Новини
14.11.2025

Інноваційна спроможність закладів освіти і науки України: рекомендації для системної реформи

Міністерство освіти і науки України (МОН) спільно з BRDO представили результати дослідження інноваційного потенціалу закладів освіти і науки України. Презентація відбулася 12 листопада у межах події «Всесвітній день науки 2025: Україна». Мета дослідження — оцінити поточний стан інновацій у закладах освіти і науки, визначити ключові бар’єри та напрацювати дієві рішення для їх подолання. 

Дослідження здійснено в межах створення та реалізації спеціального правового режиму  Science.City, який спільно реалізовують Міністерство освіти і науки України та Міністерство цифрової трансформації України. Ініціатива є складовою Стратегії цифрового розвитку інновацій WINWIN до 2030 року, спрямованої на об’єднання науки, освіти та бізнесу в єдину екосистему інноваційного розвитку країни. 

Станом на 2025 рік в Україні функціонує 336 закладів вищої освіти та 45 наукові парки.  

За даними дослідження, інноваційна інфраструктура України розвивається нерівномірно, а нестача кадрів і складні процедури з інтелектуальною власністю знижують ефективність наукових розробок.

Серед ключових бар’єрів розвитку інновацій у закладах вищої освіти визначено:

  • Інституційні: надмірна централізація управління.
  • Кадрові: відтік молодих дослідників, дефіцит фахівців, які займаються передачею наукових і технологічних розробок (трансфер технологій).
  • Фінансові: низький рівень приватних інвестицій у дослідження та розробку (R&D).
  • Регуляторні: складність передачі прав інтелектуальної власності та оренди майна.
  • Культурні та ментальні: недовіра між освітою, бізнесом і державою. 
  • Безпекові: руйнування наукових лабораторій і релокація закладів внаслідок війни.

Попри це, окремі університети демонструють успішні приклади інноваційного розвитку навіть у складних умовах. Зокрема, КПІ ім. Ігоря Сікорського, Львівська політехніка, Сумський державний університет, Український католицький університет і Житомирська політехніка та інші ЗВО та наукові установи створили власні офіси трансферу технологій, стартап-школи, інкубатори й партнерства з бізнесом. 

На основі результатів дослідження МОН спільно з BRDO розробили модель управління інноваціями через наукові парки як «єдине вікно» для університетів, науковців і бізнесу. Основні принципи цієї моделі:

  • Інтеграція інноваційної діяльності у стратегію закладів вищої освіти;
  • Впровадження ключових показників ефективності (KPI) та прозорої політики управління інтелектуальною власністю;
  • Створення ринково орієнтованого портфеля послуг R&D;
  • Використання резидентської моделі без оренди, спрощених форм благодійних внесків і механізму «давальницької сировини» для досліджень.

Окрему увагу в дослідженні приділено ініціативі Science.City, що має об’єднати освіту, науку, бізнес і державу в єдину інноваційну екосистему. 

Для повноцінного запуску інноваційної екосистеми необхідно посилити інституційну спроможність закладів вищої освіти та наукових установ і їхню державну підтримку. На основі результатів дослідження МОН спільно з BRDO було сформовано такі кроки:

  1. Запровадити спеціальний режим підтримки інновацій для наукових парків і сфери освіти та науки, або розширити дію режиму «Дія.City» на ці сфери.
  2. Забезпечити фінансову та інституційну автономію університетів і наукових установ.
  3. Створити електронний кабінет наукових парків у межах національної електронної науково-інформаційної системи (URIS).
  4. Запровадити податкові стимули для R&D-послуг та митні пільги для наукового обладнання.
  5. Розвивати систему моніторингу ефективності інновацій і навчання фахівців з трансферу технологій.

Усі ці рекомендації та згаданий опис стану сфери представлений в деталях у дослідженні «Аналіз інноваційної спроможності закладів вищої освіти і наукових установ України: висновки та рекомендації». Дослідження базується на анкетуванні керівників і представників керівного складу  34 закладів вищої освіти та наукових установ. 

Переглянути повний текст дослідження — за посиланням

Дослідження «Аналіз інноваційної спроможності закладів вищої освіти і наукових установ України: висновки та рекомендації» проведено Міністерством освіти і науки України за підтримки проєкту «Цифровізація для зростання, доброчесності та прозорості» (UK DIGIT), який реалізується Фондом Євразія та фінансується UK Dev. Партнер проєкту — Офіс ефективного регулювання BRDO.