Цифровий розрив щодня залишає мільйони українців без якісних цифрових послуг, сучасних можливостей для освіти та розкриття підприємницького потенціалу. Змінити такий стан справ – ціль BRDO у сфері е-комунікацій.
5 лютого у ВРУ нарешті зареєстровано інноваційний законопроект за номером 3014, над яким експерти BRDO наполегливо працювали у складі робочої групи спільно з профільним Комітетом ВРУ та учасниками ринку.
Документ закладає фундамент для комплексної реформи галузі на роки вперед і покликаний краще захистити права споживачів, забезпечити доступ до Інтернет у будь-якому куточку країни та створити більш передбачувані й стабільні умови для роботи операторів телекомпослуг.
Так, основні положення законопроекту, спрямовані на захист споживачів послуг:
- Передбачення можливості позасудового розгляду спорів регулятором за зверненням споживачів. Позов до суду вимагає багато часу і ресурсів, тому споживачі рідко звертаються до суду для захисту своїх прав. Законопроект також передбачає підвищені штрафи для операторів за порушення прав споживачів.
- Право замовляти та отримувати окремі послуги без обов’язкового замовлення тільки пакету послуг. Наприклад, надання оператором тільки голосових послуг, без підключення послуги доступу до Інтернет.
- Створення електронного інструмента порівняння умов надання послуг різних постачальників.
- Право відмовитися від небажаних розсилок в електронних повідомленнях. За поширення спаму на операторів чекають адміністративні штрафи.
- Гарантоване право кожному на доступ до мережі Інтернет та передбачення надання адресних субсидій малозабезпеченим споживачам.
Окрім того, законопроект полегшує умови діяльності операторів послуг е-комунікацій. Серед пропонованих змін:
- Довгоочікуване запровадження принципу технологічної нейтральності. В ліцензіях на користування радіочастотним ресурсом для операторів не буде зазначатись конкретна технологія, їх застосування визначатиметься лише планом використання радіочастотного ресурсу.
- Регуляторна передбачуваність. Обов’язки учасників ринку та правила їхньої діяльності визначатимуться виключно Законом і не зможуть бути розширені підзаконними актами. Нечітке або неоднозначне формулювання закону трактуватиметься на користь учасника ринку.
- Запобігання монополіям та захист конкуренції, в тому числі у разі концентрації радіочастот в окремих учасників ринку. Регулятор зможе аналізувати оптові та роздрібні ринки і вживати заходи попереднього регулювання з метою забезпечення чесної конкуренції.
- Передбачуваність змін розміру ставок рентної плати за частоти. Розрахунок розміру ставок буде проводитись за затвердженою методикою, яка враховує цілі державної політики, забезпечення ефективного використання радіочастотного спектру, фактичну доступність частот, витрати, пов’язані з умовами ліцензій на користування частотами, та витрати на здійснення радіочастотного моніторингу.
- Законопроект передбачає можливість спільного розташування та використання елементів інфраструктури електронних комунікаційних мереж, що допоможе зменшити витрати операторів на розгортання мереж комунікацій.
Законопроект також передбачає, що держава визначить території, де відсутній доступ до Інтернет, зокрема через те, що надання послуг там є економічно невигідним для операторів. У таких випадках, буде розглядатися можливість розгортання мереж електронних комунікацій завдяки наданню постачальникам безкоштовного доступу до інфраструктури державної та комунальної власності, і, відповідно, здешевленню будівництва мереж. Повна інформація щодо реального покриття України ШСД до мережі Інтернет дозволить поступово забезпечити доступ споживачів до універсальних послуг на всій території країни у найбільш ефективний спосіб.
Важливо, що прийняття документу також стане одним із головних кроків до єдиного європейського цифрового ринку. Україна імплементує новітнє законодавство ЄС у сфері електронних комунікацій, адже законопроект розроблено на базі Європейського кодексу електронних комунікацій 2018-го року, що забезпечить законодавчу сталість для ринку е-комунікацій України.
Очікуємо на якнайшвидший розгляд законопроекту ВРУ.