Ми, представники/ці громадських організацій та фахівці/чині з відкритих даних, звертаємося до Державної податкової служби України, Державної служби статистики України, Міністерства юстиції України, а також Міністерства цифрової трансформації із закликом опублікувати і регулярно оновлювати фінансову звітність компаній у форматі відкритих даних.
З 1 січня 2018 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Закону України “Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні” щодо удосконалення деяких положень» № 2164-VIII. Відповідно до нього, фінансова звітність підприємств не становить комерційної таємниці, не є конфіденційною інформацією та не належить до інформації з обмеженим доступом, крім випадків, передбачених законом. На фінансову звітність не розповсюджуються обмеження щодо поширення статистичної інформації.
Розпорядниками даних про фінансову звітність компаній (усіх юридичних осіб) є Державна податкова служба, Державна служба статистики України та Міністерство юстиції України. Згідно з чинним законодавством, вона становить суспільний інтерес, тому має бути опублікована на порталі data.gov.ua та надаватися за запитом юридичних та фізичних осіб у порядку, передбаченому Законом України «Про доступ до публічної інформації».
Однак, зараз існує декілька значущих проблем:
фінансова звітність компаній не публікується розпорядниками у форматі відкритих даних;
- дані фінансової звітності підприємств “зливаються” та продаються на “чорному ринку”, створюючи умови викривленої конкуренції для сервісів чи стартапів, та нерівного доступу до інформації для суспільства в цілому;
- відсутня стала уніфікована практика у наданні даних про фінансову звітність в різних регіональних управліннях Державної податкової служби України: у деяких з них вона надається на запит, а в деяких — ні.
Фінансова звітність компаній становить суспільний інтерес, а тому має бути оприлюдненою у форматі відкритих даних. Цей принцип закладений Директивою 2013/34 ЄС. Україна взяла зобов’язання з виконання цієї вимоги (п. 830 Плану заходів з виконання Угоди про Асоціацію з ЄС).
Європейські країни, зокрема, Великобританія, мають успішний досвід із оприлюднення даних фінансової звітності компаній, а отже можуть слугувати чудовим прикладом для наслідування Україною.
Публікація відкритих даних щодо фінансової звітності матиме позитивний ефект для держави, зокрема:
- покращить рейтинги прозорості та відкритості держави. На прикладі системи Prozorro, яка отримала велику кількість міжнародних нагород, Україна може стати державою-лідером у галузі відкритих даних та ділитись досвідом із іншими державами;
- підвищить авторитет України як цифрової держави на міжнародній арені;
- сприятиме розвитку економіки — створенню продуктів на основі відкритих даних. Як наслідок — наповнення бюджету;
- допоможе виконувати міжнародні стандарти FATF, OECD в боротьбі з відмиванням доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансування тероризму;
- покращить інвестиційну привабливість України;
- зменшить кількість змов на публічних закупівлях: полегшить АМКУ пошук тендерів зі змовами завдяки виявленню підставних організацій, що не мають необхідної фінансової спроможності (пряма вимога п. 4 ч.1 ст. 16 ЗУ “Про публічні закупівлі”);
- підвищить якість прийняття управлінських рішень: як на рівні держави, так і на рівні бізнесу.
Аби оприлюднити дані фінансової звітності, не потрібно створювати додаткові ресурси: є державний портал відкритих даних data.gov.ua.
Бізнес-асоціації підтримують публікацію фінансової звітності компаній у форматі відкритих даних, оскільки:
- дані конкретної компанії цікаві насамперед її контрагентам для оцінки ризикованості співпраці та уникненню недоброчесних контрагентів (за даними PWC,36% серед тих, хто вчинив найбільш суттєвий економічний злочин або шахрайство, становить третя сторона (контрагенти))
- потенційні співробітники можуть перевірити фінансове становище роботодавця
- дані за галузями і регіонами становлять інтерес як для підприємців (оцінка прибутковості компаній сектора, конкурентного середовища тощо), так і для журналістів/ок і аналітиків/инь (від економічних до антикорупційних розслідувань).
- публікація відкритих даних покладе кінець корупційним зловживанням з даними (зокрема, витоку та продажу даних на “чорних ринках”).
Тому ми закликаємо:
- Державну податкову службу та Державну службу статистики оприлюднити та регулярно оновлювати фінансову звітність компаній у машиночитному форматі, а Міністерство цифрової трансформації — сприяти публікації цієї інформації в форматі відкритих даних (як орган, що є відповідальним за політику відкритих даних).
- Кабінет Міністрів України — внести фінансову звітність компаній до переліку наборів відкритих даних, визначених Постановою КМУ № 835 2015 року.
Зі свого боку, ми готові до конструктивної співпраці над ефективним реформуванням політики України у сфері відкритих даних, надавати експертну та інформаційну підтримку відкриття даних фінансової звітності компаній
Підписанти звернення:
- Офіс ефективного регулювання BRDO
- YouControl
- Transparency International Ukraine
- OpenUp
- Bihus.Info
- Рух ЧЕСНО
- Clarity Project
- Слідство.Інфо
- Центр протидії корупції
- Електронна демократія
- Олексій Іванкін, Опендатабот
- ЕЙДОС
- Андрій Гнап, Waste Ukraine Analytics
- Дмитро Гадючка, приватна особа
- ГО «Рада захисту конкуренції та споживачів»
- ДП “Прозорро”
- Євген Воробйов, аналітик з протидії фінансовій злочинності, LL.M. (фінансове право), Лейденський університет (Нідерланди)
- Альона Гринько, аналітикиня-журналістка
- Центр розвитку інновацій (ЦРІ)
Звернення відкрите до підписання. Повідомте нас про бажання долучитись: [email protected] чи +380509979360
#opendata
Офіс ефективного регулювання (Better Regulation Delivery Office) – незалежний експертно-аналітичний центр, який фінансується міжнародними донорами, у тому числі Європейським Союзом в рамках проекту FORBIZ та Ініціативи EU4Business.