У Верховній Раді України зареєстровано проект Закону України №4310-1 «Про внесення змін до деяких Законів (щодо вдосконалення приєднання до електричних мереж)» від 6.04.2016 року, що передбачає істотне спрощення процедури, скорочення термінів підключення до електромереж у кілька разів та, відповідно, зменшення витрат для бізнесу. У розробці законопроекту брали участь експерти Офісу ефективного регулювання BRDO.
“Запропонований до прийняття законопроект містить більше “реформаторських” нововведень, ніж інші законопроекти, що вже перебувають на розгляді депутатів. Він спрощує умови приєднання нових споживачів до електромереж, робить ці умови для бізнесу зрозумілими, прозорими та прогнозованими за витратами. Також цей проект значно підвищує захист споживачів – замовників послуги приєднання – перед монополіями на ринку. Замовник, якщо він звертається до електропередавальної організації, зможе чітко визначити для себе витрати часу та коштів на приєднання до електричних мереж, або, якщо в нього є бажання та можливості, реалізувати приєднання до мереж самотужки. Лише завдяки запровадженню електронного документообігу та виходячи лише з наявних статистичних даних по стандартному приєднанню, загальна економія бізнесу може скласти понад 285 мільйонів гривень за півтора роки”, – прокоментував законопроект керівник напрямку “Енергетика” BRDO Олексій Оржель.
Ключовими ознаками законопроекту є чітка визначеність послуги приєднання до електричних мереж, що надається природною монополією, запровадження часткової лібералізації ринку послуги приєднання до електричних мереж та відповідність вимогам сучасності. Так, проект закону:
- Визначає послугу природної монополії з приєднання до електромереж, надає чіткі відповіді замовнику про те, скільки коштуватиме та коли буде здійснено “стандартне” (діапазон потужностей від 0 – 160 кВт) чи “комплексне стандартне” (діапазон потужностей від 160 кВт – 5000 кВт) приєднання. Виключає можливості зловживання монопольним становищем електропередавальної організації при видачі технічних умов на приєднання на згаданих діапазонах потужностей.
- Запроваджує категорію “комплексного стандартного приєднання” – послуги приєднання до мереж електропередавальної організації, яке не підпадає під параметри стандартного приєднання (яке діє на сьогоднішній момент) електроустановок замовника потужністю до 5000 кВт. Завдяки цьому поняттю створюються умови спрощення приєднання електроустановок замовника потужністю від 160 кВт до 5000 кВт, при врахуванні факторів ускладнення такого приєднання. Регулятор має встановити базову величину плати за комплексне стандартне приєднання, а також початковий термін такого приєднання. Врахування коефіцієнтів ускладнення для кожного конкретного приєднання створює можливість визначити у цій категорії максимально наближену до фактичної ціну послуги приєднання.
- Запроваджує штрафи для електропередавальної організації за невиконання термінів надання послуги із “стандартного” та “комплексного стандартного” приєднання.
- Зменшує монопольний вплив енергопередавальної організації та передбачає можливість замовника самостійно (наприклад, підрядним способом) розробити необхідну проектно-кошторисну документацію та здійснити фактичне будівництво ліній передач до існуючої мережі. Технічні ж умови на приєднання повинні надаватися електропередавальною організацією безоплатно.
- Передбачає подання пакету документів на підключення електронною поштою.
- Впроваджує для електропередавальної організації (природної монополії) вимоги до прозорості та відкритості інформації, що спростить прийняття рішення потенційного замовника послуги приєднання до електричних мереж в частині точки такого приєднання та виключить можливості зловживання зі сторони електропередавальної організації.
Проект було розроблено у відповідності із затвердженою Кабінетом Міністрів України 16 грудня 2015 року Дорожньою картою імплементації кращих практик якісного та ефективного регулювання з метою підвищення позицій України в рейтингу DoingBusiness Світового банку.
Сьогодні за рівнем легкості приєднання до електромереж Україна знаходиться на 137-ому місці рейтингу Doing Business-2016. Це негативно впливає на загальну позицію України у рейтингу. Ключовими параметрами для оцінки є саме терміни приєднання та доступність вартості підключення споживачів, які впливають на рівень інвестиційної привабливості будь-якої країни.
Експерти також зазначають, що у випадку прийняття законопроекту про приєднання до електричних мереж у цій редакції, Україна зможе підвищити свою позицію на 11 пунктів. А за оцінками Міністерства економічного розвитку та торгівлі України, в середньому підвищення позиції країни на 10 пунктів у рейтингу DoingBusiness може залучати до 2-х мільярдів доларів інвестицій.