Аналітика
10.01.2016

Чи планує уряд проводити дерегуляцію?

Гончарук

Голова Офісу ефективного регулювання Олексій Гончарук розповів про принципи і терміни кардинальної зміни регуляторного середовища в Україні.

 Чому уряд прийняв таке рішення відмовитися від “дерегуляційні гільйотини”?

 “Гільйотина”, по суті, є не більш ніж маркетинговою назвою. Різними людьми в різний час ця назва присвоювалося процесам, часто різним за оформленням та змістом. На якомусь етапі був створений і розкручений цей бренд. Я б взагалі не прив’язував ті процеси, які ми починаємо, до якої-небудь назви. Якщо комусь подобається назва “гільйотина” нехай. Комусь подобається інша назва теж. Від назви суть реформи не змінюється.

Тому я б не говорив, що насправді ми категорично відмовляємося від обраного раніше принципу проведення реформи, який багато хто називав “гільйотиною”. Ми його вдосконалимо.

До регулювання потрібно ставитися обережно. Очевидно, що непродумана відміна окремих нормативно-правових актів (НПА) може призвести до виникнення регуляторного вакууму і хаосу в економіці, в першу чергу,  в сферах продовольчої безпеки та експорту-імпорту. Потрібно прораховувати, які наслідки будуть, і нейтралізувати негативні впливи.

Від концепції операційного плану по зміні регуляторного середовища, розробленого громадськими організаціями, міжнародними експертами та урядом, ми відмовлятися точно не збираємося.

 Що саме входить у цей план?

 Інвентаризація нормативних актів, їх систематизація та пріоритизація для перегляду, публічний і інклюзивний процес перегляду актів за технологією, що дозволяє робити це максимально швидко, об’єктивно і системно, удосконалення інституційних фільтрів для прийняття нових регуляцій, що ускладнюють ведення бізнесу.

Мета  створити якісну, осмислену регуляцію в Україні.

Впевнений, що результати нашої роботи буде видно вже до кінця року

 Півтора роки політики обіцяли бізнесу оперативну і повну дерегуляцію, ту саму “гільйотину”. Тепер в пріоритетах – “розумна” дерегуляція, а результат буде ще через пару років. Як плануєте пояснити підприємцям таку різку зміну курсу?

 Я б не хотів коментувати політичні заяви. У той же час я добре розумію, що якщо у людей є питання, то на них потрібно разом шукати відповіді.

Розумна, як ви сказали, “дерегуляція”  це другий етап реформи, спрямованої на поліпшення регуляторних правил, тому його не можна розглядати окремо від першого етапу, в рамках якого вже до кінця року будуть скасовані, спрощені або поліпшені десятки дозвільних та інших регуляторних процедур. Вже зараз офіс бере активну участь і в цій роботі.

Впевнений, що результати нашої роботи буде видно вже до кінця року, а до кінця першого кварталу наступного їх вже зможе реально відчути бізнес.

 Як зараз, після відмови від “гільйотини”, бачите проведення дерегуляції? Які етапи передбачені?

 Почну з того, що зараз ми сфокусовані на чотирьох секторах: сільське господарство і харчова безпека, будівництво, енергетика і сфера контролю і нагляду. Насамперед ми проводимо інвентаризацію нормативних актів у кожному з цих секторів. Це необхідно, щоб оцінити обсяг майбутньої роботи та спланувати її.

Після цього ми розпочнемо аналіз нормативних актів, за результатами розподілимо їх на три умовні групи: ті, що потрібно зберегти, підкоригувати або видалити з регуляторного середовища.

Маючи таку загальну картину, ми повинні вийти на пакет пропозицій по системному поліпшенню регуляції в секторах. Наша мета  створення дружньої, сприятливої ​​для бізнесу регуляторного середовища в Україні. Мається на увазі не тільки дерегуляція, але й постійний контроль та аналіз нових нормативних актів.

Такий аналіз  це безперервний процес. Для цілей регуляторної політики законодавство не можна оцінювати статично, аналізуючи його тільки в якийсь конкретний момент часу. Потрібно оцінювати його в динаміці змін, аналізуючи причини появи тієї чи іншої регуляції, оцінюючи її ефективність.

Завдання Офісу  бути своєрідним антивірусом бізнес-середовища, усувати існуючі шкідливі документи і не допускати появи нових.

Завдання Офісу  бути своєрідним антивірусом бізнес-середовища, усувати існуючі шкідливі документи і не допускати появи нових

 При створенні Офісу враховували закордонний досвід, або знову пішли по унікальному українському шляху?

 Єдиного уявлення, як повинен працювати подібний інструмент, немає не тільки в Україні, але й у світі. Є загальне розуміння мети його існування  поліпшення бізнес-клімату та правил формування регуляторного поля. Загальний принцип такий: спочатку держава формулює і оцінює проблему, потім вибирає спосіб її вирішення і необхідні для цього інструменти, встановлює показники, за якими через якийсь час можна буде оцінити ефективність регуляції. У кожній країні цей загальний принцип реалізовано в деталях по-своєму, але робота механізму правила правил є ключовою умовою для якісної регуляції. Упевнений, нам вдасться впровадити в Україні кращі практики створення регуляцій.

 Які країни аналізували?

 Вивчали досвід Британії, Німеччини, Польщі, країн Прибалтики, Молдови і балканських країн. Ідея  створити стандартизований процес, якість якого можна буде оцінити і вдосконалити в ході роботи. Потім вже налагоджений і перевірений Офісом інструмент буде переданий державі.

