BRDO проаналізував податки для бізнесу в регіонах

04-08-2017

BRDO та Спілка українських підприємців (СУП) розпочали дослідження “Regional Doing Business”, основною метою якого є системний аналіз бізнес клімату для малого, середнього та великого бізнесу по всіх областях України та у Києві.
Першим етапом даного дослідження став системний аналіз місцевих податків і зборів, а основними джерелами інформації – рішення міських рад в обласних центрах та у Києві. Не треба аргументувати, що чим більші податки, – тим гірші умови для ведення бізнесу. Однак чим менші податки, тим меншу кількість адміністративних сервісів для громадян і підприємництва здатні забезпечити органи місцевого самоврядування. Тому, кожен регіон вибирає власну стратегію, створюючи унікальний податковий клімат для підприємців, що і є предметом дослідження на даному етапі.
Аналізувалось шість основних місцевих податків, ставку яких місцева влада має право змінювати у встановлених державою межах, оскільки ці надходження поступають до місцевого бюджету, а саме:
  • податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки;
  • туристичний збір;
  • земельний податок;
  • орендна плата за земельну ділянку;
  • ставки єдиного податку для 1 групи та для 2 групи.
Аналіз проводився на основі рішень місцевих рад, які оприлюднені на сайтах відповідних органів як публічні дані.
Загальні тенденції в країні свідчать про недостатню динаміку реагування органів місцевого самоврядування на зміни політики уряду. Зокрема:
  1. За 2017 рік було змінено розміри ставок лише 17% місцевих податків, що регулюються органами місцевого самоврядування. Варто зауважити, що податкове навантаження на малий бізнес за останній рік різко зросло у зв’язку із збільшенням мінімальної заробітної плати та прожиткового мінімуму. Та лише третина регіонів здійснили хоча б крок, аби зменшити податковий тиск на бізнес;
  2. У 2017 році вступила в дію новий розмір мінімальної заробітної плати – 3200 грн. Це прямо пропорційно призвело до збільшення розмірів податку на нерухоме майно та єдиного податку для 2 групи платників. Сама формула розрахунку не змінилась – 20% від мінімальної заробітної плати. Якщо у цифрах, то в той час, як у 2016 році платники 2 групи мали сплачувати в середньому 275 грн, у 2017 це уже 640 грн. Тобто, відбулось збільшення податкового навантаження на 132%, що погіршило бізнес-клімат для малого бізнесу по всій країні. Аби виправити ситуацію, у Харкові, Одесі та Сумах, – відповідно до рішень місцевих рад, ставка податку була знижена з 20% до 10%. У Тернополі та Білій Церкві той самий податок був зменшений до 15%. Відповідно, якщо порівнювати з попереднім роком, то для підприємців Харкова, Одеси і Сум ставка податку зросла лише на 16%, для Тернополя і Білої Церкви – на 74%. Ці приклади дій місцевої влади по зменшеню податкового тиску на підприємців, однозначно  позитивно впливають на бізнес-клімат у згаданих регіонах.
  3. За аналогією, Біла Церква зменшила ставку єдиного податку для 1 групи платників з 10% до 8%. Таким чином, зміни у сплаті у порівнянні з попереднім роком залишились невідчутними. Це є черговим прикладом  дій місцевої влади, спрямованих на зменшення податкового тиску.
  4. Позитивно вплинуло на розвитку бізнесу також зменшення у семи обласних центрах ставки податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.  Розмір цього податку, як було зазначено раніше,  напряму залежить від розміру мінімальної заробітної плати, яка у 2017 році різко збільшилась. Тому органи місцевого самоврядування намагаються зменшити податковий тиск на бізнес за рахунок зменшення ставок податків.
Загалом, ситуація з податками свідчить про вкрай в’ялі спроби органів місцевого самоврядування покращити бізнес-клімат у себе в регіоні. Серед негативних факторів, які прямо до цього призводять, можна назвати: застарілу систему оподаткування, визначення основних ставок та їх діапазону централізовано на рівні всієї держави. Це нівелює бажання місцевої влади розбиратися у даному питанні і пробувати налагодити діалог для пом’якшення бізнес-клімату в регіоні і збільшення інвестиційної привабливості останнього.
Остаточні результати дослідження ви зможете переглянути на початку вересня цього року.
Наступним етапом стане інтерв’ювання підприємців у всіх областях України та в Києві за чотирма напрямками:
Ви можете долучитись до дослідження, заповнивши анкети вже зараз за посиляннями  вище. Принцип заповнення анкет:  одна анкета – один обласний центр, в якому ведеться бізнес. У разі виникнення запитань, ви можете зв’язатися з аналітиком Офісу ефективного регулювання, що координує дане дослідження, Антоном Малеєвим – 095 708 46 28 або е-мейл – a.maleyev@brdo.com.ua

Партнери