Транспортний сектор є одним із найбільших джерел забруднення та викидів парникових газів – не лише в Україні, а й у Європі. Українська ж ситуація обтяжена тим, що значна частина комерційних та приватних транспортних засобів є застарілою і негативно впливає на довкілля, а також на здоров’я мешканців міст. Особливо це стосується вживаних транспортних засобів, які свого часу неконтрольовано були завезені на територію України. Для того, щоб покращити ситуацію у транспортному секторі, необхідна комплексна транспортна політика. Що така політика має передбачати, і як вона має корелюватися з Європейським зеленим курсом – розповідають аналітики BRDO у новій Зеленій книзі «Реалізація Європейського зеленого курсу в транспорті та формування сталої мобільності».
На сьогодні український транспорт відповідає за близько 10% усіх викидів парникових газів, хоча у 2018 році частка споживання нафти у секторі становила 71% від загального споживання в Україні. За останні три десятиліття склад викидів помітно змінився. Найбільше зросла частка викидів автомобільних транспортних засобів. У 2017 році викиди на дорогах становили понад 70% усіх транспортних викидів, що робить це найважливішою проблемою для майбутнього транспортної політики. Ситуація є схожою до співвідношення викидів парникових газів за видами транспорту в ЄС.
«Транспортна політика для України має бути розроблена таким чином, щоб забезпечити нові види транспорту для громадян та покращити якість їхнього життя. Політика має бути соціально справедливою, доступною для громадян і політично здійсненною. Наприклад, у контексті сталого розвитку низький рівень автомобілізації в Україні слід розглядати як перевагу, що допомагає уникнути створення системи мобільності, орієнтованої на автомобіль. Відповідно, важливо забезпечити альтернативні види транспорту, особливо у містах, модернізувати міський транспорт і популяризувати активні види індивідуальної мобільності, таких як їзда на велосипеді. У нашій Зеленій книзі ми пропонуємо розробити інтегровану стратегію, яка поєднує всі види транспорту і прописує детальні зміни у кожному напрямку», − зазначив Олексій Дорогань, виконавчий директор BRDO.
Зелена книга, розроблена BRDO, містить аналіз Європейського зеленого курсу і план дій із його реалізації в Європі, а також аналіз відповідності державної політики України принципам ЄЗК і можливостям із декарбонізації різних видів вітчизняного транспорту.Зелену книгу можна прочитати на regulation.gov.ua