Експерти BRDO розробили проект закону про регулятора у сфері зв’язку (НКРЗ)

Ухвалення законопроекту про НКРЗ разом із проектом закону про електронні комунікації дозволить запустити повноцінну реформу сфери телекомунікацій в Україні. Основа підходів обох проектів — Європейський кодекс електронних комунікацій.

Експерти сектору ІТ&Телеком Офісу ефективного регулювання BRDO підготували законопроект, покликаний визначити організаційно-правовий статус та засади діяльності регулятора у сфері зв’язку — НКРЗ (Національної комісії, що здійснює державне регулювання в галузі зв’язку). 

Потреба зміни законодавства про регулятора у сфері зв’язку обумовлена необхідністю:

  • забезпечити конституційний правовий статус НКРЗ;
  • виконати вимоги Угоди про асоціацію з ЄС — забезпечити організаційну та фінансову незалежність телеком-регулятора (базуючись на підходах Європейського кодексу електронних комунікацій – Директиви ЄС 2018/1972).

Ключові зміни, що пропонуються:

  1. Правовий статусРегулятор переходить до виконавчої гілки влади. Членів Регулятора буде призначати КМУ, а не Президент.
  2. Незалежність:
    • відкритість конкурсу при призначенні членів Регулятора,
    • обрання голови Регулятора іншими членами;
    • виключно прозоро мотивоване звільнення членів Регулятора (політична незалежність);
    • конкурентна винагорода (як для членів Регулятора, так і для апарату);
    • прямо визначені джерела фінансування (фінансова незалежність);
    • скасування необхідності погодження рішень Регулятора з іншими органами (незалежність прийняття рішень)
  3. Взаємодія з ЄСПоложення щодо взаємодії BEREC (Орган європейських регуляторів електронних комунікацій, Body of European Regulators for Electronic Communications).

У поєднанні з проектом закону “Про електронні комунікації” №3014, розробленим за участі експертів BRDO та зареєстрованим у парламенті 5 лютого 2020 року, законопроект про НКРЗ запустить повноцінну реформу галузі телекомунікацій, покликану:

  • встановити нові правила гри, що сприяють розвитку ринку та нових технологій;
  • врегулювати статус та правила діяльності незалежного регулятора, покликаного стежити за дотриманням нових правил гри та створювати для цього необхідні умови.

Створення НКРЗ разом із ухваленням законопроекту “Про електронні комунікації” закласть передумови для інтеграції України до єдиного цифрового ринку ЄС. 

Також він прибере можливий ризик визнання поточного статусу НКРЗІ неконституційним. Адже відповідно до Конституції, Президент не має повноважень зі створення незалежних регуляторних органів на кшталт НКРЗІ, про що свідчить рішення Конституційного суду України від 14 червня 2019 року щодо неконституційності утворення НКРЕКП. Тому такий орган повинен мати статус центрального органу виконавчої влади зі спецстатусом та гарантіями незалежності у фінансуванні та підпорядкуванні.

Для комплексного регулювання телеком-сфери керівник сектору ІТ&Телеком Офісу ефективного регулювання BRDO Ігор Самоходський рекомендує прийняти законопроект про НКРЗ разом із проектом закону 3014.

“Питання правового статусу, незалежності, спроможності регулятора є центральними щодо сфери телекомунікацій в рамках Угоди про асоціацію. Однак, це так само важливо і для всього українського ринку. Будь-які, навіть, найпрогресивніші норми не будуть працювати без незалежного та професійного контролю, а його має забезпечити сильний регулятор. Тому ми рекомендуємо приймати законопроект про НКРЗ разом з проектом 3014”.

Проект закону разом із супроводжувальними документами направлений до Комітету ВРУ з питань цифрової трансформації та Мінцифри. Із повним текстом законопроекту та порівняльною таблицею можна ознайомитись тут.

 


Офіс ефективного регулювання (Better Regulation Delivery Office) – незалежний експертно-аналітичний центр, який фінансується міжнародними донорами, у тому числі Європейським Союзом в рамках проекту FORBIZ та  Ініціативи EU4Business.