Загальний об’єм ринку таксі в Україні становить близько 40 млрд грн на рік. З них частка «білого» сегменту складає лише 1 млрд грн. Решта – біля 96% ринку – знаходиться «в тіні», а його учасники повністю або частково приховують свою фактичну діяльність, працюючи без передбаченої законодавством ліцензії. Так, з 220 тис. водіїв таксі лише 13 тис. є ліцензованими перевізниками. Відтак, ринку притаманні низька якість послуг, безвідповідальність перевізників та недієвість інструментів контролю. При цьому в перевезеннях задіяно 200 тис. автомобілів, що переважно належать приватним особам і обслуговують 280 млн пасажирів щорічно.
Сучасний ринок формують нові бізнес-моделі: тепер він розподіляється між перевізниками (36 млрд грн) та інформаційно-диспетчерськими службами (ІДС) – агрегаторами замовлень (4 млрд грн), що надають посередницькі послуги пасажирам та перевізникам без виконання функцій контролю за пересуванням перевізника, технічним станом транспортного засобу (ТЗ), медичного стану водія тощо. Чинне регулювання не здатне забезпечити ефективне функціонування ринку і потребує змін.
Проблематику ринку представники влади, бізнесу, громадськості та експертних кіл обговорювали 30 листопада під час Круглого столу «Ринок послуг таксі: як збалансувати ринок і гарантувати безпеку перевезень». Організатором виступив BRDO за підтримки EU4Business/FORBIZ в рамках Публічного діалогу #PROДіалог.
Експерти BRDO провели системний аналіз ринку та виявили, що з 40 регуляторних актів 9 є неактуальними, а ще 6 мають ознаки незаконності. Більш того, всі 12 інструментів регулювання мають нормативні прогалини та провокують високі корупційні ризики через невизначеність і непрозорість процедур.
«Основний інструмент регулювання на ринку – ліцензія на внутрішні перевезення пасажирів на таксі – фактично не працює і не забезпечує безпеку пасажирів. Так само недієвими є інструменти, що покликані забезпечити контроль за виконанням та якістю послуг, фінансовими розрахунками. Сфера потребує регуляторних змін для створення конкурентного ринку, безпечності перевезень і запровадження прозорого податкового обліку за сучасних реалій», – відзначив керівник сектору «Інфраструктура» BRDO Владислав Притоманов, презентуючи дослідження.
Однією з суттєвих проблем ринку є нерівні умови ведення бізнесу для легальних та нелегальних операторів. Останні не несуть витрат за отримання ліцензій, не сплачують податків – отже, мають значні конкурентні переваги за ціновим фактором. Так, через ухиляння від сплати податків, нелегальні ІДС можуть пропонувати перевізникам комісію за свої послуги до 20% нижче, ніж легальні ІДС. При цьому контроль за виявленням нелегальних учасників ринку не працює, а регулювання подекуди призводить до неможливості легального ведення бізнесу і переходу «в тінь». Лише у 2017 р. було скасувало 8 тис. ліцензій перевізникам, що закрили відповідний ФОП, а це – третина від усіх виданих ліцензій на цей вид діяльності.
Крім того, через переважно тіньовий ринок таксі, державний бюджет щороку отримує лише до 1-3% від мінімально прогнозованих податків та зборів у сфері, а недоотриманий ЄСВ складає 1,4% від загального обсягу надходжень до Пенсійного фонду.
З окресленою проблематикою погоджується Директор департаменту стратегічного розвитку дорожнього ринку та автомобільних перевезень Мінінфраструктури Віктор Сасін. «Ринок необхідно виводити з тіні. Ми готові активно працювати над відповідними законодавчими змінами разом з усіма учасниками ринку. Сподіваємося створити робочу групу за наказом міністра ще в цьому році», – зазначив він.
Середня вартість поїздки на таксі в Україні є відносно низькою порівняно з іншими європейськими країнами – 60-90 грн за 10 км у межах міста. Однак зворотною стороною медалі є сумнівна безпечність пересування та безвідповідальність перевізників. Згідно з «Правилами надання послуг пасажирського транспорту», затвердженими постановою КМУ, водій таксі несе відповідальність за життя і здоров’я пасажирів, проте чітко вона не визначена. А зважаючи на те, що більшість водіїв не працює офіційно, норма є недіючою. Щодо ІДС, вони взагалі не несуть відповідальності перед пасажиром, адже формально надають лише інформаційні послуги.
За оцінкою BRDO, для поліпшення ситуації на ринку потрібно:
– Скасувати ліцензії на «внутрішні перевезення пасажирів на таксі» та запровадити декларативний принцип ведення господарської діяльності. Це зменшить поле для корупції та зробить менш обтяжливою легальну роботу на ринку.
– Запровадити прозору процедуру видачі дозвільних документів (терміном не більше 1 року) на діяльність у сфері на фіксованій платній основі. Плата за видачу такого дозволу включатиме збір усіх податків та зборів з перевізника за період без необхідності реєстрації юрособи або ФОП. Такий документ спростить доступ на ринок та процес адміністрування податків, а також встановить вимоги до ТЗ, водія та виведе з тіні учасників для державного контролю за якістю послуг.
Варто також відзначити, що в рамках Угоди про Асоціацію з ЄС, Україна зобов’язана до 2022 р. впровадити обов’язкову перевірку експлуатаційної придатності ТЗ, які використовуються як таксі, через 1 рік після дати їх першої реєстрації та в подальшому щорічно.
«В Європі нам вдалося створити добре налагоджену систему регулювання у сфері перевезень на таксі: маємо безпечний комфортний транспорт і прозоре ведення бізнесу. Ми готові ділитися своїм досвідом і підтримати Україну у реформуванні галузі», – відзначила менеджер сектору «Транспорт» Представництва ЄС в Україні Теодора Андрєєва.
[gview file=”https://brdo.com.ua/wp-content/uploads/2018/11/Rynok-Taksi-1.pptx”]
У заході взяли участь представник Асоціації відповідальних перевізників Олександр Дяченко, Керівник Taxify в Україні Тарас Потічний, Партнер Kesarev Consulting Олександр Ільков, представники бізнесу, експертних кіл та медіа.
Більше інфо – на www.brdo.com.ua та www.regulation.gov.ua.