08.04.2021

Реформа Укрзалізниці

Мета реформи

Демонополізувати галузь вантажних залізничних перевезень — вчасно ремонтувати фонди, стимулювати промисловість, та надавати якісні послуги з перевезень.

Механізм

Анбандлінг Укрзалізниці, тобто розділення на окремих операторів — вантажного, пасажирських (приміського та далекого сполучення)  та інфраструктурного, аби створити ринкові умови та можливість залучати приватних інвесторів.

Інструмент

Закон “Про залізничний транспорт”, Постанова “Про реалізацію експериментального проекту щодо допуску приватних локомотивів до роботи окремими маршрутами на залізничних коліях загального користування”, Розпорядження “Про затвердження Плану заходів з реформування залізничного транспорту”.

Що пропонується?

Спершу потрібно утворити окремі юридичні особи з оперування вагонами, оскільки така можливість вже законодавчо забезпечена. Повністю в національній власності залишиться лише інфраструктура. Законопроект, що врегулює це, уже на розгляді в парламенті. Таким чином, вдасться демонополізувати галузь та врятувати український ринок вантажних перевезень — вчасно ремонтувати фонди, стимулювати промисловість та, найголовніше, надавати якісні послуги з перевезень.

Чому це потрібно Україні?

Укрзалізниця несе катастрофічні збитки. Її основні фонди критично зношені і потребують негайного ремонту. Однак, у сучасній моделі УЗ не здатна самостійно оновити свою інфраструктуру, оскільки поточні КПЕ правління на це не спрямовані. Замість ремонтів локомотивів і колії намагається купувати вагони з метою збільшити ринкову частку, при цьому УЗ штучно знижує ціни (надає знижки)  на користування своїми вагонами для окремих користувачів. 

Економічні закони та, у т.ч., Угода про асоціацію передбачають кардинально різні підходи до побудови механізмів сталого функціонування різних сегментів, зокрема: інфраструктура – державний контроль і фінансування за рахунок регульованого тарифу (рентабельність близька до 0); локомотиви – потенційно конкурентиний сектор, держава підтримує виробників локомотивів (рентабельність на рівні, що забезпечує інвестиційну привабливість), надання вагонів у користування – виключно ринковий сектор, УЗ зобов’язано вивести операторування вагонами в окремі юридичні особи, що унеможливить їх фінансування за рахунок недостатнього фінансування інфраструктури і локомотивів, а також зменшить кількість порушень законодавства щодо захисту економічної конкуренції (рентабельність визначається ринком). 

Наразі це не виконується, порушуючи ринкові закони УЗ залишатиметься неефективним, збитковим та корупціоногенним підприємством.