Новини
16.09.2024

Уряд затвердив оновлений план заходів з дерегуляції 

Кабінет Міністрів України ухвалив нову редакцію покрокового плану для прискорення дерегуляції. Основою плану стали рішення Міжвідомчої робочої групи з прискореного перегляду інструментів державного регулювання (МРГ) щодо скасування або оптимізації інструментів, розроблені спільно з експертами та з урахуванням запитів бізнесу. Ці зміни спрямовані на полегшення умов для підприємців та створення сприятливого середовища для розвитку бізнесу в Україні.

Що містить план для прискорення дерегуляції?

  • 100 завдань та 140 покрокових заходів, метою яких є спрощення умов для ведення бізнесу в таких сферах, як будівництво, енергетика, аграрний сектор, земельні відносини, транспорт, логістика, інформаційні та електронні технології, зовнішньоекономічна діяльність, виробництво та ін.
  • Чіткі терміни, протягом яких органи виконавчої влади мають скасувати, спростити чи удосконалити інструменти, якими вони опікуються — дозволи, погодження, висновки тощо. Або ж підготувати та подати на розгляд Уряду чи супроводжувати розгляд Верховною Радою проєктів відповідних рішень — якщо рішення щодо скасування чи оптимізації інструментів в компетенції цих органів держвлади. 

План для прискорення дерегуляції скасовує застарілі, неактуальні інструменти державного регулювання, наприклад:

  • вимоги щодо визначення підприємств і організацій, які здійснюють заготівлю насіння до резервного фонду та його зберігання, а також постачальників (виробників) насіння та погодження заяви сільськогосподарських товаровиробників на отримання насіння з резервного фонду. Скасування цих інструментів обумовлюється відсутністю у законодавстві порядку визначення таких підприємств та такого погодження, а також відсутністю законодавчого закріплення мети такого погодження та яким чином райдержадміністрації можуть впливати на отримання насіння з резервного фонду;
  • дозвіл на будівництво меліоративних систем та окремих об’єктів інженерної інфраструктури. Скасування інструменту обумовлене тим, що профільним Законом України «Про меліорацію земель» не передбачено наявність такого дозволу, а Порядок виконання підготовчих та будівельних робіт, затверджений постановою КМУ від 13.04.2011 № 466, передбачає видачу загального дозволу на  будівництво, який видається на безоплатній основі відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю.
  • дозвіл на розміщення в приміщеннях для утримання тварин та птиці електроводонагрівників — скасовується як неактуальний захід протипожежного контролю у сфері тваринництва і птахівництва;
  • погодження проєкту для садіння виноградників для виноробства; погодження використання зарубіжної технологічної документації — скасовується з метою створення сприятливих умов для розвитку ринку виробництва виноробної продукції.

Очікуваний загальний економічний ефект у зв’язку зі скасуванням вказаних вище інструментів державного регулювання становить понад 73 млн грн.

В той же час, загальний прогнозований економічний ефект від виконання рішень МРГ становить 15,7 млрд грн.

Згідно з планом, центральні органи виконавчої влади повинні виконати значну частину роботи до кінця 2024 року.

Документ було затверджено для реалізації реформи «Поліпшення регуляторного середовища» в межах Ukraine Facility, а також планів виконання рекомендацій Єврокомісії щодо Пакета розширення ЄС 2023 року і пріоритетних дій Уряду на 2024 рік. 

Нагадаємо, що Міжвідомча робоча група з питань прискореного перегляду інструментів державного регулювання господарської діяльності (МРГ) за час своєї роботи переглянула 1323 регуляторних інструменти для бізнесу. З них 456 було рекомендовано до скасування, а 584 — до спрощення. Наразі вже скасовано 122 інструменти. До МРГ увійшли, зокрема, представники міністерств економіки, цифрової трансформації, захисту довкілля та природних ресурсів, юстиції, фінансів, регуляторної служби.

Офіс ефективного регулювання BRDO долучився до роботи МРГ в межах проєкту EU4Business: SME Policies and Institutions Support (SMEPIS), що реалізується Ecorys у консорціумі з GIZ, BRDO та Civitta за фінансової підтримки Європейського Союзу. Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю SMEPIS і не обовʼязково відображає думку Європейського Союзу.