента.

Навіщо потрібен Реєстр?

Сьогодні військовослужбовці змушені щоразу вручну підтверджувати свій статус, щоб скористатися послугами чи пільгами. Реєстр змінює цю практику: автоматизує перевірку статусу, формує унікальний цифровий ідентифікатор — Military ID — і відкриває шлях до зручної взаємодії з державними сервісами. 

Реєстр також дає змогу ефективніше управляти людськими ресурсами й планувати потреби оборонної системи. Всі дані будуть в електронному вигляді, оновлюватимуться автоматично й будуть доступні в реальному часі — це знижує ризики помилок і дублювання.

Що було доопрацьовано?

Як Military ID захищає дані?

Military ID дозволяє взаємодіяти з державними системами без розкриття особи військовослужбовця. Реєстр не містить інформації про військову службу, звання чи спеціальність. Такі чутливі дані зберігаються окремо, у захищених системах, і за потреби можуть бути деперсоніфіковані.

Законопроєкт розроблено Міністерством оборони України за участі експертів BRDO. Наша команда надала юридичну підтримку, провела бізнес-аналіз і допомогла побудувати технічну архітектуру Реєстру, щоб створити ефективний, безпечний та зручний цифровий інструмент для військовослужбовців.

Офіс ефективного регулювання BRDO проаналізував ринок фіксованого Інтернету України і виявив 30% падіння доходів у четвертому кварталі 2024 року. Це відбулося на тлі трактування ДПС про заборону спрощеної моделі оподаткування для інтернет-постачальників. Результати аналізу представлені в оновленому дашборді BRDO на основі регуляторної звітності НКЕК.

Згідно з дослідженням BRDO, наприкінці 2024 року ринок фіксованого інтернет-доступу демонструє такі показники:

  • Доходи ринку впали на 30% – до 4,3 млрд грн порівняно з третім кварталом 2024 року. Це найнижчий показник з кінця 2022 року (Рис.1). Падіння доходів відбулося після заборони спрощеної моделі оподаткування у роз’ясненнях ДПС навесні та влітку 2024 року, всупереч Податковому кодексу України. 

Рис.1 Поквартальна динаміка доходів ринку фіксованого Інтернету у 2021-2024 роках

  • Кількість користувачів фіксованого Інтернету скоротилася на 3,5% – до 8,2 млн абонентів порівняно з першим півріччям 2024 року (за даними регуляторної звітності). Водночас звітність щодо абонентів є рекордно неповною у 2024 році: понад 40% компаній, які звітували про доходи, не надали даних про абонентську базу. Така неповнота звітності фіксується вперше з 2021 року і, ймовірно, є свідченням регуляторного шоку на ринку фіксованого Інтернету. 
  • Концентрація ринку топ-10 постачальників за доходами зросла на кілька процентних пунктів. Станом на кінець 2024 року вони акумулюють 30.15% сукупних доходів. Попри зростання, цей показник все ще свідчить про відносно низьку концентрацію і конкурентність на ринку фіксованого Інтернету.

«Заборона «спрощенки» стала каталізатором змін на ринку фіксованого Інтернету. Ми уже бачимо різке падіння доходів, неповноту звітності і перші ознаки переформатування ринку. Це тривожні сигнали, що ставлять під загрозу конкуренцію в галузі і доступність Інтернету для населення», – прокоментував Ігор Самоходський, керівник сектору «ІТ та Телеком» в BRDO.

Станом на кінець 2024 року до списку найбільших компаній увійшли нові гравці – ПАТ «Фарлеп-Інвест» і ТОВ НВП «Тенет», тоді як ТОВ «Мега Лінк» і ТОВ «Гігатранс Україна» вибули. Лідери за доходами у 2024 році залишаються незмінними:

  • АТ «Укртелеком» – 1,64 млрд грн;
  • ПАТ «Київстар» – 1,54 млрд грн;
  • ТОВ «Воля-Кабель» – 0,83 млрд грн;
  • ПАТ «Датагруп» – 0,69 млрд грн.

Водночас лідерами ринку фіксованого Інтернету за розміром абонентської бази у 2024 році стали:

  1. ПрАТ «Київстар» – 1,15 млн абонентів;
  2. АТ «Укртелеком» – 445 тис. абонентів;
  3. ТОВ «Воля-Кабель» – 391 тис. абонентів;
  4. ТОВ НВП «Хоум-Нет» – 209 тис. абонентів;
  5. ПрАТ «Фарлеп-Інвест» – 149 тис. абонентів.

