Шлях інвестиційного освоєння нових територій починається з відведення земельних ділянок. Це важлива процедура, проте довготривала і часто корупційна. Щоб досягти її завершення, заявнику та землевпоряднику потрібна неабияка витримка та наполегливість. На кожному етапі процедури орган місцевої влади може затримати розгляд документів чи відмовити у їх задоволенні. Це може статися на етапах отримання дозволу на розробку документації, її погодження, експертизи, затвердження, реєстрації земельної ділянки чи реєстрації речового права на неї.
Всього від початку і до кінця процедури заявнику чи землевпоряднику потрібно здійснити 17 безпосередніх контактів із різними особами. Якщо підсумувати всі етапи відведення земельних ділянок, отримуємо строк у 8,5 місяців. В окремих регіонах такі роботи можуть тягнутися 2,5 – 3 роки.
Основною причиною такої ситуації є те, що для кожного етапу перевірки документації законом не встановлений вичерпний перелік підстав для відмови і не передбачений обов’язок представника місцевої влади її обґрунтовувати, із посиланням на норми законодавства.
Разом з тим, проблематика відведення земельних ділянок не є суто правовою, це є комплекс організаційних, технологічних та технічних проблем. Однією із причин такої ситуації є відсутність стандартизованих вимог до землевпорядних робіт.
Експерти BRDO разом з Форумом землевпорядників (Zemres) провели опитування серед спеціалістів у сфері земельних ресурсів. Воно показало, що ринок потребує еталонного проекту відведення земельної ділянки та поступового переходу на повний електронний документообіг.
Еталони документацій із землеустрою дійсно потрібні, про це зазначили 92,4% опитаних. 80,3% респондентів вважають, що впровадження еталонів зменшить кількість зауважень від органів Держгеокадастру до землевпорядної документації. Ще 72,5% опитаних вважають, що склад проекту відведення земельної ділянки потрібно оптимізувати. Найбільше з них висловились за виключення із документації таких документів як:
- копія клопотання на отримання дозволу на розробку проекту землеустрою;
- статистична довідка про розподіл земель;
- акт приймання межових знаків на зберігання;
- матеріали перенесення меж земельної ділянки в натуру.
85,5% респондентів висловились за оптимізацію способів перевірки документації із землеустрою. Найбільше опитаних (24,7%) вважають за необхідне припинити пілотний проект погодження проектів відведення земельних ділянок за принципом екстериторіальності, ще 21,1% вважають, що потрібно скасувати одразу декілька видів перевірки землевпорядної документації.
Детальна аналітика опитування.
[gview file=”https://brdo.com.ua/wp-content/uploads/2017/04/REZULTATY-OPYTUVANNYA-SHHODO-ROZROBLENNYA-TA-ZATVERDZHENNYA-ETALONIV.pptx”]
Після проведення опитування відбулась нарада представників Земельного союзу України, Асоціації фахівців землеустрою України, Офісу ефективного регулювання, факультету землевпорядкування НУБіП, факультету геоінформаційних систем та управління територіями КНУБА, а також практиків-землевпорядників.
За результатами наради прийнято такі рішення:
- Для землевпорядних робіт потрібно розроблення національних стандартів та кодексів усталеної практики. Саме до цього виду нормативних документів більш тяжіють еталони землевпорядної документації.
- До початку підготовки стандартів, потрібно зібрати від фахівців інформацію про проблеми розроблення та перевірки землевпорядної документації.
- Збір інформації про проблеми розроблення документації не повинен бути одноразовим. Це повинна бути системна та постійна робота. У рамках цих робіт доцільно щоденно моніторити Форум землевпорядників (Zemres)
- Отриману проблематику щодо розроблення та перевірки землевпорядної документації слід узагальнювати та систематизувати.
- По кожній системній проблемі спільними зусиллями слід готувати пропозиції до їх вирішення.
- Пропозиції щодо вирішення проблем будуть передаватись до Держгеокадастру та інших органів державної влади.
- Зазначені профільні громадські організації, навчально-наукові заклади та практики спільно проводитимуть адвокацію пропозицій в органах державної влади, перетворюючи їх у конкретні проекти нормативно-правових актів, нормативних документів, розпорядчі акти, доручення та роз’яснення.
Тож, робота по вирішенню проблем у сфері землеустрою набирає обертів та стає більш організованою та системною. Усіх небайдужих спеціалістів запрошуємо до співпраці.
Зараз, у першу чергу ми опрацьовуємо проблеми пов’язані із підготовкою та перевіркою проектів відведення земельних ділянок. Пропонуємо вам направляти на електронні адреси [email protected] та [email protected] пропозиції щодо вирішення проблем по таких питаннях:
- отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки;
- розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок;
- геодезичні виміри земельної ділянки та їх врахування у проекті відведення земельної ділянки;
- погодження меж земельної ділянки із суміжними землевласниками;
- погодження проекту відведення земельної ділянки;
- державна реєстрація земельної ділянки;
- державна експертиза проекту відведення земельної ділянки;
- затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки;
- встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) за допомогою межових знаків.