Міністерство цифрової трансформації опублікувало проєкт постанови КМУ «Про внесення змін до Правил надання та отримання телекомунікаційних послуг».
У разі ухвалення постанови, в абонентів більше не будуть списуватися кошти за контент-послуги, які вони не замовляли.
Як було раніше?
Через приховані схеми з контент-послугами українці втрачають сотні мільйонів гривень на рік. У 2020 році щодо схем із контент-послугами до НКРЗІ звернулося на 19% більше абонентів, ніж у 2019 році. Зокрема, йдеться про анекдоти, смс-гороскопи, клуби знайомств та багато інших послуг, за які мобільні оператори списують кошти з рахунків без відома абонентів.
Через значні недоліки правового регулювання порядку замовлення та надання вказаних послуг споживач по суті залишався незахищеним: підписка на контент-послуги нав’язувалася, гроші знімалися без відома абонентів, і захистити порушені права було фактично неможливо.
За підрахунками BRDO, незахищеними були всі абоненти передоплати, тобто 86% абонентів мобільного зв’язку. При цьому гравці ринку приховують обсяг послуг у грошах, але опосередковано експерти BRDO підрахували, що обсяг ринку контент-послуг становить не менше мільярда гривень на рік.
Для того, щоб виправити ситуацію і припинити протиправне списання коштів в абонентів, Офіс ефективного регулювання BRDO ще 2019 року звернув увагу на проблему порушень прав абонентів у наданні контент-послуг та запропонували механізми її вирішення.
Зокрема, перший проєкт, покликаний врегулювати придбання контент-послуг, розроблявся експертами BRDO, а на початку цього року Офіс офіційно звернувся до Прем’єр-міністра України, Комітету Верховної Ради України з питань цифрової трансформації та Офісу Президента України щодо порушень прав споживачів при наданні контент-послуг та необхідності негайно владнати цю проблему.
Що зміниться в разі ухвалення постанови?
- контент-послуги будуть надаватися виключно на замовлення або за згодою користувача, який також має додатково підтвердити замовлення або свою згоду;
- оплата за послугу буде здійснюватися лише тоді, коли у споживача будуть кошти на рахунку для її оплати, а також запроваджується заборона надавати контент-послуги на суму, що перевищує граничний ліміт на рахунку споживача;
- уточнюється поняття “контент-послуги” і суміжних понять, що спрямоване на унеможливлення підключення контент-послуги без відома користувача, внаслідок чіткого правового визначення;
- споживачі зможуть повністю заблокувати доступ до контент-послуг, щоб уникнути ризику списання коштів за послуги, які вони не замовляв чи не мали надміру замовляти;
- споживачі отримуватимуть своєчасну інформацію про контент-послуги, на які вони підписані, і повідомлення про списання коштів з рахунку;
- ухвалення постанови дозволить зменшити випадки шахрайства й уникнути непорозумінь під час надання телекомунікаційних послуг;
- рівень захисту прав українських споживачів підвищиться і наблизиться до європейського, що відповідає зобов’язанням України відповідно до Угоди про Асоціацію з ЄС.
Ми вітаємо публікацію проєкта постанови і з нетерпінням очікуємо на її ухвалення!