Авторський колектив з групи депутатів та представників чотирьох організацій розробили законопроект, що передбачає можливість передачі у власність об’єднаних територіальних громад окремих категорій державних земель з одночасним наділенням Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру повноваженнями з контролю за використанням та охороною земель із суттєвим посиленням повноважень служби.
Проект закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розширення повноважень органів місцевого самоврядування з управління земельними ресурсами та посилення державного контролю за використанням і охороною земель» передбачає внесення змін до щонайменше до 3 кодексів (земельного, лісового та про адміністративні порушення) та до 17 законів України.
Експерти Офісу ефективного регулювання BRDO проаналізували закон і відзначають його негативний вплив на державне регулювання та наявність великих корупційних ризиків, пов’язаних із невиправданим та необґрунтованим розширенням повноважень Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру.
Експерт BRDO Максим Максименко зазначив, що створення юридичної конструкції, за якою власником об’єкта є один суб’єкт (держава), а повноваження із розпорядження таким об’єктом надані іншому суб’єкту (територіальним громадам), є шкідливим та не сприятиме ефективності здійснення функцій розпорядника об’єкту. На думку юриста, норми вищезазначеного законопроекту про делегування органам місцевого самоврядування повноважень з розпорядження землями державної власності (без фактичної зміни власника відповідних земель з держави – на територіальні громади) прямо суперечать положенням Коаліційної угоди Верховної Ради та Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні, схваленій розпорядженням Кабінету Міністрів України.
На думку Максима Максименка, вищевказані стратегічні документи не містять такої умови передачі у комунальну власність більшої частини земель державної власності, як створення об’єднаних територіальних громад.
«Земельні ділянки державної власності, за виключенням окремих земель (під об’єктами нерухомого майна, що належать державі; частина земель, при використанні яких держава забезпечує виконання своїх функцій, наприклад, землі оборони тощо), мають бути законом прямо передані у комунальну власність, яка виникне з дати набрання відповідним законом чинності», – зазначив Максим Максименко.
Також розробники законопроекту, замість передачі функцій державного контролю за використанням та охороною земель Державній екологічній інспекції України та залишення відповідних функцій за центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, невиправдано та необґрунтовано розширюють повноваження останнього у вказаній сфері, що несе у собі великі корупційні ризики використання відповідних повноважень із незаконною метою (перерозподіл земель на користь зацікавлених осіб тощо).
З огляду на вищенаведені факти, Офіс ефективного регулювання BRDO як експертна організація не може підтримати цей законопроект без суттєвих змін.