Майже кожен українець є абонентом – споживачем послуг мобільного зв’язку. І кожен принаймні раз в житті стикався з такими проблемами, як неякісне надання послуг, спам, списання коштів за послуги, які не замовлялись тощо. Скарги абонентів майже не діють: НКЕК (державний регулятор) не захищає права анонімних абонентів, а їх – 86% від загальної кількості. Перевірки проводяться щодо 1% отриманих скарг, приписи та санкції застосовуються ще рідше. Як це виправити?
Офіс ефективного регулювання BRDO у новому дослідженні «Захист прав абонентів в Україні: ТОП-10 проблем» проаналізував десять ключових проблем абонентів в Україні та запропонував шляхи їх розвʼязання.
Електронні комунікації мають ключове значення у забезпеченні доступу до інформації, реалізації можливостей і прав громадян у різних сферах життя. Кількість активних SIM-карт — понад 49 мільйонів. Тобто майже кожен українець є абонентом мобільного зв’язку.
Захист прав абонентів відіграє важливу роль у цифровій економіці. Їх дотримання також необхідне, якщо Україна прагне інтегруватися в Єдиний цифровий ринок ЄС.
BRDO з 2019 року активно працює над покращенням умов для захисту абонентів, але багато наших ініціатив все ще чекають на своє впровадження. Аналіз BRDO висвітлює основні проблеми, з якими стикаються абоненти:
- Недоступність зв’язку (відсутність покриття);
- Неякісне надання послуг;
- Спам;
- Списання коштів за контент-послуги, які абонент не замовляв;
- Штучно завищені витрати;
- Обмежений вибір провайдерів у багатоквартирних будинках;
- Сім-свопінг («викрадення» шахраями абонентського номеру);
- Незахищеність анонімних абонентів мобільного зв’язку;
- Скарги абонентів майже не мають результату;
- Відсутні дієві інструменти захисту прав споживачів.
Керівник сектору ІТ та телеком BRDO Ігор Самоходський наголошує: «Захист абонентів має стати пріоритетом у практичній діяльності органів влади. Від цього залежить не лише благополуччя громадян, а й інтеграція України в цифрові ринки ЄС».
Автори дослідження: Надія Костриба, Дмитро Лебедєв, Ігор Самоходський, Гліб Щеголь.
Дослідження було проведене у межах проєкту EU4Business: SME Policies and Institutions Support (SMEPIS), що реалізується Ecorys у консорціумі з GIZ, BRDO та Civitta за фінансової підтримки Європейського Союзу. Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю SMEPIS і не обовʼязково відображає думку Європейського Союзу.