Попри багатство України на природні ресурси, неефективність державної системи управління сферою не дозволяє сповна реалізовувати її потенціал. Галузі притаманні високі корупційні ризики у питанні розподілу природних ресурсів, закритість інформації про них, поширені випадки незаконного користування природними ресурсами, а також відсутність механізмів простежуваності походження ресурсів. Як наслідок – непрозорість, неефективність і непривабливість сфери для інвесторів.
Аби налагодити ефективну систему контролю та управління природними ресурсами, Міністерство енергетики та захисту довкілля України за допомогою експертів BRDO розробило Концепцію державної політики щодо створення ЕКО Платформи управління природними ресурсами.
26 лютого 2020 року проект єдиної ЕКО-платформи був презентований за участі Міністра енергетики та захисту довкілля Олексія Оржеля, заступника Міністра Володимира Головатенка та голови BRDO Олексія Дороганя.
“Відсутність системного обліку та контролю за використанням природних ресурсів, які належать народу України, призводить до випадків їх незаконного використання. Так, збитки держави від незаконних рубок лісових насаджень за 5 років склали близько 1 млрд гривень. Водночас, збитки від незаконного рибальства та тіньового обігу аквакультурних водних біоресурсів – понад 1 млрд гривень щорічно. Крім того – «паперовий багаж»… Інформація про користування надрами повинна бути максимально зручною та прозорою, і ми намагаємося реалізувати доступ до природних ресурсів лише через відкриті аукціони. Зараз працюємо над тим, щоб оцифрувати дані, аби кожен громадянин міг стати учасником процесу і користувачем сервісів, які надає держава”, — прокоментував інновацію Олексій Оржель.
Eco-platform – це електронна комунікаційна система управління природними ресурсами. Ціль платформи — ефективна комунікація між бізнесом та органами влади, забезпечення рівного доступу до об’єктів природокористування та доступ до інформації про стан навколишнього природного середовища. ЕКО-Платформа охоплюватиме управління надрокористуванням, лісовою і рибною галузями та водними ресурсами.
«Інформація про спільні обмежені ресурси сьогодні переважно не оцифрована, не узагальнена і закрита для доступу. Взаємодія держави та бізнесу у сфері відбувається неефективно і провокує корупційні чинники. Така система держуправління природними ресурсами призводить до нераціонального їх використання та збитковості сфери. Есо-Платформа покликана змінити це. Завдяки електронному формату взаємодії, вона дозволить щороку економити щонайменше 1,4 млрд грн бізнесу і суттєво знизити збитки держави – до 1,2 млрд грн», — наголошує Ганна Башняк, керівниця сектору «Контроль і нагляд» BRDO.
Відповідно до узгодженого проекту, Платформа складатиметься з 7 активних блоків:
- Відкритий доступ до актуальної інформації про природні ресурси. На публічній електронній мапі буде розміщено інформацію про наявні природні ресурси та вказано статус їхнього користування. Будуть міститись відкриті реєстри за кожним напрямком: е-надрокористування, е-лісова галузь, е-водна та е-рибна галузь.
- Електронні послуги. Електронний кабінет користувача надасть суб’єктам господарювання можливість обрати на електронній карті об’єкт для користування та подати заявку на оформлення дозвільних документів або взяти участь в аукціоні за право користування спільним обмеженим ресурсом. Більше того – в режимі онлайн користувач зможе відмоніторити поетапно весь процес отримання права на користування спільним обмеженим ресурсом.
- Електронне звітування. Без особистого контакту з чиновниками, в режимі 24/7, можливість подачі обов’язкової звітності для кожної сфери природокористування в електронному форматі.
До слова, запровадження електронних сервісних послуг лише в сфері отримання права на промисловий вилов водних біоресурсів зекономить бізнесу більше 107 тис. грн щороку. Ведення ж електронної звітності у сфері рибного господарства знизить щорічні витрати суб’єктів господарювання на 226 тис. грн, а у сфері водного господарства – на рекордні 905 тис. грн!
- Електронна простежуваність походження та реалізації продукції. Суттєво зменшить тіньовий ринок природних ресурсів, забезпечивши прозорість та відстежуваність їх походження.
Щодо економічного ефекту, то запровадження електронної простежуваності за походженням лише водних біоресурсів знизить щорічні збитки держави принаймні на 839 млн грн від незаконного рибальства та на 250 млн грн – від тіньового обігу аквакультурних водних біоресурсів.
- Екологічний моніторинг. Передбачає функціонування автоматизованої системи доступу до екологічної інформації, що надасть постійний доступ до актуальної інформації про стан навколишнього природного середовища і створить передумови для оперативного реагування Держекоінспекції на екологічні загрози.
- Екологічне інспектування. Забезпечить прозору, підзвітну та прогнозовану діяльність Держекоінспекції.
- Зворотній зв’язок. Можливість оперативної комунікації з відповідальними установами з питань ресурсокористування.
Відтак, з’являється можливість на єдиній інтегрованій ЕКО-платформі ознайомитись з усією інформацією щодо користування природними ресурсами, даними екомоніторингу, он-лайн взяти участь в аукціоні на право користування природними ресурсами чи оформити дозвільні документи. Окрім того, до ЕКО-платформи будуть інтегровані наявні цифрові рішення BRDO, зокрема інспекційний портал, що забезпечить доступ до інформації про перевірки у сферах та їхні результати.
Таким чином, запровадження ЕКО Платформи дозволить поступово викорінити корупцію у галузі, забезпечити рівний доступ до спільних обмежених ресурсів та їх ефективне використання, а у перспективі – суттєво покращити інвестиційну привабливість України.
Ознайомитися з презентацією