Нещодавно Комітет Верховної Ради України з питань цифрової трансформації оприлюднив для обговорення законопроект, що вносить зміни до Закону України «Про електронні комунікації» щодо ідентифікації користувачів електронних комунікаційних послуг.
Законопроект передбачає, що мобільні абоненти мають у примусовому порядку зареєструватися в оператора, інакше не отримають послуги мобільного зв’язку. Тобто користувачі втрачають право отримувати послуги мобільного зв’язку анонімно і зобов’язані надавати свої персональні дані постачальникам. У разі незгоди абонентів реєструватися, з 1 січня 2025 року оператори мобільного зв’язку зобов’язані призупиняти, а надалі й відключати користувачів, які не уклали договір у письмовій формі або не ідентифіковані постачальником, від послуг мобільного зв’язку.
Експерти BRDO детально проаналізували законопроект і вважають його неприйнятним, оскільки він суперечить Конституції України і чинному законодавству і звужує передбачені законом права і свободи громадян.
Норми законопроекту є аналогічними тим, що ухвалені “Диктаторськими законами 16 січня”, та які містилися в законопроекті «Про електронні комунікації» (реєстр. № 1083). Останній вносився народними депутатами – членами парламентського Комітету з питань цифрової трансформації і був відкликаний у 2019 році, зокрема, через суперечливі норми щодо примусової реєстрації абонентів.
Обидва випадки засвідчили, що такі законодавчі ініціативи викликають жорстку протидію суспільства і сприймаються, як звуження прав і свобод. Законодавство України не передбачає та не передбачало будь-коли обмежень щодо прав споживачів на знеособлене отримання телекомунікаційних послуг. Закон «Про телекомунікації» (п. 16 ч.1 ст.32) містить норми щодо знеособленого надання послуг. Закон України «Про електронні комунікації» (ч.5 ст.104) прямо встановлює право кінцевого користувача отримувати послугу знеособлено відповідно до правил надання та отримання електронних комунікаційних послуг та умов надання послуг, встановлених постачальником. А ст. 22 Конституції України прямо вказує на те, що звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод є неприпустимим під час розробки й ухвалення нових законів або внесення змін до чинних.
Експерти BRDO вважають, що вищезгадана законодавча ініціатива є неприйнятною як така, що звужує передбачені законом права та свободи і суперечить Конституції України, і офіційно звернулися щодо цього до профільного комітету.
Сподіваємося, що ця законодавча ініціатива не буде підтримана народними депутатами.