Новини
28.02.2025

До 16 мільйонів осіб щомісяця користуються відкритими даними в Україні

Офіс ефективного регулювання BRDO проаналізував онлайн-сервіси, створені на основі відкритих державних даних, і встановив, що до 16 мільйонів осіб користуються цими ресурсами щомісяця. Аналіз кількості користувачів відкритих даних проводився за допомогою платформи SimilarWeb у період з листопада 2024 року по січень 2025 року. 

У межах політики відкритих даних державні органи публікують великі масиви машиночитаних даних у вільному доступі, а бізнес і громадські організації трансформують їх у корисні сервіси для громадян. Проаналізувавши наявні онлайн-сервіси в Україні, експерти BRDO умовно поділили їх на дві основні групи: 

  1. сервіси на основі відкритих даних, які включають обробку, аналіз і презентацію інформації у формі відкритих даних (до прикладу, YouControl сервіс ринкової аналітики, що надає користувачам досьє компаній, створені шляхом об’єднання державних реєстрів та аналізу даних);
  2. сервіси з використанням відкритих даних, у яких ці дані застосовуються для підвищення зручності користувачів або створення додаткових послуг (до прикладу, Auto.Ria дошка оголошень для продажу автомобілів, що містить дані з реєстрів МВС)

За результатами аналізу BRDO, протягом трьох місяців з листопада 2024 року по січень 2025 року від 3,3 до 5,5 мільйона осіб щомісяця користувалися сервісами, створеними на основі відкритих даних, а від 9,1 до 10,7 мільйона користувачів – сервісами, що використовують відкриті дані. Загальна кількість користувачів онлайн-сервісів, які так чи інакше залучають відкриті дані, становила від 11,6 до 16,2 мільйонів осіб щомісяця, що становить 39-55% від усіх українських інтернет-користувачів. 

«Я сам є користувачем сервісів, що використовують оприлюднені державою дані. Вони допомагають мені як в роботі – в аналізі ринків, ефективності політик, так і в особистому житті – якщо треба перевірити авто, компанію тощо. Чим більше держава буде публікувати даних, тим кращі рішення зможуть ухвалювати люди та бізнеси», – прокоментував Ігор Самоходський, керівник сектору ICT BRDO.

П’ятірку найбільш популярних категорій сервісів, створених на основі або з використанням відкритих даних за останні три місяці очолили: 

  • Медицина – сервіси, які допомагають обирати ліки, наприклад, Tabletki.ua;
  • Бізнес – сервіси, які дозволяють зібрати інформацію про конкурентів і партнерів, наприклад, YouControl або Опендатабот;
  • Автомобілі – сервіси, які допомагають придбати машину або сплатити штраф за порушення ПДР, наприклад, AUTO.RIA або Штрафи UA
  • Транспорт – сервіси, які допомагають вибрати оптимальний маршрут громадським транспортом, наприклад, сервіс EasyWay;
  • Юриспруденція – сервіси, що сприяють орієнтації в нормативно-правових актах та судових рішеннях, наприклад, ZakonOnline і Бабуся

Лідерами сервісів у категорії «Медицина» є платформа для пошуку та бронювання ліків в аптеках Tabletki.ua, довідник лікарських препаратів Compendium та ресурс для перевірки ліків «Ліки Контроль». Ці сервіси використовують Єдиний державний реєстр лікарських засобів для надання інформації про ліки та пошук аналогів, що продаються під іншими назвами. 

Популярними сервісами у категорії «Бізнес» є аналітична онлайн-система для бізнесової аналітики, конкурентної розвідки та перевірки контрагентів YouControl, сервіс пошуку державних даних Opendatabot і платформа доступу до закупівельної та корпоративної інформації Clarity Project. Усі вони інтегрують велику кількість державних реєстрів для формування досьє на юридичних осіб. 

Цього року до аналізу вперше увійшов маркетплейс транспортних засобів Auto.Ria, який лідирує у категорії «Автомобілі». В якості додаткової послуги сервіс пропонує перевірку автомобілів у базах Міністерства внутрішніх справ. Зі списком популярних сервісів у кожній категорії можна ознайомитися за посиланням

Для оцінки кількості користувачів сервісів на основі відкритих даних було використано показник Deduplicated Audience платформи SimilarWeb. Сервіси були категоризовані за тематикою, а для врахування перетинів аудиторій у межах кожної категорії кількість користувачів визначалася таким чином: нижня межа оцінки відповідала найбільшому показнику в категорії, а верхня – сумі всіх показників у категорії. Загальні верхні та нижні оцінки кількості користувачів для України були розраховані шляхом підсумовування відповідних значень за всіма категоріями. Важливо зазначити, що аналіз мав обмеження, зокрема відсутність даних щодо користувачів мобільних застосунків та чат-ботів.