Новини
31.05.2024

Простежуваність водних біоресурсів: ЗП №9545 рекомедовано до розгляду

Аграрний комітет Верховної Ради України підтримав ЗП № 9545, розроблений за участі команди BRDO. Важливий документ виводить «з тіні» суттєву частку обігу водних біоресурсів, відкриває українським експортерам іноземні ринки та сприяє євроінтеграції країни.

Що саме має змінити законопроєкт № 9545?

Документ, спільно розроблений Мінагрополітики, Держрибагентством та Офісом ефективного регулювання BRDO, направлений на імплементацію Україною законодавства ЄС, зокрема положень:

  • Регламенту Ради (ЄС) № 1224/2009 від 20 листопада 2009 року;
  • Регламенту Ради (ЄС) № 1005/2008 від 29 вересня 2008 року;
  • Регламенту Ради (ЄС) № 1380/2013 від 11 грудня 2013 року.

Законопроєктом передбачається створення нового компоненту платформи еРиба – Електронної системи простежуваності походження водних біоресурсів та/або продукції виробленої з водних біоресурсів. Цифрове рішення дозволить фіксувати всі операції з об’єктами промислового рибальства та аквакультури, та централізовано зберігати інформацію про них у вказаній системі.

Також ЗП впроваджує в національне законодавство України дозвільні документи, які вимагаються регламентами Європейського Союзу, як обов’язкові для митного оформлення простежуваних водних біоресурсів та/або продукції з них під час експортно-імпортних операцій та реекспорту. Йдеться про:

  • сертифікат щодо походження водних біоресурсів (Certificate of Origin);
  • сертифікат щодо вилову водних біоресурсів (Catch Certificate);
  • сертифікат щодо реекспорту водних біоресурсів (Re-export Certificate);
  • свідоцтво про переробку простежуваних водних біоресурсів та/або продукції з них.

Чому це важливо?

Реалізація положень ЗП № 9545 дозволить запровадити в Україні європейські принципи простежуваності водних біоресурсів.

100% ланцюжок простежуваності. Відповідно до статті 58 Регламенту (ЄС) № 1224/2009, всі партії продуктів рибальства та аквакультури повинні бути простежуваними на всіх етапах виробництва, перероблення та розповсюдження, від етапу вилову або збирання до етапу роздрібної торгівлі;

Боротьба з ННН-рибальством. Системи простежування допомагають слідкувати за обігом водних біоресурсів від етапу вилову до етапу реалізації споживачу. За умови дотримання підприємцями вимог документування та моніторингу риболовної діяльності, ці системи допомагають не лише виявляти факти порушень, а й запобігають здійсненню незаконного, непідзвітного та нерегульованого рибальства.

Забезпечення безпеки харчових продуктів. Системи простежування забезпечують продукції з водних біоресурсів високу якість, а покупцям – безпеку споживання. Завдяки своєчасному документуванню та обробці інформації щодо кожного з етапів ланцюжка постачання водних біоресурсів, органи влади можуть швидко виявляти та усувати будь-які ризики накшталт забруднення продукції або неправильних умов її зберігання. За рахунок цього покращується захист прав не лише вітчизняних споживачів, а й іноземних споживачів української рибної продукції.

Сприяння сталому розвитку. Надаючи споживачу точну та перевірену інформацію про походження риби та методи її виробництва, система простежування дозволяє покупцям робити не бездумний а свідомий вибір на користь продукції, отриманою практиками сталого рибальства. Завдяки схемам маркування та програмам сертифікації споживачі зможуть ідентифікувати серед продуктів з водних біоресурсів саме ті, які виготовляються із дотримуються правил відповідального рибальства та екологічних стандартів.

Комітет з питань аграрної та земельної політики рекомендував ВРУ ухвалити ЗП «Про забезпечення простежуваності водних біоресурсів та/або продукції, виробленої з водних біоресурсів» за основу. Дякуємо законодавцям за підтримку реформи рибного господарства України та чекаємо на перше читання документа в парламенті.