 І все ж перше завдання  спростити правила ведення бізнесу, тобто провести дерегуляцію. Є поетапний план її проведення?

 Повторюся: перший етап реформи вже підходить до свого логічного завершення. Був складений і затверджений Кабінетом міністрів спеціальний план дерегуляції, який значною мірою вже виконаний.

Що стосується Офісу, то ми закінчили організаційний етап (формування кістяка команди, створення умов роботи, комунікацій з регуляторами і відносин з донорами) і, можна сказати, з 1 листопада приступили до повноцінної роботи. Звичайно, до виходу на проектну потужність ще досить далеко.

Поточний етап  інвентаризація. До 15 листопада ми вже розраховуємо мати першого цифри кількості нормативних актів по секторах, що дасть нам можливість більш точно планувати подальшу роботу. Потім аналіз/оцінка. Робоча назва  Rolling Review. Після  підготовка рекомендацій та проектів змін за результатами аналізу: що саме варто зробити з тим чи іншим документом. У результаті повинна бути створена система регулярного очищення і безперервного контролю якості регуляторного середовища.

 Які терміни намітили?

 Точно сказати, скільки часу буде потрібно для аналізу всіх існуючих регуляторних актів, можна буде тільки після завершення інвентаризації законодавства. Поки що немає чіткого уявлення, скільки всього в Україні таких документів, тому неможливо сказати, скільки часу потрібно для їх аналізу і виправлення.

Наше завдання  напрацювати авторитет, щоб держоргани самі були зацікавлені у співпраці з нами

 Можете назвати критерії оцінки документів?

 Чіткий список буде дещо пізніше: зараз ми остаточно відпрацьовуємо цю методику. Скажу тільки, що вони будуть грунтуватися на таких критеріях: законність, потрібність, наявність корупційних ризиків і відповідність міжнародним зобов’язанням України.

– Хто проводитиме оцінку НПА за цими критеріями?

 Фахівці Офісу ефективної регуляції. До цієї роботи плануємо залучати співробітників регуляторів і представників бізнес-співтовариств.

 Опишіть процедуру оцінки.

 За стандартизированим зрозумілим чек-листом. Це дозволить отримати максимально об’єктивні результати аналізу. Щоб не було роздумів на вільну тему  це буде зрозумілий висновок, оцінка, на підставі якої буде прийматися рішення про значення і роль того чи іншого нормативного акта. Це дозволить отримати цілісну картину: в яких сферах яка ситуація, де найбільше проблем, а де становище нормальне.

 Суттєве питання: наскільки обов’язковими для виконання будуть висновки та рекомендації вашого Офісу?

 Роль Офісу, безумовно, рекомендаційна. По кожному з актів у нас є матеріальний Партнер-регулятор  міністерство чи відомство. Тому ми будемо тісно з ними співпрацювати, але конкретні алгоритми роботи нам ще належить відпрацювати. Або передавати їм, умовно, раз на місяць пакет проаналізованих документів і свої рекомендації, або ж у режимі реального часу постійно обговорювати та корегувати НПА.

 Чи є важелі впливу на міністерства та парламент? Адже багато регуляторних актів  по суті, корупційна годівниця для чиновників, і навряд чи вони відступлять від неї без бою …

 Ми не носії політичної волі, примушувати кого-небудь що-небудь робити ми не можемо. Але у нас є різні важелі впливу, наприклад, можливість формувати думку учасників того чи іншого ринку, виробляти спільну позицію, доносити свою думку до вищого керівництва держави та західних партнерів. У кожному конкретному випадку будемо орієнтуватися на думку регулятора. Є різні способи знайти баланс інтересу. Наше завдання  напрацювати авторитет, щоб держоргани самі були зацікавлені у співпраці з нами.

 Ви згадали абстрактне “думка ринку”. Як плануєте будувати комунікацію з бізнесом, особливо з малим і середнім, які не мають конкретної представницької організації?

 Справді, в Україні набагато більше організацій, що представляють інтереси середнього та великого бізнесу. А заявлена ​​мета реформи дерегуляції  захист інтересів малого та середнього бізнесу. У той же час є окремі сфери малого бізнесу, непогано організовані: наприклад, нотаріуси та оцінювачі. У тих же галузях, де немає організованого представницького органу, проводитимемо точкові опитування, фокус-групи, застосовувати інші непрямі методи, які допоможуть нам зрозуміти проблеми та очікування малого бізнесу.

Офіс  неурядова організація і не підпорядковується жодному з міністерств

 За чиєю ініціативою створений ваш офіс, кому ви підкоряєтесь?

 Один з ідеологів появи Офісу ефективного регулювання міністр економіки Айварас Абромавічус. У той же час Офіс  неурядова організація і не підпорядковується жодному з міністерств.

 Хто надає фінансування для роботи Офісу?

 На першому етапі донором виступає програма технічної допомоги уряду Канади. Надалі розраховуємо на грант Європейського союзу.

 І яка сума цього гранту?

 За моєю інформацією, передбачений обсяг фінансування  приблизно 7 млн ​​євро на три роки.

 Тобто вам дається три роки для побудови системи ефективного регулювання?

 Три роки  заявлений термін реалізації проекту. Це абсолютно достатній термін, щоб показати реальні системні результати, досягти кліматичних змін на регуляторному полі, налагодити роботу інструменту створення лояльної регуляторного середовища. Ми віримо в те, що якісна регуляція в Україні можлива і повинна грунтуватися на довірі між державою і бізнесом. Залишилося тільки впровадити це на практиці.

Джерело: ЛІГА.net