Нагадаємо, що у 2024 році ДПС заборонила інтернет-постачальникам працювати на спрощеній системі оподаткування. Така практика суперечить Податковому кодексу України та Закону «Про електронні комунікації». Раніше експерти BRDO попереджали про ризики таких дій для ринку фіксованого Інтернету. Нещодавно Офіс ефективного регулювання звернувся до Мінфіну з проханням надати узагальнюючу податкову консультацію, яка підтвердить право інтернет-постачальників – ФОПів і юросіб – на застосування спрощеної системи.

Ознайомитися з оновленими даними дашборду ринку послуг фіксованого доступу до мережі Інтернет можна за посиланням.

Закупівля проводиться за кошти донорів: DELTA, Армія+, Резерв+  та у відповідності до внутрішніх процедур та правил Замовника. Громадська організація “Офіс ефективного регулювання” проводить конкурс на постачання серверного обладнання. 

Вимоги до учасника: 

Кожен зацікавлений учасник, що відповідає вимогам, повинен надати пакет документів, зазначених у цьому оголошенні. Перелік документів, які повинен надати учасник у складі своєї тендерної пропозиції:  

1. Цінова пропозиція (за формою, що додається в Додатку 2)  

2. Реєстраційні документи (витяг з ЄДРПОУ, документ, що підтверджують повноваження посадової особи або представника Учасника на підписання документів тендерної пропозиції. Такими документами можуть бути:  протокол засновників, наказ про призначення, довіреність (доручення), витяг/виписка з Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі – ЄДР) або будь-який інший документ ЄДР, що підтверджує повноваження посадової особи або представника Учасника на підписання документів тендерної пропозиції.).

3. Довідку про статус платника ПДВ.

4. Довідку в довільній формі про відповідність технічним вимогам. У випадку, коли запропоновано альтернативу, необхідно надати порівняльний аналіз технічних характеристик запитуваного обладнання та запропонованої альтернативи. 

5. Документально підтверджений досвід поставки аналогічних товарів (наприклад, копія договору поставки серверного обладнання з усіма невід’ємними додатками (у т.ч. специфікацією), які підтверджують, який саме товар було поставлено; документи, що підтверджують факт належного виконання договору, а саме: або видаткова накладна(і), та/або акт(и) приймання-передачі товару, або інші документи, що підтверджують поставку товару (якщо такі передбачені умовами договору), та/або лист-відгук у довільній формі від контрагента за цим договором, у якому підтверджується, що:

6. Лист від виробника(ів) обладнання або його/їх офіційного(них) представника(ів) або партнера(ів) або дилера(ів) або дистриб’ютора(ів) на території України (документально підтверджується статусу офіційного представника або партнера або дилера або дистриб’ютора на території України) про наявність у Учасника повноваження на здійснення продажу запропонованого обладнання.

7. Лист від виробника обладнання або його офіційного представника на території України (документально підтверджується статусу офіційного представника на територій України) про наявність на території України авторизованого центру технічної та/або сервісної підтримки.

 

Всі запитання стосовно оголошеного конкурсу та пропозиції просимо направляти на [email protected]. Кінцевий термін подання пропозиції: 12 червня 2025 р. Тендерні пропозиції, отримані після закінчення терміну подання пропозиції не розглядатимуться.  

Звертаємо увагу учасників, що оцінка тендерних пропозицій відбувається за методикою «Технічно прийнятна пропозиція за найнижчою ціною». Договір буде укладено з відповідальним та прийнятним Учасником тендеру, який подасть найвигіднішу ціну, яка відповідає або перевищує технічні вимоги/ нецінові фактори, описані у цьому Запиті. 

Відповідність технічним вимогам/неціновим факторам буде оцінюватись за наступними критеріями: 

а. Загальна оцінка компанії:  

б. Технічна оцінка:  

Додатки до оголошення: 

Додаток 1 — технічні вимоги; 

Додаток 2 — форма цінової пропозиції; 

 

ГО “Офіс ефективного регулювання” не є замовником в розумінні Закону “Про публічні закупівлі”.  Обсяги закупівлі можуть бути зменшені у зв’язку з актуальним фінансуванням організації. ГО “Офіс ефективного регулювання” залишає за собою право відмінити закупівлю у випадку відсутності подальшої потреби або зменшення фінансування. 

