Україна у 2021/2022 маркетинговому році (МР, липень-червень) зібрала рекордний урожай зернових та зернобобових культур – 84,6 млн тонн (+19,7 млн тонн до попереднього року). Це найбільший урожай зернових та зернобобових культур за роки незалежності України.
Попередній рекорд зі збору зернових та зернобобових культур був встановлений у 2019/2020 маркетинговому році. Тоді було зібрано 75,1 млн тонн. Але в 2021/2022 маркетинговому році цей показник вдалося перевершити на 9,5 млн тонн.
Після того як зерно зібрано на сільськогосподарських полях, то його необхідно перевезти до місць зберігання, переробки та експорту (через прикордонні пункти – морські порти, автомобільні та залізничні пункти переходу). Увесь зібраний урожай зернових та зернобобових культур формує вантажну базу для підприємств транспорту – автомобільного, залізничного, річкового та морського. І чим більший урожай зернових, тим більше вантажів для перевезення різними видами транспорту. Разом з цим підприємства транспорту також здійснюють перевезення іноземних зернових і зернобобових культур транзитом по території України (від одного прикордонного пункту до іншого прикордонного пункту) та імпорт зернових культур до українських споживачів.
Автомобільний, залізничний, морський і річковий транспорт тісно взаємодіють між собою під час перевезення зернових і зернобобових культур. Переважна більшість урожаю, вирощеного в Україні, експортується до різних країн світу через морські порти. У морські порти зерно зазвичай доставляється залізничним, автомобільним і річковим транспортом.
Схематично взаємодію видів транспорту можна зобразити наступним чином:
1. Автомобільний транспорт
Лідером перевезення зернових і зернобобових культур в Україні (у тоннах) є автомобільний транспорт, який перевозить зерно з полів на елеватори, залізничні станції та під’їзні колії станцій, морські порти, переробні підприємства та інші пункти. Велика частина зернових доставляється до місць навантаження на залізницю (залізничні станції, під’їзні колії станцій) саме автотранспортом і далі вже залізниця здійснює їхнє перевезення на експорт до морських портів. Таким чином на залізницю зернові та зернобобові культури зазвичай доставляються автомобільним транспортом.
На превеликий жаль, повної та достовірної інформації про обсяги перевезення автотранспортом зернових і зернобобових культур немає, оскільки велика частина таких перевезень не оформляється товаро-транспортними накладними, або оформляється із заниженням маси вантажу, або взагалі не потрапляє до статистики. Проте об’єктивно автомобільний транспорт найбільше перевозить зернових, оскільки бере участь у всіх логістичних ланцюгах.
2. Залізничний транспорт (Укрзалізниця)
Наступним за обсягами перевезення зернових і зернобобових культур (у тоннах) є залізничний транспорт. Статистичний облік перевезень залізницею є більш повним і достовірним. Інформація про обсяги перевезення зерна і продуктів помелу формується щомісячно на основі оформлених залізничних накладних про їх перевезення у вагонах і контейнерах.
Так, за даними Укрзалізниці, за липень-грудень 2019 року залізничним транспортом перевезено 21,2 млн тонн зерна і продуктів помелу, за липень-грудень 2020 року – 19,3 млн тонн (-1,9 млн тонн до 2019 року), за липень-грудень 2021 року – 20,8 млн тонн (+1,5 млн тонн до 2020 року та -0,4 млн тонн до 2019 року). З огляду на рекордні показники урожаю зернових та зернобобових культур у 2021/2022 МР, Укрзалізниця мала би також суттєво збільшити обсяги перевезення зерна, проте фактичні показники не демонструють різкого зростання перевезення зернових залізницею.
Перевезення зерна та продуктів помелу залізницею переважно здійснюється на експорт (88-89% від загальних обсягів перевезень). За липень-грудень 2019 року Укрзалізницею на експорт перевезено 18,7 млн тонн, за липень-грудень 2020 року – 16,9 млн тонн (-1,8 млн тонн до 2019 року), за липень-грудень 2021 року – 18,5 млн тонн (+1,6 млн тонн до 2020 року та -0,2 млн тонн до 2019 року).
У внутрішньому сполученні Укрзалізниця за липень-грудень 2021 року перевезла 1,6 млн тонн, що менше, ніж за аналогічний період 2020 року (-0,8 млн тонн) та 2019 року
(-0,6 млн тонн).
Транзитні перевезення зерна та продуктів помелу показали позитивну динаміку і за липень-грудень 2021 року залізничним транспортом перевезено 0,6 млн тонн, що значно більше ніж за такий же період 2020 року (+0,3 млн тонн) та 2019 року (+0,6 млн тонн). Таке значне зростання транзитних перевезень зерна пов’язано з перевезення зернових з Молдови до порту Рені в розмірі 563 тис. тонн. Зокрема, між прикордонними станціями:
- Петросталь (експ.) – Рені-порт-експорт (відстань перевезення по Укрзалізниці – 48 км) за липень-грудень 2021 року Укрзалізниця транзитом перевезла 343 тис. тонн молдавського зерна (59% від транзиту зернових по Укрзалізниці);
- Болград (експ.) – Рені-порт-експорт (відстань перевезення по Укрзалізниці – 35 км) за липень-грудень 2021 року Укрзалізниця транзитом перевезла 76 тис. тонн молдавського зерна (13% від транзиту зернових по Укрзалізниці);
- Рені (експ.) – Рені-порт-експорт (відстань перевезення по Укрзалізниці – 4 км) за липень-грудень 2021 року Укрзалізниця транзитом перевезла 67 тис. тонн молдавського зерна (12 % від транзиту зернових по Укрзалізниці).
