Як відкриті дані допомагають у роботі НАЗК — експерти обговорили плани та виклики на Open Data Talks
31 жовтня у межах комунікаційної платформи Data+ відбулася онлайн-подія Open Data Talks: НАЗК. Зустріч з представниками НАЗК про плани та ініціативи у сфері відкритих даних — розмова про майбутнє відкритих даних у сфері антикорупційної політики.
За останні роки дані НАЗК стали основою для великої кількості журналістських розслідувань та аналітичних продуктів. Саме ж агентство розглядає відкриті дані як ключовий інструмент для реалізації своєї місії щодо запобігання корупції.
У межах події Open Data Talks обговорили:
- місію і завдання НАЗК у сфері відкритих даних;
- ініціативу Агентства щодо публікації наборів на Порталі відкритих даних;
- майбутні плани з покращення доступу користувачів до наборів даних НАЗК;
- ключові виклики у роботі з відкритими даними та важливість зворотного зв’язку від користувачів.
«Розвиток сфери відкритих даних можливий лише у співпраці — коли розпорядники й спільнота користувачів діють у синергії. Завдання Мінцифри — бути посередником у цій взаємодії. Дані НАЗК мають особливе значення для антикорупційної політики та створення нових сервісів. Тому для розпорядника важливо чути запити користувачів і враховувати їх під час подальшої роботи. Саме таку конструктивну розмову сьогодні вдалося започаткувати під час зустрічі», — прокоментувала Яніна Любива, керівниця експертної групи розвитку сфери відкритих даних Міністерства цифрової трансформації України.
Публікація наборів даних НАЗК на Порталі відкритих даних стартувала одночасно з ухваленням Постанови 835 у 2015 році. Однак саме після прийняття окремого наказу у 2020 році було затверджено порядок роботи з даними і перелік наборів.
«Хочу подякувати НАЗК за сміливість і відповідальність — за відкриття реєстру декларацій і реєстру корупціонерів, на чому наголошувала коаліція RISE Ukraine. Багато розпорядників сьогодні шукають баланс між безпекою та відкритістю даних, і НАЗК показує, що цей баланс можливий. Їхній приклад із вилученням даних військовослужбовців і деяких інших категорій — це вдале рішення, яке варто масштабувати. Водночас те, що в Постанові 835 до обовʼязків НАЗК додали ще 7 додаткових наборів, — свідчить про дуже позитивну тенденцію з оприлюднення пріоритетних наборів даних», — зазначив Олексій Дорогань, виконавчий директор BRDO.
Плани НАЗК у роботі з відкритими даними:
- Перехід від статичної інформації на сайті до надання даних у машиночитному форматі, зокрема, найближчим часом у розділі «Результати діяльності» на сайті НАЗК з’явиться можливість завантажувати дані у машиночитному форматі.
- Підготовка детальної, зрозумілої документації щодо використання АРІ Реєстру декларацій у 2026 році для допомоги аналітикам уникнути некоректних висновків через нерозуміння даних.
- Покращення та розширення можливостей АРІ Реєстру декларацій. На даному етапі тимчасово призупинено через потребу в додатковому залученні ресурсів.
«Ми розглядаємо відкриті дані як «пальне» для побудови прозорих та доброчесних процесів, а громадянське суспільство, журналістів та аналітиків — як «двигун». Щоб цей двигун працював ефективно, ми маємо надавати якісні дані. У найближчий час зосередимося на публікації даних у машиночитному форматі та підготовці детальної документації до API Реєстру декларацій. Це допоможе зробити роботу з даними зрозумілішою. Водночас для нас важливо чути користувачів — їхні запити, пропозиції та досвід роботи з нашими наборами. Саме такий зворотний зв’язок допомагає покращувати якість даних і розвивати напрям відкритості», — відзначив Михайло Михайловський, керівник відділу цифрової трансформації та інноваційного розвитку НАЗК.
Також під час події відбулася дискусія між експертами у сфері відкритих даних та спікерами — представниками НАЗК і Мінцифри. Обговорення стосувалося доступу до наборів даних Агентства, відкриття реєстрів та планів щодо подальшого оприлюднення інформації. Дискусія була конструктивною й важливою для розпорядника, адже дозволила отримати зворотний зв’язок від користувачів даних.
Відеозапис зустрічі доступний на YouTube-каналі BRDO.
Захід підготовлено у межах проєкту «Ефективний моніторинг виконання законодавства про відкриті дані», який виконується Офісом ефективного регулювання BRDO за підтримки Open Government Partnership у межах програми «Integrity Programme for the Eastern Partnership», що фінансується Європейським Союзом. Зміст обговорення є відповідальністю спікерів і не обов’язково відображає позицію BRDO, OGP або ЄС.