Бізнес зможе заощадити понад 500 млн. гривень завдяки лібералізації процедури проведення перевірок, яка запроваджується законопроектами № 2418а, № 2531а та № 2422а (підготовлені до другого читання), що мають лібералізувати процедуру проведення перевірок, вважає експерт Офісу ефективного регулювання BRDO Володимир Головатенко.
«Законопроекти, що реформують систему державного нагляду (контролю), пропонують лібералізувати процедуру проведення перевірок. Це має сприяти тому, що робота бізнесу буде більш прогнозованою, – зазначив Володимир Головатенко. – Так, запроваджується принцип, за яким державний нагляд (контроль) буде орієнтовано на попередження правопорушень, а не на застосування покарань. З метою реалізації цього принципу планується зобов’язати контролюючий орган повідомляти суб’єкта господарювання про виявлення у його звітності помилок».
Експерти BRDO разом з партнерами брали участь у робочій групі з доопрацювання цих законопроектів. Їх прийняття принесе низку переваг для бізнесу.
1. Скорочення кількості та тривалості перевірок. Якщо раніше контролюючий орган перевіряв бізнес один раз на рік, то тепер планові перевірки будуть проводитись один раз на два роки.
Упродовж року контролюючі органи зможуть перевіряти суб’єкта господарювання не більше як 30 робочих днів, а суб’єктів малого підприємництва не більше як 15 робочих днів. Також зменшиться граничний строк для проведення планових перевірок суб’єктів господарювання одним контролюючим органом з 15 до 10 робочих днів.
Наприклад, якщо у середньому в перевірці задіяні два працівники фірми і їх середня заробітна плата становить 4 498 грн (дані за листопад 2015), то середня потенційна економія окремого бізнесу за рік складе 8 771 грн. З огляду на загальну кількість планових перевірок (близько 120 000), маємо економію витрат бізнесу у 539 млн грн на рік. Експерти BRDO вважають, що запроваджені зміни зменшать і витрати бізнесу на взаємодію з контролюючими органами на 65%.
2. Річні плани проведення перевірок. Для проведення планових перевірок будуть складатися тільки річні плани. Зміни до них контролюючі органи зможуть вносити тільки задля виправлення технічних помилок та у разі найменування господарюючих суб’єктів. План перевірок на 2016 рік, до речі, буде розміщено на офіційних веб-сайтах Міністерства економічного розвитку і торгівлі України та BRDO.
3. Інтегрована автоматизована система державного нагляду (контролю). Ця система дозволить збирати, накопичувати та систематизувати відомості про заходи державного нагляду (контролю). Акумулювання зазначеної інформації допоможе слідкувати за дотриманням контролюючими органами процедури проведення перевірок.
4. Уніфікована форма акту для перевірок. Процедура здійснення державного нагляду (контролю) має стати більш прозорою, оскільки кожний контролюючий орган зобов’яжуть розміщувати на власному сайті уніфіковану форму акту для перевірок. Вона містить повний перелік питань, який може бути перевірено у суб’єкта господарювання.
5. Обмеження позапланових перевірок. Встановлюється заборона проводити позапланові перевірки суб’єктів господарювання з того самого факту, що став підставою для її проведення. Це не дозволить використовувати державний нагляд (контроль) для здійснення рейдерських атак на бізнес. Дозвіл на проведення позапланової перевірки за зверненням громадян має бути опублікований на сайті.
Нагадаємо, що парламент прийняв законопроекти № 2418а, № 2531а та № 2422а у першому читанні 13 листопада 2015 року у День економічного розвитку та дерегуляції.