Чи бути реформі ринку таксі в Україні?

05-08-2021

Майже 10 років це питання не вирішується, водночас 98% ринку таксі — у тіні, а безпека пасажирів і якість перевезень жодним чином не гарантовані.

Нещодавно в парламенті поновилися розмови про здійснення кроку вперед, але є один нюанс: запропоновані групою депутатів з транспортного і податкового підкомітетів ВРУ зміни є застарілими і не враховують реалій сьогодення. 

Наприклад, запропоновані парламентарями зміни передбачають вимогу мати паперові договори і зберігати їх в одному місці, а це перешкоджає роботі мобільного додатка в різних містах. Більше того, водій не зможе працювати в декількох службах одразу, оскільки це буде заборонено договором. Також пропонується контроль та ліцензування за інформаційно-диспетчерськими службами, зробити їх податковими агентами стосовно водіїв та зобов’язати вести облік та звітність. І це лише невелика частина “прогресивних” ідей, які, насправді, не нові та свого часу не пройшли експертизу на життєздатність, яку здійснювали наші експерти при моделюванні ситуацій.

Що пропонуємо ми? 

Експерти BRDO спільно з Міністерством інфраструктури та Асоціацією відповідальних перевізників розробили законопроект, що передбачає проведення ефективної реформи ринку таксі в Україні, зокрема:

  • для захисту пасажирів запроваджується обов’язкове страхування від перевізника, що дозволить також опосередковано здійснювати ринковий контроль за аварійністю перевізника (більша аварійність – дорожче страхування).
  • водіям достатньо буде подати повідомлення про початок роботи до Державної служби з безпеки на транспорті, а індивідуальному перевізнику – отримати дозвіл без необхідності реєстрації як ФОП. Такий дозвіл в народі називають «токеном» або «патентом», і його можна буде отримати на місяць чи на рік, при цьому ціна річного не перевищить розміру мінімальної зарплати. Не потрібно буде купувати коштовний сертифікований таксометр, замість нього достатньо буде мати смартфон.
  • створення державного реєстру перевізників, який буде відкритим для всіх. У разі виникнення проблем пасажир зможе звернутись до організатора перевезень чи в поліцію. У свою чергу, наявність достовірної та доступної інформації про водія призведе до того, що служби таксі перестануть працювати з тими, у кого поганий рейтинг чи висока аварійність унаслідок ДТП.

Резюмуючи, пасажири отримують підвищення якості та безпеки перевезень при збереженні доступної ціни, а також можливість страхових виплат у разі ДТП. Водії — можливість разової сплати всіх податків і зборів, відсутність необхідності спілкування з фіскальними органами, спрощення формату перевірок (перевіряється лише наявність дозволу).

Тож закликаємо парламентарів до конструктивної дискусії щодо концепції реформи ринку таксі в Україні, яка має захищати пасажирів, водіїв,  організаторів перевезень, а також вирішувати інші наявні проблеми. Оскільки історія показує, що кілька попередніх законопроектів з аналогічним каральним, а не “problem-solving” підходом залишились лише змарнованими стосами паперу.

Партнери