Новини
26.11.2021

Українські абоненти будуть захищені від списань коштів за послуги, які вони не замовляли

Міністерство цифрової трансформації опублікувало проєкт постанови КМУ «Про внесення змін до Правил надання та отримання телекомунікаційних послуг».

У разі ухвалення постанови, в абонентів більше не будуть списуватися кошти за контент-послуги, які вони не замовляли. 

Як було раніше?

Через приховані схеми з контент-послугами українці втрачають сотні мільйонів гривень на рік. У 2020 році щодо схем із контент-послугами до НКРЗІ звернулося на 19% більше абонентів, ніж у 2019 році. Зокрема, йдеться про анекдоти, смс-гороскопи, клуби знайомств та багато інших послуг, за які мобільні оператори списують кошти з рахунків без відома абонентів.

Через значні недоліки правового регулювання порядку замовлення та надання вказаних послуг споживач по суті залишався незахищеним: підписка на контент-послуги нав’язувалася, гроші знімалися без відома абонентів, і захистити порушені права було фактично неможливо.

За підрахунками BRDO, незахищеними були всі абоненти передоплати, тобто 86% абонентів мобільного зв’язку. При цьому гравці ринку приховують обсяг послуг у грошах, але опосередковано експерти BRDO підрахували, що обсяг ринку контент-послуг становить не менше мільярда гривень на рік.

Для того, щоб виправити ситуацію і припинити протиправне списання коштів в абонентів, Офіс ефективного регулювання BRDO ще 2019 року звернув увагу на проблему порушень прав абонентів у наданні контент-послуг та запропонували механізми її вирішення. 

Зокрема, перший проєкт, покликаний врегулювати придбання контент-послуг, розроблявся експертами BRDO, а на початку цього року Офіс офіційно звернувся до Прем’єр-міністра України, Комітету Верховної Ради України з питань цифрової трансформації та Офісу Президента України щодо порушень прав споживачів при наданні контент-послуг та необхідності негайно владнати цю проблему.

Що зміниться в разі ухвалення постанови?

  • контент-послуги будуть надаватися виключно на замовлення або за згодою користувача, який також має додатково підтвердити замовлення або свою згоду;
  • оплата за послугу буде здійснюватися лише тоді, коли у споживача будуть кошти на рахунку для її оплати, а також запроваджується заборона надавати контент-послуги на суму, що перевищує граничний ліміт на рахунку споживача;
  • уточнюється поняття “контент-послуги” і суміжних понять, що спрямоване на унеможливлення підключення контент-послуги без відома користувача, внаслідок чіткого правового визначення;
  • споживачі зможуть повністю заблокувати доступ до контент-послуг, щоб уникнути ризику списання коштів за послуги, які вони не замовляв чи не мали надміру замовляти;
  • споживачі отримуватимуть своєчасну інформацію про контент-послуги, на які вони підписані, і повідомлення про списання коштів з рахунку;
  • ухвалення постанови дозволить зменшити випадки шахрайства й уникнути непорозумінь під час надання телекомунікаційних послуг;
  • рівень захисту прав українських споживачів підвищиться і наблизиться до європейського, що відповідає зобов’язанням України відповідно до Угоди про Асоціацію з ЄС.

Ми вітаємо публікацію проєкта постанови і з нетерпінням очікуємо на її ухвалення!