Створення понад 1500 територіальних громад за результатами реформи децентралізації може докорінно змінити правила гри на ринку будівництва та девелопменту в Україні. Такого висновку дійшли експерти під час дискусії “Децентралізація: питання інвестицій та девелопмента”, організованої Ukrainian Building Community 5 квітня в Києві. У роботі заходу взяла участь керівник напрямку “Будівництво” Офісу ефективного регулювання BRDO Олена Шуляк.
Актуальні проблеми залучення інвестицій, які постають перед місцевою владою при імплементації законодавства про децентралізацію та посилення їх ролі проаналізували: заступник Голови КМДА Олексій Рєзніков, директор Департаменту земельних ресурсів КМДА Олексій Поліщук, генеральний директор Київського інвестиційного агентства Олег Мистюк, представники бізнесу, громадськості та експертного середовища.
Серед основних проблем, які постають перед територіальними громадами за результатами реформи децентралізації, учасники дискусії зазначили відсутність стратегій розвитку та інвентаризації/паспортизації майна населених пунктів, необ’єктивне планування й брак кваліфікованих кадрів. Окремий блок питань був присвячений проблематиці управління земельними ресурсами при підсиленні ролі територіальних громад. Всі підняті під час дискусії питання безпосередньо впливають на розвиток напрямку будівництва та девелопменту.
“Ідеологія реформи децентралізації передбачає передачу багатьох функцій від центру до територіальних громад. Підвищення ролі місцевих органів влади у процесах управління майном і землею громади, збільшення доходів від оподаткування, отримання регуляторних повноважень на регіональному рівні можуть виступити каталізатором докорінних змін на будівельному ринку. Такі зміни вимагають від керівників на місцях значно більшої кваліфікації та ґрунтовних знань в економіці, фінансах, стратегічному менеджменті та розуміння інвестиційного менеджменту,” – зазначила Олена Шуляк.
Попри можливості, які надає децентралізація для розвитку інвестпроектів, необхідно створити чіткий механізм гармонізації регуляторних ініціатив на місцевих та загальнодержавному рівнях. Зміни в процедурах та перелік конкретних завдань, які повинна враховувати місцева влада, повинні в першу чергу працювати над створенням сприятливого інвестиційного клімату на місцях.
На думку керівника напрямку “Будівництво” BRDO Олени Шуляк, уваги потребує також проблема прозорої та зрозумілої комунікації місцевої влади з громадою:
“Яскравим прикладом некомпетентної політики комунікацій та нерозуміння можливих наслідків відсутності чіткої взаємодії з суспільством я можу зазначити відсутність конкурсу на голову Інспекції державного архітектурно – будівельного контролю Києва. Місцева влада повинна дослухатися до громади, а не повторювати старі помилки. Я впевнена, що інвестор активно вкладатиме кошти в розвиток тих населених пунктів, де влада враховуватиме позицію суспільства та бізнесу”.
Варто зазначити, що за результатами реформи децентралізації в Україні передбачається передача значної частини регуляторних функцій в галузі будівництва. Зокрема, всі територіальні громади отримають функції держархбудконтролю, які передбачають надання дозволів на будівництво, контроль за об’єктами будівництва та прийняття їх в експлуатацію.