Загальні вимоги до учасників:  

 

Загальні вимоги до пропозиції: 

 

Уточнення або запитання можуть бути направлені на електронну адресу [email protected] 

Вибір переможця буде здійснений на основі оцінки наданої інформації про ціну та якість товару, а також строки поставки за адресою в Києві. 

 

Довідково: 

Конкурс оголошено в рамках проєтку DAR.  

ГО “Офіс ефективного регулювання” залишає за собою право контактувати лише з обраними постачальниками, уточнювати інформацію у постачальників в усній та письмовій формі.  

Обсяги закупівлі можуть бути зменшені у зв’язку з актуальним фінансуванням організації. ГО “Офіс ефективного регулювання” залишає за собою право відмінити закупівлю у випадку відсутності подальшої потреби або зменшення фінансування. 

Європейська Комісія оприлюднила оновлений перелік країн за рівнем ризику згідно з Регламентом щодо запобігання знелісенню (EUDR). Україна отримала статус країни з низьким ризиком — це значне визнання з боку ЄС, яке підтверджує довіру до реформ, впроваджених в Україні, й відкриває нові перспективи для сталого розвитку лісового сектору та інтеграції до європейського ринку. 

Що означає статус «низького ризику»? 

Статус відкриває нові можливості для українських експортерів деревини, меблів та іншої продукції лісової галузі. Він зменшує регуляторне навантаження, спрощує доступ до ринку ЄС та підвищує довіру до національної системи управління лісовими ресурсами. 

Чому Україна отримала цей статус? 

Визнання України країною з низьким ризиком стало можливим завдяки комплексу реформ, спрямованих на підвищення прозорості та цифрову трансформацію лісової галузі:  

Ці зміни дозволили забезпечити повну простежуваність усіх видів рубок і підвищили якість контролю за використанням лісових ресурсів. 

Яку роль відіграв BRDO? 

BRDO з 2016 року системно підтримує реформу лісової галузі у співпраці з Міндовкіллям і Держлісагентством: 

Правова підтримка цифрової трансформації лісової галузі здійснюється завдяки проєкту «Цифровізація для зростання, доброчесності та прозорості» (UK DIGIT), що виконується Фондом Євразія та фінансується UK Dev. Партнер проєкту – Офіс ефективного регулювання BRDO. 

Міністерство економіки України продовжує роботу над новою Стратегією зайнятості населення. 22 травня відбулася чергова зустріч робочої групи, у фокусі обговорення – виклики та можливості з працевлаштування населення. 

Повномасштабна війна змінила ринок праці України. Все більше українців стикаються із викликами у працевлаштуванні через втрату здоров’я, життєві обставини чи соціальну вразливість. І найбільше це стосується окремих груп, як-от:

Про що говорять дані?

«Відновлення економіки України неможливе без активної участі ветеранів, людей з інвалідністю, жінок та молоді. Тому держава має гарантувати рівні можливості для всіх та створити умови, в яких кожен і кожна зможуть реалізувати свій професійний потенціал. Саме з цією метою ми працюємо над новою Стратегією зайнятості. Один із її ключових пріоритетів — подолання бар’єрів до працевлаштування через підтримку людей за допомогою перекваліфікації, навчання, адаптації робочих місць та інших інструментів. Розвиток інклюзивності сьогодні — це не опція, а необхідна умова для стійкого економічного зростання», – прокоментувала Тетяна Бережна, заступниця Міністра економіки України

У межах робочої зустрічі обговорили такі бар’єри доступу до ринку праці:

За словами Ольги Руднєвої, керівниці Superhumans Centre, ветерани проходять складний шлях реабілітації і працевлаштування є ключовою складовою їх реінтеграції. Саме тому в центрі створили команду кар’єрних консультантів, які допомагають переосмислити військовий досвід і знайти себе у мирному житті від написання резюме до пошуку курсів і грантів. Ольга наголосила, що в Superhumans змінили саму логіку працевлаштування: не ветерани першими шукають роботодавців, а навпаки. Такий підхід формує відчуття цінності й мотивацію. Наступний крок масштабувати модель Центру на державному рівні.

