Діюча в Україні система інспекцій не здатна попереджати ризики. Результатом зволікання із впровадженням інспекційної реформи є численні пожежі, що загрожують життю та безпеці громадян. Важливою складовою реформи також має стати забезпечення доступності інформації про перевірки та їх результати.
Вже сьогодні на сайті https://inspections.gov.ua, розробленому BRDO, можна знайти інформацію про перевірки ТРЦ, заплановані на 2018 рік. Більш того, вже з квітня ДСНС вноситиме сюди інформацію про результати своїх перевірок. На виконання доручення Прем’єр-міністра України, розпочнеться процес із внесення інформації про позапланові перевірки торговельних центрів.
«Метою діяльності інспекції має бути не виявлення порушення та покарання порушника, а реальне зниження ризиків. Це докорінна перебудова роботи органу, що буде супроводжуватись створенням інструментів для самоконтролю бізнесу. Зібрана за допомогою онлайн-системи статистика дозволить побудувати матриці ризиків та спланувати управління ними. Інформація про перевірки та їх результати має бути доступною онлайн, аби кожна людина мала можливість оцінювати власні ризики», – впевнений Голова BRDO Олексій Гончарук.
Однією з причин незадовільного стану протипожежної безпеки в Україні є те, що за чинним законодавством перевіряючі органи, зокрема ДСНС, змушені перевіряти суб’єкти господарювання, а не об’єкти. Тобто, замість того, аби перевіряти торговельні центри, стадіони чи дитячі садочки, перевіряють юридичних осіб.
Які проблеми це викликає?
- ТРЦ нерідко належить кільком юридичним особам. Відтак, пожежні вимушені перевіряти не весь ТРЦ комплексно, а лише частину, що належить юридичній особі, яку перевіряють.
- Якщо юрособі, окрім ТРЦ, також належать інші об’єкти, пожежні змушені одночасно перевіряти й їх, витрачаючи ресурс, навіть якщо вони не є настільки суспільно важливими.
- Якщо юридична особа зареєстрована в одному регіоні, а об’єкт знаходиться в іншому, то виникає проблема з визначенням перевіряючого органу. Сьогодні перевіркою займається служба за місцем реєстрації юрособи, що не завжди є ефективним підходом.
Вирішити ці проблеми на підзаконному рівні неможливо – потрібні зміни на рівні закону.
Детальніше – тут.