У 2020 році щодо схем із контент-послугами до НКРЗІ* звернулося на 19% більше абонентів, ніж у 2019 році. Зокрема, йдеться про анекдоти, смс-гороскопи, клуби знайомств та багато інших послуг, за які мобільні оператори списують кошти з рахунків без відома абонентів.Про це свідчать дані НКРЗІ, отримані експертами BRDO у відповідь на запит щодо звернень про контент-послуги.
У 2016 році до НКРЗІ надійшло 18 звернень щодо надання контент-послуг; у 2017 році — 413; у 2018 році — 549; у 2019 році — 481; у 2020 році — 572.
Відповідно до звіту НКРЗІ, протягом 2020 року на розгляд надійшли 4812 звернень громадян щодо надання послуг мобільного зв’язку. Контент-послуг стосується 12% цих звернень.
“Оператори не готові самостійно припинити практику підключення абонентів до контент-послуг, які користувачі свідомо не замовляли. На жаль, абоненти передплати фактично не мають жодного ефективного захисту своїх прав”, — стверджує керівник сектору ІСТ BRDO Ігор Самоходський.
За його словами, сьогодні надзвичайно важливо захистити абонентів. Для цього потрібно ухвалити зміни до “Правил надання і отримання телекомунікаційних послуг”. Погодження проєкту рішення, що врегулює ситуацію, триває вже понад півтора року — оператори мобільного зв’язку успішно затягують процес. Наразі проєкт перебуває на погодженні в Державній регуляторній службі України. Він передбачає обов’язкове сповіщення абонента про списання коштів, виконання закону про електронну комерцію та інші механізми, що мають захистити споживачів.
Нагадаємо, BRDO офіційно звернувся до Прем’єр-міністра України, Комітету Верховної Ради України з питань цифрової трансформації та Офісу Президента України щодо порушень прав споживачів при наданні контент-послуг та необхідності негайно владнати цю проблему. За різними оцінками, українські абоненти втрачають сотні мільйонів гривень через схеми з контент-послугами.
*НКРЗІ — Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері зв’язку та інформатизації