Джерело: “Business.ua”
Ринок залишається малопривабливим для перевізників, незважаючи на оптимістичну статистику
Протягом трьох кварталів поспіль українська галузь пасажирських авіаперевезень показує зростання. За 8 місяців цього року українські авіакомпанії перевезли на 25% більше пасажирів в порівнянні з аналогічним періодом минулого року.
Головних передумов для такого зростання дві: трансферні перевезення авіакомпанії “Міжнародні авіалінії України” (МАУ) і сплеск чартерної програми в Туреччину.
Перевезення українських авіаперевізників ростуть переважно за рахунок авіакомпанії МАУ (займає частку понад 70%) і тієї мережевої моделі, яку вона розвиває вже кілька років. До половини пасажиропотоку авіакомпанії – це не українські пасажири, а трансферні, які прибувають на міжнародних рейсах до аеропорту “Бориспіль” і пересідають на інші рейси МАУ. Таким чином, авіакомпанія залучає в український аеропорт іноземних пасажирів. Тобто, зростання цього сегменту не має ніякого відношення до стану місцевого ринку і економіки країни, а засновано на закордонному пасажиропотоці.
Другий фактор – це чартерний сегмент. Цього року Туреччина надала дуже привабливі ціни на відпочинок для українських туристів. Відсутність відпочиваючих з Росії, низка терактів і спроба держперевороту відлякали туристів з інших країн, та призвели до того, що турецькі туроператори були змушені підвищувати заповнюваність своїх курортів за всяку ціну. Готелі демпінгували за цінами, а аеропорти надавали безпрецедентні знижки авіакомпаніям.
Таким чином, цього літа в багатьох українських аеропортах пасажиропотік в Туреччину подвоївся. Але це швидше одноразовий ефект. Якщо в наступному туристичному сезоні цих мотиваторів не буде, то ціни на турпутівки (у доларовому еквіваленті) повернуться на колишній рівень, і такі поїздки стануть знову більшості українських громадян не по кишені.
В цілому український ринок авіаперевезень залишається малопривабливим для перевізників. Це видно перш за все з того, що нові авіакомпанії не поспішають виходити на наш ринок. А ті, хто раніше до нас літав, але скоротив рейси в минулі роки, відновлюють їх обережно. Авіація за своєю суттю дуже реактивна. Вона залежить від стану економіки, платоспроможного попиту, а також очікувань бізнесу і громадян. Поки з цим всім складно.
У вересні темпи зростання авіаперевезень почнуть трохи знижуватися, оскільки вже закінчується масовий курортний сезон в Туреччині. Але загальні показники пасажиропотоку, звичайно ж, будуть рости (або скоріше відновлюватися, адже порівняльна база минулого року – це рівень 2008 року). Не стільки за рахунок місцевого ринку і перельоту громадян України, скільки за рахунок іноземних пасажирів з інших країн.