22 лютого Львівська міська рада та Офіс ефективного регулювання BRDO підписали Меморандум про співробітництво з питань розвитку інфраструктури зарядних станцій для електричних транспортних засобів. Під час заходу також відбулася презентація Концепції розвитку ринку електрозарядних станцій в Україні, розроблена BRDO.
Офіс ефективного регулювання детально проаналізував регулювання сегменту та виявив бар’єри для розвитку ринку, які неможливо усунути на рівні вторинного законодавства. З метою створення необхідної нормативної бази для ринку ЕЗС та інтеграції його з ринком електроенергії, Офісом була розроблена відповідна Концепція. В грудні 2017 року документ був презентований в Києві та доопрацьований з урахуванням пропозицій від учасників ринку.
Наразі однією з основних перешкод для масового використання електромобілів в Україні є нерозвиненість інфраструктури електрозарядних станцій (ЕЗС). Експлуатація електрокарів вимагає законодавчого врегулювання низки проблемних питань з їхнього обслуговування: створення прозорих умов приєднання до електромереж, визначення товару на ринку, уніфікації інфраструктурних і програмних рішень тощо.
Навіть зважаючи на те, що протягом 2013-2017 років кількість електромобілів в Україні зросла в 130 разів, станом на кінець минулого року їх було зареєстровано 4960. Це складає менше 0,16% від загальної кількості легкових транспортних засобів, або 1 до 1400. До прикладу, в Норвегії кожен 21-й легковий транспортний засіб – це електромобіль, а в Японії – кожен 117-й. Електрозарядні станції, яких, за різними даними, налічується від 600 до 1500, розташовані переважно в обласних центрах та не задовольняють потреби власників електрокарів у надійній і розгалуженій інфраструктурі.
«Зважаючи на велику частку атомної генерації в енергобалансі, електротранспорт може стати фактором зменшення енергозалежності держави, але вимагає розвитку інфраструктури. За умови ефективного регулювання, ринок зможе сприяти вирівнюванню графіку навантаження ОЕС України і дозволить покращити екологічну ситуацію за рахунок зменшення викидів в атмосферу. Розвиток сектору в Україні потребує створення законодавчої бази для ринку електрозарядних станцій, Концепція пропонує регуляторну модель для нього. Наступний крок – розпорядження Кабміну, що її впровадить», – зазначив керівник сектору «Енергетика» BRDO Олексій Оржель під час регіональної презентації Концепції у Львові.
В руслі реалізації Концепції суттєвою є роль місцевих органів влади. На обласному, районному та міському рівнях мають бути визначені локальні цілі з розвитку інфраструктури ЕЗС для врахування при розробці та затверджені містобудівної документації, а також створення можливостей проходження online процедур, необхідних для улаштування та експлуатації ЕЗС. Так, 5 січня 2018 року виконавчий комітет Львівської міської ради затвердив Концепцію розвитку електромобільності міста Львова.
«Львів був першим в Україні містом, де було прийнято концепцію електромобільності. Для нас це важливо, адже ми поставили дуже чіткі цілі щодо екології, зокрема щодо розвитку інфраструктури. Це ще один з напрямків цілей «Львів 2020». Наступним кроком є дуже детальні плани, які дають змогу нам досягти цих цілей. Сьогоднішня подія дає нам додаткову підтримку щодо розвитку інфраструктури, за що ми вдячні колегам з Офісу ефективного регулювання», – зазначив заступник міського голови Львова з питань розвитку Андрій Москаленко.
Концепція розвитку ринку електрозарядних станцій передбачає, зокрема
- Розвиток уніфікованої інфраструктури: облаштування ЕЗС до 20% паркомісць до 2030 р.
- Вільний доступ постачальників та споживачів електроенергії до ЕЗС.
- Можливість купувати та продавати електроенергію в режимі онлайн.
- Стимулювання споживачів до інклюзивної участі в ринках електричної енергії, зокрема, в частині регулювання добового графіку навантаження.
- Прозорий порядок взаємодії операторів ЕЗС з місцевими органами влади, спрощення процедури отримання дозволів та супутніх документів.
Більш того, Концепція передбачає повну цифровізацію процесу. Так, в єдиному додатку користувач зможе в автоматичному режимі знайти ЕЗС, відстежити вільні паркомісця з електрозарядкою, отримати інформацію про постачальників та ціни на послуги за користування ЕЗС тощо.
Планується, що Концепція буде реалізована трьома етапами протягом 2018 – 2030 рр. Протягом першого етапу, з дати її затвердження до 1 січня 2019 року, передбачається:
– затвердження КМУ плану заходів з реалізації Концепції;
– прийняття необхідних нормативно-правових актів та нормативно-технічних документів для її реалізації.
Наразі BRDO готує проект розпорядження КМУ про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері розвитку інфраструктури зарядних станцій для електричних транспортних засобів. За оцінкою експертів BRDO, за умови впровадження Концепції розвитку ринку електрозарядок до 2030 р. в Україні буде вже 600 тис. електрокарів.
Експертами Офісу на Платформі ефективного регулювання PRO також був створений бізнес-кейс “Електрозарядна станція”, що надає покрокову інструкцію з відкриття такого бізнесу в Україні. Кейс пропонує check-list для створення інфраструктури електрозарядних станцій: які документи потрібно зібрати, скільки часу займає кожна процедура, куди звернутися та ін.