Економія понад 840 млн гривень на хабарях і 500 людино-років у рік – в Україні вперше оцінили ефект від запровадження електронних держпослуг

14 вересня 2020 року, Київ. – Відбулась онлайн-презентація звіту «Антикорупційний та економічний потенціал е-послуг». Це перша спроба комплексної оцінки економічного та антикорупційного ефекту від впровадження електронних державних послуг в Україні на прикладі семи сфер. 

Мета дослідження – показати, скільки часу та коштів уже заощадили та, у перспективі, могли б іще заощадити користувачі завдяки можливості отримати послугу без відвідування державних органів та без залучення посередників/чиновників, а також – як онлайн-формат послуг може вплинути на рівень корупції.

Захід відбувся за участю Олексія Вискуба, першого заступника Міністра цифрової трансформації, Віктора Ляха, президента Фонду Східна Європа, та Олексія Дороганя, виконавчого директора Офісу ефективного регулювання BRDO.

Звіт підготовлений Офісом ефективного регулювання BRDO на замовлення Міністерства цифрової трансформації України та за підтримки USAID/UK aid проєкту «Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах/TAPAS», швейцарсько-української програми «Електронне урядування задля підзвітності влади та участі громади» (EGAP) і Фонду Східна Європа. 

У межах дослідження було проведено оцінювання сімнадцяти е-послуг у семи сферах:

  1. Реєстрація, внесення змін та припинення реєстрації фізичної особи-підприємця (Мін’юст, запроваджено у березні 2017).
  2. Призначення допомоги при народженні дитини (Мінсоцполітики, запроваджено у березні 2017).
  3. Надання довідки про несудимість (МВС, запроваджено у вересні 2017).
  4. Декларація відповідності вимогам пожежної безпеки (ДСНС, запроваджено у лютому 2018).
  5. Видача та розширення ліцензії на послуги з автоперевезень пасажирів та вантажів, повідомлення про зміну даних перевізника (ДСБТ, запроваджено у серпні 2018).
  6. Отримання та анулювання дозволу на спеціальне водокористування (ДАВР, запроваджено у березні 2019).
  7. Повідомлення про початок виконання підготовчих та про початок будівельних робіт, декларація про готовність об’єкта до експлуатації (ДАБІ, запроваджено у грудні 2019).


Під час дослідження онлайн, офлайн та комбінованим способом було опитано майже 1 200 фізичних осіб, фізичних осіб-підприємців та представників юридичних осіб. Дані про кількість наданих послуг (у т. ч. розподіл за форматом надання — онлайн чи офлайн) було отримано від первинних розпорядників відповідної інформації. 

Аналітики оцінювали як реальний (враховуючи тільки тих користувачів, які зараз користуються онлайн-послугами), так і потенційний ефект (як було б, якби всі потенційні користувачі перейшли на електронну процедуру) запровадження е-послуг на основі опитування респондентів та власних розрахунків дослідників. 

Аналіз засвідчив, що потенційний економічний ефект у семи сферах, що аналізували, становить майже 495 млн грн на рік, що означає зниження витрат майже на дві третини порівняно з офлайн-форматом. В абсолютному вимірі це  економія близько 514 людино-років на рік, адже більшість витрат (58%) на отримання державних послуг офлайн припадає на витрати часу користувачів: логістику, очікування в черзі, заповнення документів тощо. 

Потенціал економії розрахований за умови повного переходу на онлайн-формат отримання послуг усіма користувачами. Поки ж реальна економія становить 36,7 млн грн на рік через усе ще незначний відсоток користувачів, що обрали онлайн-процедуру. 

Зафіксовано і значний антикорупційний ефект. Потенційна економія на хабарах у сферах, що аналізували, становить 841 млн грн на рік, що більше за економічний ефект, тоді як реальна – 32 млн грн на рік. Більшість (дві третини) зафіксованих випадків ймовірних корупційних ситуацій стосуються класичного (офлайн) способу надання адміністративної послуги. 

Крім того, результати опитування засвідчили, що переважна більшість опитаних вважають: із впровадженням електронних послуг корупції поменшало. Таку думку висловило 78%, із них 52% – що корупції стало суттєво менше. Решта вважає, що ситуація не змінилася. І лише 1% респондентів стверджують, що ситуація з корупцією погіршилася.

 

З повним текстом дослідження можна ознайомитися за лінком: http://bit.ly/Economic_and_anti-corruption_impact_of_eServices

За наявності додаткових запитань звертайтесь до пресофісу Міністерства цифрової трансформації за номером (097) 92-450-92, Анастасія Римарчук.

 

ДОВІДКА

Проєкт USAID / UK aid «Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах/TAPAS» фінансується урядом США через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) та урядом Великої Британії через UK aid і підтримує Уряд України у реалізації видимих та успішних реформ у державному управлінні та послугах із метою значного зменшення та викорінення корупції. Проєкт TAPAS сприяє реформам електронного урядування у межах трьох компонентів: забезпечення широкомасштабного використання електронних публічних закупівель; підтримка ефективних програм відкритих даних по всій Україні; створення дієвих електронних сервісів для боротьби з корупцією. Проєкт виконується Фондом Євразія, розташованим у США, що є міжнародною організацією з розвитку, яка сприяє ефективному управлінню та розвитку громадянського суспільства. Більше про проєкт: http://tapas.org.ua/

Програма «Електронне урядування задля підзвітності влади та участі громади» (Програма EGAP) реалізується протягом 2015–2023 років Фондом Східна Європа та Фондом Innovabridge у партнерстві з Міністерством цифрової трансформації України. Програма впроваджується за підтримки Швейцарії, що надається через Швейцарську агенцію розвитку та співробітництва (SDC). Цільовими регіонами є Вінницька, Волинська, Дніпропетровська, Луганська та Одеська області. Робота триває за двома ключовими компонентами: розвиток електронних послуг та електронної демократії на всіх рівнях. Деталі на сайті: https://egap.in.ua/

Офіс ефективного регулювання (Better Regulation Delivery Office) – незалежний експертно-аналітичний центр, який фінансується міжнародними донорами, у тому числі Європейським Союзом у межах проєкту FORBIZ та Ініціативи EU4Business. Ми націлені на покращення умов ведення бізнесу та інвестиційної привабливості України, стимулювання розвитку підприємництва та налагодження публічного діалогу між бізнесом та владою.

 

Довідково: (Розрахунок економії у часі) Потенційна економія становить 4,354 млн людино-годин (або майже 500 людино-років) — для 1,745 млн операцій на рік за досліджуваними послугами. Тобто, обраховано кількість операцій за 17 послугами за рік, які здійснили громадяни, помножено на економію часу, яку людина отримує, скориставшись послугою онлайн, і потім розділено на 365 днів.