Серед можливих рішень проблем з працевлаштуванням у межах обговорення було запропоновано:

  1. впровадження кар’єрного консультування, програм стажування та розвиток професійної перепідготовки;
  2. заохочення роботодавців до створення інклюзивного середовища праці та активнішого залучення людей, які стикаються з перешкодами у доступі до ринку праці;
  3. запровадження механізмів перекваліфікації ветеранів ще під час проходження служби;
  4. підтримку інтеграційних програм для ВПО, жінок, осіб з інвалідністю та українців, які перебувають за кордоном.

Усі зацікавлені можуть долучитися до наступних обговорень у робочих групах проєкту, зареєструвавшись за посиланням: https://bit.ly/43ajk3o. 

Більше інформації про ініціативу з розробки Стратегії зайнятості та матеріали громадських обговорень доступні за посиланням:  https://brdo.com.ua/projects/employment-strategy/.

 

Проєкт стратегії зайнятості України розробляється Міністерством економіки України за сприяння Уряду Німеччини та підтримки GIZ Ukraine і Офісу ефективного регулювання BRDO у межах проєкту «REYOIN – Cприяння соціально-економічній інтеграції українців, які повертаються з-за кордону, внутрішньо переміщених осіб та населення приймаючих громад в Україні».

На початку 2024 року понад 2,6 тис. постачальників інтернет-доступу працювали на спрощеній системі оподаткування. Сьогодні їхнє право на застосування цієї системи обмежене рішенням ДПС, що також має негативний вплив на ринок фіксованого доступу до мережі Інтернет.

У відповідь на ситуацію BRDO звернувся до Міністерства фінансів України з пропозицією підготувати та надати узагальнюючу податкову консультацію. Мета консультації – підтвердити право інтернет-постачальників застосовувати спрощену модель оподаткування відповідно до законодавства та з урахуванням судової практики і офіційного узагальнюючого роз’яснення НКЕК щодо визначення видів електронних комунікаційних послуг.

У чому проблема?

У 2024 році ДПС фактично заборонила інтернет-постачальникам використовувати «спрощенку». Така практика суперечить Податковому кодексу України та ЗУ «Про електронні комунікації». Позиція податківців також ігнорує офіційні роз’яснення регулятора НКЕК, який підтвердив що послуга доступу до Інтернету не відноситься до видів послуг, для яких заборонене застосування спрощеної системи.

Дії ДПС також не підтримала Державна регуляторна служба України, яка вже зверталася до Мінфіну із закликом скасувати неправомірне роз’яснення.

Які наслідки для ринку?

За розрахунками BRDO на основі даних регуляторної звітності (Т-1 «Сфера телекомунікацій»), доходи ринку фіксованого Інтернету скоротилися на 30% у четвертому кварталі 2024 року, що є найнижчим показником від початку третього кварталу 2022 року.

Як реагують гравці ринку?

Постачальники інтернет-доступу активно захищають свої права у судах. Судова практика по всій країні підтверджує їхню правоту:

Суди не лише поновлюють право на спрощену систему, а й зобов’язують державу компенсувати збитки, завдані неправомірними діями. Уже більше 200 тис. грн присуджено до відшкодування. 

До чого тут BRDO?

Команда BRDO має досвід оптимізації регуляторних відносин, впровадження євроінтеграційних реформ і заходів з полегшення ведення бізнесу в сфері електронних комунікацій. BRDO долучався до розробки нового ЗУ «Про електронні комунікації» та проєкту національної Стратегії розвитку сфери електронних комунікацій, а також реалізував низку досліджень галузі. 

Спираючись на нашу експертизу, ми наголошуємо на необхідності збереження спрощеної системи оподаткування для інтернет-постачальників. На початку жовтня 2024 року BRDO разом із низкою організацій виступили зі зверненням проти дій ДПС.

Наприкінці 2024 року BRDO презентував аналітичний дашборд «Ринок послуг фіксованого доступу до Інтернету» з аналізом галузі за останні роки. 

Що далі?

BRDO закликає Мінфін якнайшвидше ухвалити узагальнюючу податкову консультацію, яка підтвердить право ФОПів і юридичних осіб на використання спрощеної системи оподаткування на ринку фіксованого інтернет-доступу. 

