Сьогодні з 3,9 млн учнів лише 4,5% користуються цифровими освітніми технологіями. Потенційно 52% учнів зможуть використовувати e-learning при доступності контенту та усуненні бар’єрів розвитку ринку. 70% учнів зможуть використовувати e-learning після забезпечення шкіл, в яких є комп’ютери, Wi-Fi та інтернетом. BRDO презентували для Міністерства освіти й науки концепцію розвитку платформи e-learning, яка спростить доступ учнів і вчителів до сучасних освітніх технологій, розроблену спільно з асоціацією IT Ukraine.
Що сьогодні перешкоджає прогресу? Це:
- відсутність сформованої державної політики та організаційних можливостей;
- недостатня кваліфікація і мотивація вчителів;
- недоступність контенту.
BRDO надав пропозиції МОН, як поліпшити ситуацію. Зокрема спрямувати бюджетні кошти виключно на software-складову і навчання вчителів.
“Централізована закупівля обладнання – це неефективно. Для порівняння, орієнтовна вартість е-підручника за відкритою ліцензією не перевищує 4 млн грн, кількість дітей на одній паралелі – до 400 тис. Орієнтовна вартість обладнання для 1 паралелі в рамках експерименту (1480 учнів): 3,9 млн грн. І це за умови закупівлі дешевих планшетів за 100 доларів”, – зауважив керівник сектору “ІТ і Телеком” BRDO Олександр КУБРАКОВ.
BRDO рекомендує Міністерству освіти й науки оголосити експеримент, до якого допускаються всі класи, забезпечені обладнанням (кількість класів не обмежується) та надати мінімальні характеристики до обладнання. Забезпечення обладнанням – це відповідальність місцевих громад. Ми переконані, що знайдуться 100 класів, які місцева влада забезпечить обладнання.
Офіційно в освітньому процесі можуть використовуватися лише матеріали, які пройшли експертизу МОН і отримали позитивний висновок. Це спричиняє брак контенту, який, на думку експертів BRDO, можна подолати завдяки усуненню наступних перешкод:
- Неможливість подання відкритих ресурсів (подають лише власники виключних прав)
BRDO пропонує дозволити подання матеріалів на експертизу вчителями, громадськими організаціями та за ініціативою відповідних підрозділів МОН.
- Надміру високі вимоги для отримання грифу / свідоцтва
Потрібно запровадити принцип “згода за умовчанням”: якщо протягом місяця не надійшла обґрунтована відмова зі вказанням конкретних причин, матеріал допускається до використання.
- Закупівля державою надзвичайно обмеженої кількості контенту
Варто розширити перелік контенту за рахунок держави, пріоритетні: англійська мова (велика кількість готового контенту, перш за все іноземного виробництва), інформатика (найбільш готові викладачі, забезпечені обладнанням) та інші види контенту, в тому числі іноземного виробництва
- Складна процедура експертизи, розрахована на паперові підручники
Необхідно значно спростити процедуру експертизи для електронного контенту, перевіряти: відповідність науковому підходу (2+2=4, а не 5) та відсутність шкідливої інформації (Крим — частина РФ, інструкції для злочинів тощо).
Ускладнена доступність контенту виникає через такі проблеми:
- Необхідність тривалого пошуку контенту в мережі за різними темами
- Необхідність щоразу вводити різні дані для використання різного контенту
Цей бар’єр усувається завдяки створенню платформи, ключовим завданням якої буде: централізоване розміщення контенту від різних виробників за різними напрямками Запровадження механізму єдиної ідентифікації для використання контенту від різних виробників.
Підготовка вчителів, за пропозицією BRDO, має проводитися у 2 основні способи: онлайн і під час очних сесій, залежно від готовності викладачів використовувати комп’ютерні технології.
Сьогодні для успішної реалізації платформи e-learning дуже важливим є організаційне забезпечення. По-перше, необхідна команда відповідного рівня кваліфікації, здатна самостійно ухвалювати рішення нестратегічного характеру, а також розробляти пропозиції для керівництва МОН щодо стратегічних питань. Також важливим буде вміння реалізовувати ухвалені рішення із залученням необхідних державних установ, громадських організацій, інших стейкхолдерів. Ми пропонуємо створити офіс впровадження е-learning (Project Management Office, PMO) з подальшою передачею всіх питань, пов’язаних з цифровою освітою, в спеціалізовану установу за зразком ProZorro.
[gview file=”https://brdo.com.ua/wp-content/uploads/2018/06/E-learning_5.pdf”]