Сегмент роздрібних продажів на ринку електронної комерції в світі стрімко зростає. Його обсяг у 2017 р. склав 2,3 трлн дол. США, або 10,2% від загального показника роздрібних продажів. Експерти прогнозують, що за підсумками 2021 р. частка e-commerce досягне 17,5%, що становитиме вже більше 4,8 трлн дол. В Україні показник наразі нижчий – 3,2%, що в 2017 р. продемонструвало об’єм ринку e-commerce в 50 млрд грн. При цьому темп приросту електронної комерції* в країні є другим за швидкістю в Європі (біля 31%), що свідчить про значний потенціал ринку. Основними гравцями якого є інтернет-магазини, маркетплейси, класифайди, прайс-агрегатори, логістичні компанії тощо.
Подальший розвиток ринку залежить від цілої низки факторів: ВВП на душу населення, рівня проникнення банківських послуг, Інтернет і смартфонів, розвитку логістичної інфраструктури, надійності доставки, а також умов ведення бізнесу. За більшістю з них Україна поки відстає: займає передостаннє місце в Європі за ВВП (8,7 тис. на душу населення), останнє – за рівнем проникнення інтернет (66%), навіть незважаючи на значне зростання протягом останніх років. До слова, середній показник в Європі складає 83%, а в Швеції – 99,7%. Так само ми на 10-20% відстаємо від сусідів за рівнем проникнення банківських карт, демонструючи 63%. В чому Україна не поступається, то це за поширеністю смартфонів і рівнем урбанізації.
Проблематику ринку представники влади, бізнесу, громадськості та експертних кіл обговорювали 5 грудня під час Круглого столу «E-commerce: розумне регулювання для прогресивного ринку». Організатором виступив BRDO за підтримки EU4Business/FORBIZ в рамках Публічного діалогу #PROДіалог. Експерти BRDO провели системний аналіз ринку е-комерції та виявили низку додаткових бар’єрів, що перешкоджають розвитку ринку.
«Суттєвою проблемою для ринку є зобов’язання продавця надавати фіскальний чек у друкованому вигляді в момент надходження коштів за товар. Це практично унеможливлює інтернет-еквайринг з обсягом платежів понад 7.5 млрд грн на рік і оплату накладеним платежем обсягом більше 12 млрд грн на рік. Виходом може стати дозвіл надавати фіскальні чеки в електронній формі», – відзначає керівник сектору IT&Telecom BRDO Олександр Кубраков.
Так, Закон «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» зобов’язує покупця надавати фіскальний чек у момент зарахування коштів. Однак це проблематично, коли покупець отримує товар від служби доставки і тоді оплачує його – накладеним платежем, а продавець не може в цей момент надати роздрукований чек. Так само і для інтернет-еквайрингу, коли оплата надходить, скажімо, в неробочий час, або склад з товаром та касовий апарат знаходяться в різних місцях. В Європі це вирішується за допомогою електронних чеків, що вже працюють в Угорщині, Хорватії, Іспанії, Словенії. В Україні врегулювати питання можна за допомогою змін до вказаного Закону, які забезпечать можливість використання електронних чеків.
Інша проблема пов’язана із захистом прав споживачів, коли деякі продавці не вказують реквізитів суб’єкта господарської діяльності при торгівлі онлайн. В основному, це стосується маркетплейсів та класифайдів, адже власники таких веб-ресурсів часто не володіють інформацією про осіб, що здійснюють продаж на їхніх сайтах. У разі продажу такими продавцями неякісних товарів, неможливо визначити суб’єкта, перевірити факт покупки, і, відповідно, захистити права споживача. Вирішити проблему можна, запровадивши вимоги до маркетплейсів щодо розміщення інформації, що ідентифікує продавця, або знову ж таки надання електронних чеків, де вказуються необхідні реквізити.
Ще одним суттєвим аспектом для онлайн-торгівлі є необхідність визначення принципу вичерпання авторських прав. Відповідно до міжнародного принципу, права вичерпуються після продажу товару в будь-якій з країн, а комерційне переміщення товарів між країнами майже не обмежується. Отже, внесення відповідних змін до Закону «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг» і впровадження міжнародного принципу вичерпання прав інтелектуальної власності закріпить підстави для легальної діяльності на ринку як офіційних дистриб’юторів, що представляють власника певної торгової марки в Україні, так і можливості для паралельного імпорту іншими постачальниками на ринку.
Загалом, за оцінкою експертів BRDO, українське законодавство потребує вдосконалення з метою детінізації обігу готівкових коштів, зменшення обсягів контрабанди та захисту прав споживачів. Цьому сприятиме імплементація Директиви 2006/112/ЄС, що передбачає приведення Україною у відповідність з нормами ЄС поняття рахунка, процедури його виставлення, порядку використання та зберігання електронних рахунків до 31.10.2019 р.
При цьому також необхідно вирішити питання запровадження сучасних технологій реєстрації розрахункових операцій, а також спрощення вимог законодавства щодо адміністрування та використання касових апаратів. Нагадаємо, ВРУ прийняла в першому читанні законопроект №4117, що передбачає можливість використовувати смартфони, ноутбуки та планшети в якості касових апаратів та надавати електронні чеки, що дозволить підприємцям спростити здійснення розрахунків та створити передумови для демонополізації ринку РРО.
У заході також взяли участь представник EUD Деніел Крамер, засновник інтернет-магазину Rozetka Владислав Чечоткін, президент холдингу Internet Invest Олександр Ольшанський, Генеральний директор Hotline Сергій Арабаджи, Заступник Голови правління Союзу споживачів України Олег Цільвік, представники Мінфіну, Укрпошти, Європейської бізнес асоціації, Інтернет Асоціації України, бізнесу та експертних кіл.
[gview file=”https://brdo.com.ua/wp-content/uploads/2018/12/BRDO-E-commerce-Presentation2-1.pptx”]
Більше інфо – на www.brdo.com.ua та www.regulation.gov.ua.
*розглядається як роздрібний продаж матеріальних товарів резидентам України за допомогою мережі Інтернет.