Закликаємо також ДПС, НКЕК, Мінцифри та ДРС підтримати цю ініціативу і стати на захист прозорих правил діяльності та правової визначеності.

Уряд підтримав новий пакет дерегуляцій — законопроєкт про скасування 63 застарілих, зайвих або таких, що повторюють уже чинні вимоги, інструментів державного регулювання. Рішення ухвалено 21 травня на засіданні Кабінету Міністрів. 

Очікувана економія для бізнесу — близько 400 млн грн в перший рік після скасування регулювання. Це кошти, які підприємці зможуть спрямовувати на розвиток, інвестиції та оплату праці — замість витрат на формальні процедури без практичного ефекту.

Законопроєкт став результатом спільної роботи Міністерства економіки, бізнес-спільноти, профільних органів та експертного середовища. Зміни запрацюють після голосування парламенту та підпису Президента.

Що саме скасовується?

Документ охоплює регулювання у сферах агросектору, культури, охорони здоров’я, освіти, енергетики, науки, охорони праці та зовнішньоекономічної діяльності. Для виконання усіх запропонованих до скасування регуляторних вимог  бізнес має витратити багато часу, ресурсів і коштів, проте реальної користі для чи захисту інтересів користувачів ці вимоги не приносять.

Нижче — кілька прикладів, що демонструють логіку реформи:

Також пропонується скасувати адміністративну відповідальність за порушення норм, які втратили чинність. Це зменшить регуляторні ризики для підприємців і забезпечить правову визначеність.

До чого тут BRDO? 

Команда BRDO долучалася до підготовки законопроєкту в межах роботи Міжвідомчої робочої групи з дерегуляції, а також надавала експертну підтримку під час підготовки документа — під час формування переліку інструментів, обґрунтування доцільності їх скасування та оцінки економічного ефекту.

Нагадаємо, що реформа дерегуляції стартувала у січні 2023 року. Саме тоді Уряд створив Міжвідомчу робочу групу з питань прискореного перегляду інструментів державного регулювання господарської діяльності (МРГ). За час своєї роботи МРГ переглянула 1323 інструменти державного регулювання. З них 456 рекомендовано до скасування, 352 вже скасовано.

Офіс ефективного регулювання BRDO долучився до роботи МРГ в межах проєкту EU4Business: SME Policies and Institutions Support (SMEPIS), що реалізується Ecorys у консорціумі з GIZ, BRDO та Civitta за фінансової підтримки Європейського Союзу. Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю SMEPIS і не обовʼязково відображає думку Європейського Союзу.

Офіс ефективного регулювання BRDO представив річний звіт із підсумками 2024 року.  У фокусі — цифрова трансформація публічних послуг, дерегуляція, підтримка оборонного сектору, сприяння євроінтеграції та відновленню, розвиток відкритих даних, реформи у сферах рибного та лісового господарства, а також електронних комунікацій. 

Упродовж року команда BRDO надавала експертний супровід урядовим реформам, впроваджувала цифрові рішення, розробляла нормативно-правові акти та аналітичні документи, спрямовані на підвищення ефективності публічного управління, зниження адміністративного навантаження на бізнес і формування прозорого регуляторного середовища.

«Україна змінюється, особливо під час війни – адаптується до викликів, впроваджує нові технології, оптимізує процеси там, де швидкість і ефективність мають вирішальне значення. Зміни відбуваються в усіх сферах – від оборони до економіки, і BRDO активно долучається до цих трансформацій», – зазначив Олексій Дорогань, виконавчий директор BRDO

Ключові результати 2024 року у цифрах:

Підтримка оборонного сектору

У 2024 році BRDO  спільно з Міністерством оборони України запустив сервіси Армія+ та Резерв+, які спростили бюрократичні процедури для військовослужбовців і військовозобов’язаних. Запроваджено Єдиний державний реєстр військовослужбовців, що став основою для нової цифрової екосистеми оборонних послуг.

BRDO долучився до розробки рішень у межах ініціатив Коаліції дронів — платформи міжнародної підтримки, що об’єднала 17 країн. Модель залучення українських виробників FPV-дронів до міжнародних тендерів, розроблена за участі BRDO, дозволила укласти контракти на постачання 30 тисяч дронів для потреб ЗСУ.

