Офіс ефективного регулювання BRDO підрахував, що у 2024 році вартість традиційних різдвяних страв зросла на 22,7% порівняно з минулим роком. Найбільше подорожчали капуста, картопля, буряки та продукти для куті – пшениця, родзинки та горіхи. Для розрахунку індексу було використано актуальні ціни великих продовольчих мереж.
Різдво – одне з найважливіших свят в Україні, коли родини збираються за святковим столом. Цього року для приготування 12 традиційних страв українці витратять в середньому 1188 грн.
Найбільше подорожчали овочі: капуста (+221%), картопля (+151%), буряк (+86%). Також суттєво зросли ціни на пшеницю (+69%), родзинки (+55) та горіхи (+35), які є головними інгредієнтами для приготування куті.
Втім, деякі продукти подешевшали. Зокрема, гречка (-42%), морква (-35%), томатна паста (-20%) та короп (-16%).
«Ціни на овочі, основу багатьох традиційних різдвяних страв, значно зросли через цьогорічний неврожай, посухи, брак робочої сили, підвищення вартості дизпального та ускладнення з логістикою. Особливо постраждали регіони, де ведуться бойові дії, зокрема Херсонська та Запорізька області, що були основними постачальниками цієї продукції, а руйнування Каховської ГЕС залишило без зрошення 94% систем у Херсонській, 74% у Запорізькій і 30% у Дніпропетровській областях. Загалом близько 5 млн гектарів землі стали непридатними для використання. Попри часткове здешевлення деяких продуктів, вартість різдвяного кошика продовжує зростати на тлі війни, інфляції, яка за звітом Національного Банку до кінця 2024 року становитиме 9,7%, та природних чинників, – зазначила Ірина Грузінська, керівниця сектору «Сільське господарство».
«Цьогорічний індекс «різдвяного кошика» показав проблеми доступу до даних цін на українські продукти. Ціни на продукти – це важливий інструмент аналітики. Їх можна використовувати для статистики, моніторингу змін і створення корисних сервісів. Ми в BRDO зацікавлені, щоб дедалі більше інформації було оприлюднено у формі відкритих даних. Це стосується і цін на продукти», – прокоментував Ігор Самоходський, керівник сектору ICT Офісу ефективного регулювання BRDO.
«Попри виклики воєнного часу, український бізнес продовжує працювати, а значна макрофінансова підтримка від наших міжнародних партнерів допомагає зберігати економічну стабільність. Так, ми бачимо зростання індексу “різдвяного кошика”, проте це не має нас лякати чи зупиняти. Завдяки згуртованим зусиллям приватного сектору, уряду та партнерів ситуація залишається керованою, а економіка має потенціал для відновлення навіть у цих складних умовах», – прокоментував Олексій Дорогань, виконавчий директор Офісу ефективного регулювання BRDO.
Для розрахунку індексу «різдвяного кошика» експерти BRDO використовували актуальні ціни великих провольчих мереж з національним покриттям (Сільпо, Варус та Ашан). До аналізу включено продукти, необхідні для приготування 12 традиційних різдвяних страв: куті, узвару, пісного борщу і голубців, тушкованої капусти, квасолі, маринованих грибів, печеного коропа, оселедця, пампухів, різдвяного калача та вареників із капустою.
Під час підготовки індексу команда BRDO зіткнулася з низкою викликів. Зокрема, на деяких ресурсах були відсутні повні дані про ціни на продукти, що значно ускладнило аналіз. Експерти BRDO використовували актуальні дані з продовольчих мереж і спиралися на власні розрахунки попередніх років.
Уточнення: у первинній редакції матеріалу помилково було вказано зростання вартості різдвяного кошика на 306 грн. При цьому всі інші дані були подані коректно. Ми прибрали згадку про 306 грн, залишивши решту матеріалу без змін.