Для якісних доріг в Україні необхідні прозорі процеси, належний контроль, конкуренція і 5 трильйонів гривень

Загальна протяжність українських доріг складає 169,6 тис. км. Понад 90% з них, за результатами дослідження World Bank Group, знаходяться у зношеному стані та потребують негайного ремонту або заміни. При цьому, 39% доріг державного значення не відповідають вимогам за міцністю, а 51% – за рівністю.

Серед причин погано розвиненої дорожньої інфраструктури та низької якості доріг в Україні – недофінансування, неналежна експлуатація доріг, недієвість контролю за використанням коштів, низька конкуренція на ринку та корупція. Як наслідок – така ситуація гальмує економічний розвиток та є перешкодою для посилення конкурентоспроможності країни на міжнародному ринку.

Шляхи вирішення проблем дорожньої галузі в Україні представники держави та бізнесу обговорювали 18 грудня під час Круглого столу «Будівництво і ремонт автомобільних доріг: як вирішити одвічну українську проблему?». Організатором заходу виступив BRDO за підтримки EU4Business|FORBIZ, в рамках Публічного діалогу #PROДіалог.

«Стан українських доріг досяг піку зношеності, що гальмує економічний розвиток країни. Якісно покращити ситуацію можна, лише кардинально змінивши підходи до усіх етапів робіт, починаючи з планування і до експлуатаційного утримання доріг. Потрібно запровадити середньо- та довгострокове планування дорожніх робіт, в тому числі, бюджетного фінансування, а також створити конкурентні умови серед підрядників та замовників», – відзначив керівник сектору «Транспорт та інфраструктура» BRDO Владислав Притоманов.

Із необхідністю підвищення стандартів дорожнього будівництва в Україні погоджується і керівник відділу програм допомоги «Економічне співробітництво, енергетика, інфраструктура та довкілля» Представництва ЄС в Україні Йоханнес Баур: «Гармонізація із міжнародними стандартами якості у галузі є критичною для створення ефективної європейської інфраструктурної мережі. Ми вже підтримуємо зусилля України в цьому напрямку, а на майбутній період маємо плани щодо розширення програм підтримки обсягом до 400 млн євро».

Експерти BRDO провели системний аналіз ринку будівництва та ремонту автомобільних доріг і виявили, що існуючі інструменти регулювання не досягають цілей держрегулювання у сфері. Вони стосуються здебільшого будівництва в цілому, а не будівництва і реконструкції доріг, зокрема ремонтних робіт. В той же час, переважаючими видами робіт у сфері за останні 5-ть років були середній, поточний, і ямковий ремонти, а також експлуатаційне утримання доріг, які через відсутність відповідних правових інструментів знаходяться поза контролем держави. Загалом, регуляторне поле ринку складається з 50 НПА, 22% з яких є неактуальними, а 6% – мають ознаки незаконних. Чинні стратегічні документи не містять чітких вимірюваних показників та механізмів моніторингу досяжності цілей.

Окремим проблемним аспектом ринку є низька конкуренція. Так, більше 50% ринку дорожніх робіт, що проводяться відповідно до бюджетних програм і проходять на тендерній основі через PROZORRO, займають лише 5 підрядників, один з яких – іноземний. У більшості областей, у тендерах беруть участь не більше 2-3 компаній, а в Івано-Франківській, до прикладу, більше 80% ринку охоплює лише 1 компанія. Тобто, реальна конкуренція практично відсутня.

Необхідними кроками для системних змін у галузі, за оцінкою Офісу, є наступні:
1. Розробка державної методики визначення пріоритетних об’єктів будівництва, реконструкції, ремонту автодоріг із зазначенням чітких критеріїв відбору.
2. Запровадження довгострокового бюджетного планування у сфері.
3. Забезпечення прозорості планування, замовлення, виконання робіт та гарантійного обслуговування об’єктів будівництва, реконструкції, ремонту автомобільних доріг. Зокрема, через впровадження міжнародних критеріїв відбору підрядників і створення публічного порталу системи управління та моніторингу робіт в режимі реального часу.
4. Залучення незалежних інженерів-консультантів на усіх етапах, а також включення до договорів про виконання робіт з будівництва, реконструкції та ремонту автодоріг умов про страхування об’єктів такого будівництва.

Окрім того, для приведення українських доріг у належний стан, за розрахунками BRDO, необхідно інвестувати близько 5 трильйонів гривень протягом 10 років. Відповідно, Державний дорожній фонд має бути збільшений у 10 разів, порівняно з обсягом 2018 року. Такі інвестиції можливо залучити за допомогою міжнародних фінансових інститутів та державно-приватного партнерства, зокрема концесії, з розподілом витрат бюджету на 10-20 років.
Саме ці міри дозволять побудувати розгалужену системи автодоріг з якісним дорожнім покриттям, збільшити відсоток будівництва, реконструкції та капітального ремонту доріг порівняно з ямковим ремонтом, забезпечити краще збереження доріг, а вищу ефективність та безпечність перевезень.

У заході взяли участь голова BRDO Олексій Дорогань, представники Міністерства інфраструктури України, голова державної агенції «Укравтодор» Олексій Кубраков, Президент Всеукраїнської дорожньої Асоціації Артем Гриненко, Президент Національної Асоціації Дорожників України Тарас Сиротинський, представники бізнесу та громадськості.

Довідково:
Ініціаторами регуляторної реформи є Міністерство економічного розвитку і торгівлі та Державна регуляторна служба за сприяння BRDO. Підтримку процесу надає ЄС в рамках ініціативи EU4Business/ FORBIZ.
BRDO – провідний незалежний експертно-аналітичний центр з регуляторної політики в Україні.

[gview file=”https://brdo.com.ua/wp-content/uploads/2019/12/BUDIVNYTSTVO-TA-REMONT-AVTOMOBILNYH-DORIG_fin.pptx”]