Спрощення регулювання для бізнесу

BRDO продовжив роботу в межах Міжвідомчої робочої групи з дерегуляції. Переглянуто регулювання в низці галузей — охорона здоров’я, культура, зайнятість, зовнішньоекономічна діяльність, будівництво. Скасовано застарілі акти, ініційовано нові законодавчі рішення, зокрема у сфері державного нагляду, які запроваджують превентивний, а не каральний підхід до перевірок. Крім того, команда BRDO долучилася до реформування спеціалізованих ринків — промислових конопель та бджільництва.

Цифровізація публічних сервісів

Цифровізація залишалася одним із ключових напрямів нашої діяльності. У 2024 році було запущено систему єДозвіл, що дозволяє подавати заяви на дозвільні документи онлайн. Модернізовано екологічну платформу ЕкоСистема, вдосконалено освітній інформаційний комплекс АІКОМ та запроваджено систему управління ризиками RMIS для ефективнішого державного контролю. BRDO працював над цифровими рішеннями для Держпродспоживслужби, туристичної галузі та розробкою законодавчої бази для розвитку штучного інтелекту в Україні.

Євроінтеграція та законодавча гармонізація

BRDO активно підтримував євроінтеграційні процеси: гармонізував регулювання телеком-ринку та обігу прекурсорів, а також розробляв підходи до адаптації законодавства у сфері критичної інфраструктури. У партнерстві з громадськими організаціями ініційовано законопроєкт щодо декриміналізації добровільної дорослої порнографії. 

Детальніше про реформи, цифрові продукти та законодавчі ініціативи читайте у повному звіті BRDO за 2024 рік.

Загальні вимоги до учасників:  

 

Загальні вимоги до пропозиції: 

 

Уточнення або запитання можуть бути направлені на електронну адресу [email protected] 

Вибір переможця буде здійснений на основі оцінки наданої інформації про ціну та якість товару, а також строки поставки за адресою в Києві. 

 

Довідково: 

Конкурс оголошено в рамках проєтку DAR.  

Офіс ефективного регулювання BRDO залишає за собою право контактувати лише з обраними постачальниками, уточнювати інформацію у постачальників в усній та письмовій формі.  

Обсяги закупівлі можуть бути зменшені у зв’язку з актуальним фінансуванням організації. Офіс ефективного регулювання BRDO залишає за собою право відмінити закупівлю у випадку відсутності подальшої потреби або зменшення фінансування. 

Міністерство з питань стратегічних галузей промисловості України та Офіс ефективного регулювання (BRDO) підписали Меморандум про співпрацю у сфері розвитку оборонно-промислового комплексу.

Сторони зафіксували домовленості про спільні наміри щодо вдосконалення державної політики у сфері ОПК та розвитку галузі на засадах прозорості, ефективності та відкритості до інновацій. 

Зокрема, у межах співпраці передбачено:

  • аналітичну й правову експертизу нормативно-правових актів у сфері оборонно-промислового комплексу;
  • розробку ефективних цифрових рішень для управління галуззю;
  • дерегуляцію та формування сприятливого інвестиційного клімату для розвитку ОПК;
  • інформаційну підтримку ініціатив, спрямованих на підвищення прозорості та підзвітності процесів у галузі;
  • залучення міжнародних партнерів до проєктів розвитку ОПК.

Окремий напрямок, над яким домовилися посилювати співпрацю, стосується модернізації управлінських процесів у сфері відповідальності Міністерства з питань стратегічних галузей промисловості. 

 

«Ми вдячні BRDO за активну участь у підтримці української оборонної промисловості, а також за довіру та готовність до співпраці з Міністерством. Партнерство з провідним аналітичним центром дозволить посилити наші інституційні спроможності якісною експертизою, впроваджувати ефективні рішення, зокрема – цифрові, та полегшувати доступ для наших зброярів до державних програм у сфері виробництва української ЗБРОЇ. Цей меморандум – дорожня карта для дій, яку ми ми починаємо спільно реалізувати», — зазначила заступниця Міністра з питань стратегічних галузей промисловості України Анна Гвоздяр.

