BRDO: У 96% випадків держрегулювання галузі електроенергії не досягає своїх цілей

Підключення до електромережі забирає у представників малого та середнього бізнесу в Україні в середньому 281 день. За показником «Підключення до системи електропостачання» в рейтингу Doing Business наша країна наразі знаходиться на 130 місці зі 188. Через неефективне регулювання галузі, приєднання до мережі у поточному році взагалі неможливе.  За оцінками Офісу ефективного регулювання BRDO, наслідком такої ситуації може стати падіння України на останні місця рейтингу за даним показником за підсумками 2017 року.

Проблематику регулювання роздрібного ринку електричної енергії представники влади, бізнесу, громадськості та експертних кіл обговорювали 18 травня під час Круглого столу «Роздрібний ринок електроенергії: регулювання навмання?» в рамках Публічного діалогу #PROДіалог.

dsc_1516

«Кожен четвертий з 94 законодавчих актів, що визначають правила роботи на ринку обсягом 152 млрд грн, є незаконним або неактуальним. У 96% випадків державне регулювання галузі електроенергії не досягає своїх цілей. Ринок має працювати за системними нормами та інструментами, вплив яких можна математично прорахувати, незалежно від лобістських преференцій», – відзначив Керівник сектору «Енергетика» BRDO Олексій Оржель, презентуючи результати системного перегляду якості регулювання роздрібного ринку електричної енергії на предмет ефективності, корупційних ризиків, сприятливості для бізнесу та доцільності.

dsc_1632

За даними дослідження, якість електропостачання в Україні в 14 разів гірша, ніж в ЄС, втрати – у 2 рази вищі. Чинне законодавство не здатне забезпечити баланс інтересів на роздрібному ринку електроенергії, забезпечити безперешкодний доступ до електропостачання і прийнятну ціну на електроенергію для споживачів, а також ефективність діяльності для енергокомпаній.

thumbnail_dsc_1340

Голова Державної регуляторної служби Ксенія Ляпіна переконана: «Поточна ситуація на ринку – свідчення того, що правильна модель взаємодії досі не була знайдена. Спроби точкових змін – щось дорегулювати, підправити – не вирішують проблем, адже не дають нової якості процесу. Потрібен комплексний системний підхід, з врахуванням балансу інтересів усіх учасників ринку, якісної оцінки регулювання. Тільки такі рішення дадуть можливість бізнесу розвиватися, а отже, зростати українській економіці».

dsc_1305

Заступник Міністра енергетики та вугільної промисловості з питань європейської інтеграції Наталія Бойко наголосила на важливості спільних зусиль з реформування галузі та висловила підтримку запропонованому підходу: «Ми підтримуємо ініціативу BRDO, що ефективні рішення мають ґрунтуватися на чітких розрахунках. Тільки маючи змогу оцінити регуляторний вплив, можливо якісно імплементувати стратегію розвитку енергетичної галузі у бік ринкових конкурентних відносин».

Зважаючи на прийняття ВРУ Закону «Про ринок електричної енергії» та необхідність імплементації біля 50 підзаконних актів, що мають бути повністю спроваджені протягом 2-х років, проведений BRDO аналіз створює підґрунтя для застосування комплексного та системного підходу до розробки вторинного законодавства.

dsc_1624

На цьому також наголосив Голова підкомітету з питань електроенергетики та транспортування енергії Комітету ВРУ з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки Лев Підлісецький: «Нарешті закон про ринок електроенергії можна вважати прийнятим де-юре, але попереду нас чекає тяжка робота. Фактично, ми маємо заново створити ринок роздрібної енергії, чітко прописати механізми. Зараз є лише зобов’язання споживача прийняти ту якість і ціну товару, яку йому дають. Ми маємо прийти до того, коли кожен споживач зможе сам обирати постачальника послуг. Це можливо тільки за конструктивної участі всіх сторін ринку».

Участь у заході взяли біля 100 представників профільних міністерств, бізнесових, експертних кіл і громадськості. Результати обговорення будуть опрацьовані та ляжуть в основу формування законодавчих змін на ринку електроенергії.

dsc_1452

Довідково:

Міністерство економічного розвитку і торгівлі та Державна регуляторна служба ініціювали публічні консультації як невід’ємний елемент регуляторної реформи, щоб правила для бізнесу стали ефективними та зрозумілими, а  процес їх прийняття – прозорим та відкритим. Незалежний аналітичний центр BRDO став організатором публічних консультацій та розробником аналітичних матеріалів у рамках ініціативи EU4Business\FORBIZ.

Публічний Діалог між владою та бізнесом має за мету вдосконалення державного регулювання та поліпшення бізнес-клімату в країні.