Сьогодні ми спілкуємося з Ігорем Самоходським, керівником сектору ICT у Офіс ефективного регулювання BRDO. Ігор очолює команду фахівців, що працює над державною політикою у сфері електронних комунікацій України, ІТ-індустрії, відкритих даних та віртуальних активів, а також відповідними євроінтеграційними процесами. Ігор Самоходський був учасником оціночної місії ЄС щодо інтеграції України у цифровий ринок.
«Легалайф-Україна»: Ігоре, ми вітаємо Вас на нашому порталі! Загальновідомим є факт що секс-працівники України збирають гроші на оборону країни з продажу нюдсів в соцмережах. На якому етапі обговорення з владою станом на липень 2024 знаходяться законопроект щодо декриміналізації нюдсів в соцмережах?
Ігор Самоходський: Законопроєкт 9623 знаходиться без жодного руху вже майже рік. Нам невідомо щоби проводились за цей час жодні консультації на базі відповідального Комітету Верховної Ради, чи будь-яка інша робота Уряду чи Парламентарів. Тобто, законопроєкт зареєстрований, але руху немає. Це часта ситуація для законопроєктів, коли відповідальний комітет не має бажання займатись ініціативою. Цікаво, що разом з основним законопроєктом ряд депутатів подали законопроєкт, що навпаки посилює відповідальність по ряду параметрів. Він теж лежить без руху.
Таким чином ігнорується не тільки законопроєкт, але й успішна петиція 2022 року за декриміналізацію порно. https://petition.president.gov.ua/petition/146438
«Л-У»: Як на ситуацію з врегулюванням нюдсів може впливати формальне оновлення політики Твіттера (Х)?
І.С.: Напряму на регулювання це не вплине. Але ми можемо побачити зростання кількості кримінальних справ проти українців. Користувачі Твіттера (Х) зможуть поширити у себе на сторінці нюдси, і за це будуть притягнуті до кримінальної відповідальності в Україні. На жаль, чекаємо вироків за репости в Твіттері (Х).
«Л-У»: Які на сьогодні головні перешкоди в обговоренні законопроекту?
І.С.: Головна перешкода – небажання підтримувати декриміналізацію депутатами Комітету Верховної Ради України з питань правоохоронної діяльності. Законопроєкт відпочатку зареєструвало більше 20 депутатів з різних політичних партій. Але без підтримки в Комітеті він не може рухатись далі.
Щодо обговорення – ми також не бачимо жодних дій, направлених на обговорення проблеми чи законопроєкту з боку парламентарів. В цей же час ми бачимо зростання кількості кримінальних справ https://opendatabot.ua/analytics/adult-content-2024-5
В поточній політичній ситуації лідерство Офісу Президента могло би допомогти зрушити ініціативу з мертвої точки, але поки ми такого бажання не бачили.
«Л-У»: Які додаткові адвокаційні дії на Ваш погляд можуть сприяти прискоренню прийняття нових законів в сфері громадського здоров’я та декриміналізації секс-праці?
І.С.: Ми побачили значний супротив ініціативі, попри широку підтримку громадськими організаціями, включаючи волонтерів та військових, а також депутатами різних партій.
Було би корисно заручитися підтримкою міжнародних партнерів, щоби вони зі свого боку вимагали це від України в рамках планів реформ. Але тема декриміналізації порно чи секс-праці є сенситивною з точки зору медіа реакцій, і цього буде складно досягти. З іншого боку нам треба системна робота з медіа для висвітлення проблем, які створює криміналізація. Суспільство має краще розуміти, скільки ресурсів держава витрачає, скільки українців отримують вироків за пересилання нюдсів, скільки податків держава не отримує і т.д.
«Л-У»: Які у Вас найближчі плани щодо адвокатування змін в законодавство?
І.С.: Ми плануємо посилити нашу роботу з висвітлення поточних кримінальних справ, вироків, та статистики переслідувань. В найближчий час можна очікувати нової аналітики від нас по 301 та 302 статтям ККУ щодо практики їх застосування.
«Л-У»: Як Ви відноситися до ініціативи секс-працівників України щодо розробки вітчизняного аналога платформи OnlyFans, завдяки чому була би можливість скерувати більше коштів в бюджет на оборону країни?
І.С.: Поки у нас криміналізоване доросле добровільне порно, не варто очікувати в Україні розвитку технологій чи офіційних бізнесів пов’язаним з дорослим контентом. Ми і надалі будемо спостерігати лише неофіційну роботу веб-студій і т.д. Україна поставила хрест на офіційному розвитку цієї індустрії, яка б сплачувала податки та приваблювала інвестиції. Технології та передові бізнеси будуть і надалі розвиватись в США, країнах ЄС, та інших країнах, де порно не криміналізоване. Українці продовжать працювати в режимі тіньового ринку, продукуючи контент без сплати податків та без створення ІТ-платформ. Звичайно це можна змінити, ухваливши законопроєкт 9623, але як ми вже обговорили, поки перспективи цього туманні.
«Л-У»: Дякуємо за розмову!