 

«Два роки тому команда BRDO ухвалила стратегічне рішення про необхідність системного застосування нашого досвіду і компетенцій для вирішення проблем державної політики у сфері оборони. Цей підхід ми назвали Defence First і послідовно втілюємо його разом із партнерами. Ми раді, що піврічна співпраця з формування політик у сфері оборонно-промислового комплексу стала основою для переходу до більш глибокого та структурованого партнерства з Міністерством з питань стратегічних галузей промисловості», — зазначив Олексій Дорогань, виконавчий директор BRDO.

Ще рік тому, аби оновити дані, потрібно було йти до ТЦК із пакетом документів і запасом вільного часу. Сьогодні — це кілька кліків у застосунку Резерв+.

4 мільйони українців вже скористалися застосунком, щоб уточнити військово-облікові дані, отримати електронне направлення на ВЛК, знайти актуальну вакансію у війську або подати запит на відстрочку — без черг, зайвих довідок і візитів до установ. 

Що таке Резерв+?

Резерв+ — державний мобільний застосунок для військовозобов’язаних. Він працює у зв’язці з реєстром Оберіг — єдиною базою призовників, військовозобов’язаних і резервістів — і перетворює складні паперові кроки на прості цифрові дії: оновлення даних, перевірка статусів, подання запитів.

За рік роботи застосунок став зручним інструментом повсякденної взаємодії громадян із державою у сфері військового обліку.

Ключові результати:

Що можна зробити через Резерв+?

Як працює система? 

Резерв+ отримує дані через Оберіг, який інтегрований зокрема з базою Пенсійного фонду та ЄІССС. Завдяки цьому дані перевіряються автоматично, а послуги надаються без паперових документів та очікувань. У результаті — прозорість і зручність для громадян, менше навантаження на ТЦК, швидше ухвалення рішень.

До чого тут BRDO?

Команда BRDO супроводжувала Резерв+ від початку. Ми розробили технічне завдання на запит Міністерства оборони України, забезпечили створення застосунку, а також ініціювали зміни до законодавства, щоб частина послуг — зокрема надання відстрочок — працювала автоматично, якщо дані підтверджуються у реєстрах. BRDO і надалі забезпечує аналітичний та регуляторний супровід розвитку сервісу.

Що далі?

Резерв+ продовжує масштабуватися: додаються нові функції, розширюється набір послуг, вдосконалюється інтеграція з державними системами. 

Цей застосунок створює нову модель комунікації між громадянином і державою — і вже сьогодні змінює досвід мільйонів.

Рибне господарство в Україні отримає нові можливості для залучення інвестицій — Парламент прийняв за основу у першому читанні проєкт Закону України №12384 «Про стимулювання економічного розвитку галузі рибного господарства». 

Законопроєкт відкриває двері для інвесторів, які хочуть розвивати рибне господарство — від аквакультури на внутрішніх водоймах до марикультури в морях. Прості, справедливі правила замість складних бюрократичних лабіринтів.

Що змінює законопроєкт?

А що це означає для бізнесу?

Законопроєкт розроблений Міністерства аграрної політики та продовольства України та Державного агентства меліорації та рибного господарства України за участі BRDO.

Наступний крок — підготовка документа до другого читання. Закликаємо народних депутатів підтримати законопроєкт і зробити ще один крок до сталої, конкурентної та інвестиційно привабливої рибної галузі в Україні.

Розробка законопроєкту стала можливою за сприяння проєкту «Цифровізація для зростання, доброчесності та прозорості», що виконується Фондом Євразія та фінансується UK Dev. Партнер проєкту – Офіс ефективного регулювання BRDO. 

Загальні вимоги до учасників:  

 

Загальні вимоги до пропозиції: 

 

Уточнення або запитання можуть бути направлені на електронну адресу [email protected] 

Вибір переможця буде здійснений на основі оцінки наданої інформації про ціну та якість товару, а також строки поставки за адресою в Києві. 

 

Довідково: 

Конкурс оголошено в рамках проєтку DAR.  

Офіс ефективного регулювання BRDO залишає за собою право контактувати лише з обраними постачальниками, уточнювати інформацію у постачальників в усній та письмовій формі.  

Обсяги закупівлі можуть бути зменшені у зв’язку з актуальним фінансуванням організації. Офіс ефективного регулювання BRDO залишає за собою право відмінити закупівлю у випадку відсутності подальшої потреби або зменшення фінансування.