Уряд підтримав новий пакет дерегуляцій — законопроєкт про скасування 63 застарілих, зайвих або таких, що повторюють уже чинні вимоги, інструментів державного регулювання. Рішення ухвалено 21 травня на засіданні Кабінету Міністрів.
Очікувана економія для бізнесу — близько 400 млн грн в перший рік після скасування регулювання. Це кошти, які підприємці зможуть спрямовувати на розвиток, інвестиції та оплату праці — замість витрат на формальні процедури без практичного ефекту.
Законопроєкт став результатом спільної роботи Міністерства економіки, бізнес-спільноти, профільних органів та експертного середовища. Зміни запрацюють після голосування парламенту та підпису Президента.
Що саме скасовується?
Документ охоплює регулювання у сферах агросектору, культури, охорони здоров’я, освіти, енергетики, науки, охорони праці та зовнішньоекономічної діяльності. Для виконання усіх запропонованих до скасування регуляторних вимог бізнес має витратити багато часу, ресурсів і коштів, проте реальної користі для чи захисту інтересів користувачів ці вимоги не приносять.
Нижче — кілька прикладів, що демонструють логіку реформи:
- Свідоцтво про державну реєстрацію технологічного парку — не стимулює інновації, але коштує бізнесу 105,2 млн грн/рік. Скасування усуває бюрократію для технопарків.
- Дозвіл на використання металошукачів на об’єктах культурної спадщини — надмірне регулювання, яке ускладнює доступ до історико-культурних досліджень. Очікувана економія — 8,3 млн грн/рік.
- Свідоцтво національного фільму — формальна вимога без суттєвого впливу на розвиток кіногалузі. Очікувана економія — 352 тис. грн/рік.
- Дозвіл на зайняття народною медициною (цілительством) — відсутність стандартів не дозволяє проводити ефективний контроль. Перехід до персональної відповідальності — більш ефективний захист споживачів. Очікувана економія — понад 100 тис. грн/рік.
- Погодження проєктів щодо смуг відведення та режимів користування ними — цей дозвіл дублює погодження проєктів землеустрою і створює додаткові адміністративні бар’єри для бізнесу.
Також пропонується скасувати адміністративну відповідальність за порушення норм, які втратили чинність. Це зменшить регуляторні ризики для підприємців і забезпечить правову визначеність.
До чого тут BRDO?
Команда BRDO долучалася до підготовки законопроєкту в межах роботи Міжвідомчої робочої групи з дерегуляції, а також надавала експертну підтримку під час підготовки документа — під час формування переліку інструментів, обґрунтування доцільності їх скасування та оцінки економічного ефекту.
Нагадаємо, що реформа дерегуляції стартувала у січні 2023 року. Саме тоді Уряд створив Міжвідомчу робочу групу з питань прискореного перегляду інструментів державного регулювання господарської діяльності (МРГ). За час своєї роботи МРГ переглянула 1323 інструменти державного регулювання. З них 456 рекомендовано до скасування, 352 вже скасовано.
Офіс ефективного регулювання BRDO долучився до роботи МРГ в межах проєкту EU4Business: SME Policies and Institutions Support (SMEPIS), що реалізується Ecorys у консорціумі з GIZ, BRDO та Civitta за фінансової підтримки Європейського Союзу. Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю SMEPIS і не обовʼязково відображає думку Європейського Союзу.