- Фрикацей (експ.) – Рені-порт-експорт (відстань перевезення по Укрзалізниці – 24 км) за липень-грудень 2021 року Укрзалізниця транзитом перевезла 57 тис. тонн молдавського зерна (10% від транзиту зернових по Укрзалізниці).
В імпортному сполученні за липень-грудень 2021 року перевезення стабільно незначні, і за цей період Укрзалізниця перевезла лише 0,1 млн тонн, що на рівні аналогічних періодів 2020 року та 2019 року.
Показники щодо перевезення Укрзалізницею зерна та продуктів помелу тільки українського врожаю (на експорт та у внутрішньому сполученні) за останні 3 роки помісячно наведено на діаграмі. Як видно, показники Укрзалізниці за 2021 рік не демонструють значного зростання та переважно нижчі за показники 2019 та 2020 років. Лише у вересні показник 2021 року перевищив показники 2019 та 2020 років. Можна дійти висновку, що рекордний урожай зернових і зернобобових культур України наразі не призвів до значного зростання перевезення зернових Укрзалізницею.
3. Річковий транспорт
Річкові вантажні перевезення в Україні здійснюються на Дніпрі, Дунаї і Південному Бузі, зокрема цими річками перевозяться зернові вантажі.
На жаль, статистичної інформації щодо перевезення зернових по усіх цих річках немає. Але понад 70 % усіх вантажних перевезень здійснюється по річці Дніпру і така інформація є загальнодоступною для громадськості.
Зокрема, за липень-грудень 2019 року Дніпром перевезено 3,1 млн тонн зернових вантажів, за липень-грудень 2020 року – 2,3 млн тонн (-0,8 млн тонн до 2019 року), за липень-грудень 2021 року – 2,5 млн тонн (+0,2 млн тонн до 2020 року та -0,6 млн тонн до 2019 року).
Перевезення зернових вантажів річкою Дніпро проти 2020 року зросли не суттєво та показали зниження у порівнянні з 2019 роком.
4. Морський транспорт
За даними Адміністрації морських портів України, за липень-грудень 2019 року в морських портах перероблено 30,1 млн тонн хлібних вантажів (з них 99 % – це зерно), за липень-грудень 2020 року – 24,7 млн тонн (-5,4 млн тонн до 2019 року), за липень-грудень 2021 року – 33,1 млн тонн (+8,4 млн тонн до 2020 року та +3,0 млн тонн до 2019 року). З огляду на рекордні показники урожаю зернових та зернобобових культур у 2021/2022 МР, морські порти суттєво збільшити обсяги переробки (перевалки) зерна. Водночас значна частина хлібних вантажів перероблюється саме на експорт (95 %).
Експорт зернових, зернобобових та борошна
За даними Мінагрополітики та Державної фіскальної служби, за липень-грудень 2021 року Україна експортувала 32,6 млн тонн зернових, зернобобових та борошна, що перевищило експорт за аналогічний період 2020 року на 6,7 млн тонн та експорт за аналогічний період 2019 року – на 1,0 млн тонн.
Майже увесь експорт зернових України (93-95 %) здійснюється через морські порти, до яких вантажі доставляються на 55-60 % залізницею, на 30-35 % – автомобільним транспортом і на 7-10 % – річковим транспортом.
З огляду на те, що Укрзалізниця за липень-грудень 2021 року на експорт перевезла 18,5 млн тонн зерна та продуктів помелу (57% від загального експорту), то щодо решти зернових, зернобобових та борошна можна зробити висновок про їх перевезення автомобільним і річковим транспортом – 14,1 млн тонн. При цьому спостерігається значне зростання перевезення зерна на експорт автомобільним і річковим транспортом на 5,1 млн тонн, тоді як Укрзалізниця в порівнянні з 2019 роком знизила цей показник на 0,2 млн тонн, а в порівнянні з 2020 роком показала незначне зростання – на 1,6 млн тонн.
Постійні проблеми Укрзалізниці з перевезенням зернових вантажів та значне підвищення тарифів на свої послуги призводять до переорієнтації перевезення зерна на автомобільний транспорт, який з кожним роком стає більш мобільним та гнучким. Укрзалізниця активно почала втрачати свої конкурентні переваги.
**Аналітика підготовлена експертами «Центру досліджень залізничного транспорту» та Офісу ефективного регулювання ВRDO
За матеріалами URM