Ключові набори відкритих даних, від доступності яких залежить прозорість і підзвітність відбудови, все ще недоступні. Коаліція RISE Ukraine (далі – Коаліція) та Громадська рада при Міністерстві цифрової трансформації України (далі – Громадська рада) закликають розпорядників до оприлюднення відкритих даних. Для цього запрошуємо органи безпеки – до публічної комунікації з розпорядниками і громадянським суспільством, а Міністерство цифрової трансформації – до обговорення напрацьованих змін до Постанови №835 від 21.10.2015 року.
В січні 2023 року Коаліція RISE Ukraine оприлюднила заяву щодо забезпечення доступності відкритих даних. Проблеми, зазначені в цій заяві зберігаються і досі. Ключові набори даних, від яких залежить прозорість і підзвітність відбудови, не оприлюднюються, або оприлюднюються з невиправданими обмеженнями. До цих наборів належать, в тому числі:
- Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (ЄДР);
- Єдиний Державний реєстр декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (Реєстр декларацій);
- Єдиний державний реєстр осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення (Реєстр корупціонерів);
- Транзакції Мінекономіки, Мін’юсту, ДСА та інших розпорядників на spending.gov.ua;
- Дані і реєстри Державної податкової служби;
- Єдиний державний реєстр активів, на які накладено арешт у кримінальному провадженні (Реєстр арештованих активів);
- Судовий реєстр тощо.
Під час обмеження доступу до важливої суспільної інформації в жодному випадку не здійснювався так званий “трискладовий тест”. Тобто, обмеження доступу до даних із самого початку було здійснено всупереч вимогам закону. До того ж, в багатьох випадках обмеження доступу розпорядниками не було видано офіційного рішення, що б слугувало правовою підставою для відповідних обмежень. Таким чином, зазначені обмеження були не тільки незаконними, але й максимально непрозорими.
Законних причин для обмеження доступу до інформації у формі відкритих даних немає, оскільки все профільне законодавство продовжує бути чинним. Водночас, розпорядники неофіційно зазначають, що отримували листи-рекомендації від СБУ щодо закриття даних і тепер бояться переслідувань у разі повторного оприлюднення даних. Відсутність публічної комунікації зі сторони СБУ та інших органів безпеки щодо ризиків, які створює оприлюднення тієї чи іншої інформації, створює ситуацію, в якій не оприлюднюється багато даних, що не загрожують безпеці країни. Практика подібних неформальних обмежень незаконна і шкідлива. Вона загрожує довірі до процесів відбудови, як в українському суспільстві, так і серед міжнародних партнерів. Саме прозорість є необхідною передумовою для довіри. Відсутність довіри підважуватиме політичну стабільність під час війни та зменшуватиме обсяги міжнародної допомоги.
Організації, що входять до Коаліції та Громадська рада, пропонують свою допомогу в аналізі ризиків, пов’язаних з оприлюдненням даних, напрацюванні зважених рішень з відкриття даних та комунікації з розпорядниками.
За нашою інформацією, після громадського обговорення проєкту змін до Постанови КМУ №835 від 21.10.2015, з неї були виключені норми щодо обмеження доступу до окремих наборів даних під час правового режиму воєнного стану. Це позитивне зрушення, і ми його вітаємо. Водночас, ми закликаємо Міністерство цифрової трансформації до відкритого обговорення з зацікавленими сторонами інших норм, які запроваджуються проєктом Постанови. Як орган, що відповідає за державну політику у сфері відкритих даних, Міністерство має ініціювати таке обговорення.
Коаліція RISE Ukraine та Громадська рада при Міністерстві цифрової трансформації закликають:
- Міністерство цифрової трансформації: до проведення відкритого обговорення проєкту змін до Постанови КМУ №835 від 21.10.2015, які наразі напрацьовуються;
- Міністерство юстиції України, Національне агентство з питань запобігання корупції, Державну податкову службу України та інших розпорядників: відновити оприлюднення відкритих даних без проведення додаткової реєстрації, ідентифікації, авторизації, проходження автоматизованих тестів чи інших обмежень;
- Службу безпеки України, Генеральний штаб Збройних сил України:
1. надати чіткі роз’яснення щодо потреб в закритті інформації;
2. розпочати співпрацю з Міністерством цифрової трансформації України, розпорядниками даних та громадянським суспільством для обговорення ризиків і ефективного проведення розпорядниками “трискладового тесту”.
1. Визначений статтею 6 Закону України “Про доступ до публічної інформації” порядок встановлення умов для обмеження доступу