7 жовтня 2025 року, Верховна Рада України у першому читанні прийняла за основу законопроєкт №14030 «Про основні засади державного нагляду (контролю)».
Це важливий крок до переходу на сучасну сервісну модель державного нагляду – прозору, ефективну та побудовану на партнерстві з бізнесом.
Навіщо потрібна реформа держнагляду?
В Україні досі діє застаріла система державного нагляду, що створює зайві бар’єри та фінансові витрати для бізнесу. Її підходи не відповідають сучасним європейським стандартам і не враховують рівень ризику в діяльності підприємств.
Законопроєкт №14030 закладає нову логіку у систему державного нагляду, в основі якої:
- ризик-орієнтований підхід;
- цифровізація процесів;
- прозорість і підзвітність перевірок.
Що зміниться для бізнесу?
- Ризик-орієнтований підхід: частота і тривалість перевірок залежатимуть від ступеня ризику діяльності підприємства.
- Аудит замість штрафів: бізнес зможе за власною ініціативою замовити аудит, щоб виявити та виправити недоліки без санкцій.
- Добровільне страхування: підприємці з незначним ступенем ризику зможуть зменшити кількість планових перевірок повністю.
- Цифрова фіксація: усі перевірки обов’язково фіксуватимуться на аудіо та відео для уникнення тиску і зловживань.
- Громадські ради при органах контролю: бізнес отримає механізм реагування на неправомірні дії інспекторів.
- Спрощення оскарження рішень органів контролю: бізнес за зверненням до ДРС зможе оскаржити рішення адміністративним шляхом – без суду, без витрат на судові збори та значно швидше.
Завдяки цим змінам бізнес зможе зекономити, за підрахунками BRDO, понад 1,5 млрд грн щороку.
Чому ухвалення законопроєкту важливе?
Ухвалення законопроєкту №14030 – одна з умов виконання плану Ukraine Facility, який передбачає до €50 млрд макрофінансової підтримки ЄС у 2023-2027 роках. Законопроєкт гармонізує українське законодавство з нормами ЄС і впроваджує прозору європейську модель контролю, засновану на довірі й партнерстві.
До чого тут BRDO?
Офіс ефективного регулювання BRDO долучався до реформи державного нагляду і контролю від самого її початку. Юристи BRDO брали участь у напрацюванні текстів різних редакцій законопроєкту «Про основні засади державного нагляду (контролю)», а також до нещодавно затвердженої Кабміном Постанови №1189 «Про внесення змін до Порядку функціонування інтегрованої автоматизованої системи державного нагляду (контролю), внесення відомостей до неї та строки розміщення цих відомостей» і до розробки методики визначення критеріїв ризику.
Також команда розробки BRDO долучася до розробки Інспекційного порталу – єдиної електронної системи управління ризиками у сфері державного нагляду. Система автоматизує збір та аналіз даних, робить перевірки більш обґрунтованими й прозорими та підвищує ефективність державного контролю.
Що далі?
Законопроєкт готується до другого читання. Робота над його доопрацюванням триватиме з урахуванням пропозицій народних депутатів, бізнесу та експертної спільноти.