В українських СанПіНах міститься велика кількість інструментів державного регулювання (погоджень, сертифікатів, ліцензій тощо), більшість з яких вже не мають жодного сенсу і лиш обтяжують діяльність підприємців.
Які варто лишити, а яких — позбутися?
За результатами останнього засідання МРГ з дерегуляції переглянула вищезгадані інструменти та ухвалила таке рішення:
- Лише 10% з них досі є актуальними.
- Решту 74% рекомендовано скасувати, а 16% – осучаснити.
Чому українському бізнесу був необхідний цей перегляд?
СанПіНи, або державні санітарні правила та норми – це обов’язкові для виконання НПА центрального органу виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у сфері охорони здоров’я, встановлюють медичні вимоги безпеки щодо середовища життєдіяльності та окремих його факторів. Їх недотримання створює загрозу здоров’ю і життю людини та майбутніх поколінь, а також загрозу виникнення і розповсюдження інфекційних хвороб та масових неінфекційних захворювань (отруєнь) серед населення.
У межах підготовки до засідання МРГ команда BRDO аналізувала поточний стан НПА, якими затверджені СанПіНи.
«Під час інвентаризації та перегляду ми виявили 298 чинних інструментів державного регулювання, які містяться в державних санітарних нормах та правилах. Це вкрай високий показник, адже складає третину від загальної кількості інструментів державного регулювання, що були виявлені протягом року роботи МРГ», – пояснила Ганна Башняк, керівниця сектору «Регуляторна політика» BRDO.
Які інструменти будуть скасовані, а які – цифровізовані в результаті перегляду?
221 регуляторний інструмент в державних санітарних правилах і нормах МРГ з дерегуляції вважає неактуальними або такими, що дублюються з іншими інструментами державного регулювання. Загалом це 74% від загальної кількості опрацьованих інструментів.
Наприклад, пропонується скасувати:
- Погодження проєкту перепрофілювання підприємства
- