Аналітика
02.09.2025

Дія.Engine: як GovTech-компаніям розпочати роботу з державним софтом для створення реєстрів

Мене звати Яна Горюнова і вже 7 років я керую командою розробки в Офісі ефективного регулювання BRDO — аналітичному центрі, який займається розробкою державних політик, а також створює цифрові інструменти для держорганів.

За освітою я журналістка та менеджерка проєктів, раніше працювала у проєкті «Крим.Реалії» від Радіо Свобода. Водночас завжди мала активну громадянську позицію і поступово почала допомагати громадському сектору з розробкою сайтів. Тоді ще не знала, що це називається проєктним менеджментом, але саме так я й перейшла з журналістики в ІТ. Згодом повністю свічнулась у розробку, спочатку сайту BRDO, потім regulation.gov.ua, далі Інспекційного порталу. І з того часу наша команда розробки реалізувала вже десятки цифрових рішень.

Це моя перша стаття на DOU (і, сподіваюся, не остання). У ній хочу поділитися досвідом використання Дія.Engine — платформи, яка дозволяє створювати реєстри швидко, безпечно й без зайвих витрат. Матеріал буде корисним тим, хто вже працює з державними цифровими продуктами або планує брати участь у GovTech-проєктах; командам, які тільки починають роботу з Дія.Engine; розробникам, аналітикам та ПМам, які розглядають перехід у сферу govtech.

У 2023 році Мінцифри офіційно презентували платформу Дія.Engine (офіційна назва — Платформа для розгортання та супроводження державних електронних реєcтрів), що позиціонується як інструмент для швидкого моделювання та підтримки реєстрів, створений для спрощення надання державних онлайн-послуг.

Мінцифри та технічний адміністратор Платформи — ДП «Українські спеціальні системи» (далі — ДП УСС) виділяють безліч переваг, ключовими з яких є швидкість розробки (і вартість) і безпека.

У BRDO нам пощастило познайомитися з продуктом ще до його запуску — вперше наші розробники почали тестувати Платформу восени 2021 року. Перший продукт на її базі ми запустили вже у 2022-ому — тоді це виглядало як найшвидше рішення. Наразі ми самі або разом з партнерами розробили і запустили кілька рішень на Дія.Engine: Єдина електронна система дозвільних документів (єДозвіл), Реєстр ідентифікованих товарів подвійного призначення, Реєстр домашніх тваринАвтоматизований інформаційний комплекс освітнього менеджменту (АІКОМ). Деякі з цих систем вже працюють у продакшені.

Але як насправді виглядає розробка на Дія.Engine і які висновки ми зробили за весь час розробки реєстрів за новим підходом?

Чому Дія.Engine — це круто

Почнемо з плюсів — Платформа у поточній версії дійсно відповідає заявленим характеристикам по багатьом пунктам та спрощує розробку. Зокрема, Дія.Engine має такі переваги:

  • Для роботи не потрібні дизайнер та frontend-розробник. Дія.Engine має вбудований UI-конструктор, який виключає необхідність в UI/UX дизайнері та frontend-розробнику.

  • Вам не потрібно проєктувати та розробляти базові компоненти, як-от кабінет заявника та кабінет посадової особи, що особливо актуально для державних реєстрів, де 80% функціоналу — подання й обробка заявок.

  • Інтегровані інструменти авторизації, аутентифікації та контролю сесій. Вбудовані віджети (зокрема, id.gov.ua) спрощують авторизацію та накладання КЕП.

  • Вам не потрібно проєктувати та вигадувати структуру кабінетів користувачів — вона вже зашита у базову логіку і доволі універсальна.

  • Стандартизована розробка послуг та функцій для користувачів. Використання інструмента побудови форм та бізнес-процесів Camunda Modeller, який дозволяє одночасно розробляти фронтенд- та бекенд-функціонал у візуальному редакторі за допомогою конструктора блок-схем.

  • Спрощені інтеграції з іншими системами. Налаштування інтеграцій через ШБО «Трембіта» або через REST/SOAP АРІ суттєво спрощене завдяки зрозумілій панелі налаштувань.

Захист даних та надійність

Додатково Платформа знімає з команди більшість турбот, пов’язаних із захистом даних та надійністю системи. На відміну від власної розробки «з нуля», де потрібно самостійно продумувати бекапування, контроль доступу, відновлення після збоїв та інші критичні аспекти, ці питання вирішуються автоматично — платформа забезпечує їх «за замовчуванням».

Як налаштувати роботу з Платформою

Команда

Початкове бачення та позиціонування Платформи, яке з часом змінилося, передбачало, що розробляти на ній зможуть навіть бізнес-аналітики з незначною підтримкою розробників. Наш досвід (і досвід кількох інших команд) показав, що це не так. Для якісної і відносно швидкої розробки потрібні бізнес-аналітик і декілька middle software розробників, які перед цим пройшли навчання від Центру компетенцій Платформи.

Навчальні курси тривали пару місяців, і давали базове розуміння роботи з Платформою. Проте навчання не охоплювало більш глибокі знання компонентів, на яких побудована Платформа, зокрема: OpenShift, Keycloak, Camunda, Redis, Grafana, Kiali, Jagger, Kibana, Kafka. Усі ці інструменти — opensource рішення з доступною документацією, необхідні для розробки та тестування. Рівень володіння ними суттєво впливає на якість та швидкість розробки, тестування та дебагу. Однак на практиці новим розробникам потрібно від 3-х місяців, щоб повністю опанувати Платформу і її компоненти.

Розуміння обмежень

Використання готового рішення для розробки накладає низку системних обмежень — від вигляду та структури кабінетів до системними налаштуваннями, зокрема таких як:

— ліміт часу на виконання бізнес-процесів;

— обмеження на розміри і кількість параметрів під час використанні АРІ;

— обмеження на формати файлів;

— обмеження щодо інструментів для побудови звітів.

Є ще один важливий момент — не можна виправити бізнес-процес після його запуску користувачем. Це варто враховувати з процесами подання та обробки заяв на отримання послуг.

Також Платформа не дозволяє встановлювати зовнішні бібліотеки чи створити щось повністю кастомне. Це також впливає на роботу з замовником. І важливо відразу пояснити всі ці обмеження, щоб у майбутньому уникнути таких запитів, як «Додайте ось цю кнопку у правому верхньому куті», «Змініть вигляд таблиці» чи «Додайте опцію генерації документа з QR-кодом».

Загалом вибір Дія.Engine як інструменту розробки має бути зваженим рішенням, що враховуватиме усі потреби замовника до функціоналу майбутнього реєстру.

Хостинг

Платформа має специфічну модель взаємодії — інстанс Платформи може бути розміщений або в ДП УСС, або на ресурсах замовника — державного органу, що буде власником розробленого реєстру. На практиці більшість замовників наразі не мають ні достатніх потужностей, ні технічної експертизи для розміщення власного інстансу, тому вся розробка зазвичай ведеться на потужностях ДП УСС. Отримання ресурсів для кожного конкретного реєстру є платним, а вартість залежить від обсягу необхідних потужностей, що варто закладати при формуванні бюджету.

Оновлення Платформи

Дія.Engine — це живий механізм, який регулярно (приблизно раз на півроку-рік) оновлюється та доповнюється новими функціями. Команда Мінцифри регулярно збирає фідбек від розробників та формує беклог таких змін згідно з пріоритетами розвитку продукту.

Замість висновків

З 2023 року команда розробки BRDO повністю перейшла на використання Дія.Engine для створення державних сервісів. Незважаючи на складнощі, особливості та обмеження Платформи, її переваги для розробки державних сервісів переважають недоліки.

Команда розробки BRDO продовжує використовувати Дія.Engine для створення нових державних цифрових сервісів. Серед поточних проєктів, до яких ми залучені:

— АІКОМ (Автоматизований інформаційний комплекс освітнього менеджменту) — електронна система, що містить усі необхідні дані для прийняття управлінських рішень у сфері освіти. На базі АІКОМ реалізовано перший державний освітній вебпортал та мобільний застосунок «Мрія» для учнів, батьків і вчителів.

— єДозвіл — система для подання заяв на отримання або внесення змін до дозвільних документів, яка дозволяє бізнесу спростити взаємодію з дозвільними органами.

— Реєстр домашніх тварин — електронна система добровільної реєстрації домашніх тварин, що створює можливість для отримання цифрового паспорту домашньої тварини в Дії в майбутньому.

 

Читайте статтю про те, як працює платформа Дія.Engine від заступниці виконавчого директора, керівниці з інформаційних технологій ГО “Офіс ефективного регулювання” Яни Горюнової — на DOU.