Аналітика
24.04.2017

Мишоловка землевідведення

Шлях інвестиційного освоєння нових територій починається з відведення земельних ділянок. Це важлива процедура, проте довготривала і часто корупційна. Щоб досягти її завершення, заявнику та землевпоряднику потрібна неабияка витримка та наполегливість. На кожному етапі процедури орган місцевої влади може затримати розгляд документів чи відмовити у їх задоволенні. Це може статися на етапах отримання дозволу на розробку документації, її погодження, експертизи, затвердження, реєстрації земельної ділянки чи реєстрації речового права на неї.

Всього від початку і до кінця процедури заявнику чи землевпоряднику потрібно здійснити 17 безпосередніх контактів із різними особами. Якщо підсумувати всі етапи відведення земельних ділянок, отримуємо строк у 8,5 місяців. В окремих регіонах такі роботи можуть тягнутися 2,5 – 3 роки.

Основною причиною такої ситуації є те, що для кожного етапу перевірки документації законом не встановлений вичерпний перелік підстав для відмови і не передбачений обов’язок представника місцевої влади її обґрунтовувати, із посиланням на норми законодавства.

Разом з тим, проблематика відведення земельних ділянок не є суто правовою, це є комплекс організаційних, технологічних та технічних проблем. Однією із причин такої ситуації є відсутність стандартизованих вимог до землевпорядних робіт.

Експерти BRDO разом з Форумом землевпорядників (Zemres) провели опитування серед спеціалістів у сфері земельних ресурсів. Воно показало, що ринок потребує еталонного проекту відведення земельної ділянки та поступового переходу на повний електронний документообіг.

Еталони документацій із землеустрою дійсно потрібні, про це зазначили 92,4% опитаних. 80,3% респондентів вважають, що впровадження еталонів зменшить кількість зауважень від органів Держгеокадастру до землевпорядної документації. Ще 72,5% опитаних вважають, що склад проекту відведення земельної ділянки потрібно оптимізувати. Найбільше з них висловились за виключення із документації таких документів як:

  •  копія клопотання на отримання дозволу на розробку проекту землеустрою;
  •  статистична довідка про розподіл земель;
  •  акт приймання межових знаків на зберігання;
  •  матеріали перенесення меж земельної ділянки в натуру.

85,5% респондентів висловились за оптимізацію способів перевірки документації із землеустрою. Найбільше опитаних (24,7%) вважають за необхідне припинити пілотний проект погодження проектів відведення земельних ділянок за принципом екстериторіальності, ще 21,1% вважають, що потрібно скасувати одразу декілька видів перевірки землевпорядної документації.

Детальна аналітика опитування.

[gview file=”https://brdo.com.ua/wp-content/uploads/2017/04/REZULTATY-OPYTUVANNYA-SHHODO-ROZROBLENNYA-TA-ZATVERDZHENNYA-ETALONIV.pptx”]

Після проведення опитування відбулась нарада представників Земельного союзу України, Асоціації фахівців землеустрою України, Офісу ефективного регулювання, факультету землевпорядкування НУБіП, факультету геоінформаційних систем та управління територіями КНУБА, а також практиків-землевпорядників.

За результатами наради прийнято такі рішення:

  1. Для землевпорядних робіт потрібно розроблення національних стандартів та кодексів усталеної практики. Саме до цього виду нормативних документів більш тяжіють еталони землевпорядної документації.
  2. До початку підготовки стандартів, потрібно зібрати від фахівців інформацію про проблеми розроблення та перевірки землевпорядної документації.
  3. Збір інформації про проблеми розроблення документації не повинен бути одноразовим. Це повинна бути системна та постійна робота. У рамках цих робіт доцільно щоденно моніторити Форум землевпорядників (Zemres)
  4. Отриману проблематику щодо розроблення та перевірки землевпорядної документації слід узагальнювати та систематизувати.
  5. По кожній системній проблемі спільними зусиллями слід готувати пропозиції до їх вирішення.
  6. Пропозиції щодо вирішення проблем будуть передаватись до Держгеокадастру та інших органів державної влади.
  7. Зазначені профільні громадські організації, навчально-наукові заклади та практики спільно проводитимуть адвокацію пропозицій в органах державної влади, перетворюючи їх у конкретні проекти нормативно-правових актів, нормативних документів, розпорядчі акти, доручення та роз’яснення.

Тож, робота по вирішенню проблем у сфері землеустрою набирає обертів та стає більш організованою та системною. Усіх небайдужих спеціалістів запрошуємо до співпраці.

Зараз, у першу чергу ми опрацьовуємо проблеми пов’язані із підготовкою та перевіркою проектів відведення земельних ділянок. Пропонуємо вам направляти на електронні адреси [email protected] та [email protected] пропозиції щодо вирішення проблем по таких питаннях:

  •  отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки;
  •  розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок;
  •  геодезичні виміри земельної ділянки та їх врахування у проекті відведення земельної ділянки;
  •  погодження меж земельної ділянки із суміжними землевласниками;
  •  погодження проекту відведення земельної ділянки;
  •  державна реєстрація земельної ділянки;
  •  державна експертиза проекту відведення земельної ділянки;
  •  затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки;
  •  встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) за допомогою межових знаків.