Українців хочуть зобов’язати перевіряти легальність придбаних телефонів − BRDO вважає це неприпустимим

20-09-2021

Комітет Верховної Ради України з питань цифрової трансформації на початку серпня оприлюднив до обговорення законопроект про внесення змін до Закону України «Про електронні комунікації» щодо захисту інтересів держави та користувачів електронних комунікаційних послуг.

Цей документ містить низку суперечливих норм, що ускладнюють можливості громадян купувати мобільні телефони й інше термінальне обладнання. Експерти BRDO детально проаналізували законопроект і вважають неприпустимими зміни, запропоновані цією законодавчою ініціативою, у зв’язку з чим звернулися до Комітету із відповідним листом.

Згідно із законопроектом, якщо користувач придбав мобільний телефон, IMEI якого не був внесений у реєстр ідентифікаторів зі статусом дозволеного до застосування в мережі мобільного зв’язку, він за кілька місяців втратить можливість ним користуватися або змушений буде змінювати статус телефона самостійно. Фактично, на кінцевих користувачів покладається обовязок з’ясовувати законність походження правомірно придбаних ними пристроїв, інакше вони несуть ризики бути відключеними від мережі.

Окрім цього, законопроект покладає відповідальність на кінцевих користувачів самостійно змінювати статус придбаних пристроїв із “тимчасово дозволених” на “дозволені до застосування в електронній комунікаційній мережі”, якщо пристрої були придбані за кордоном і ввезені на територію України як особисті речі. Для цього вони мають самостійно звертатися до уповноважених органів і підтверджувати факт придбання телефону або перетину кордону. На жаль, законопроект не враховує те, що значна кількість користувачів не має можливостей і  навичок для вжиття вказаних заходів (люди похилого віку, особи з інвалідністю тощо, особи без доступу до мережі Інтернет). Ця група користувачів може втратити доступ до послуг голосового зв’язку та мобільного Інтернету, що не узгоджується із гарантованим Законом «Про електронні комунікації» (ч. 1 ст.107) правом кінцевих користувачів на вільний доступ до електронних комунікаційних послуг.

Також можна передбачити, що цією нормою скористаються і недоброчесні імпортери, які продаватимуть обладнання разом із чеком на його придбання (реальним або підробним) або змінюватимуть статус ІМЕІ за допомогою підставних осіб, що реально перетинали державний кордон. Тому можливість реальної боротьби з “сірим імпортом” за допомогою нововведень законопроекту сумнівна.

Таким чином, законопроект перекладає на кінцевих користувачів проблему неналежного виконання державою своїх функцій щодо протидії незаконному ринковому обігу термінального обладнання мобільного зв’язку, його контрафакту та контрабанді, замість того, щоб дійсно захищати їхні інтереси.

До того ж, ця законодавча ініціатива містить низку норм, що не узгоджуються з іншими законами та міжнародними зобов’язанням України. 

Експерти BRDO вважають неприпустимим внесення до Закону «Про електронні комунікації» змін, які порушують права кінцевих користувачів, суперечать законам України та зобов’язанням за Угодою про асоціацію з ЄС. Сподіваємося, дана законодавча ініціатива не буде підтримана народними депутатами.

Партнери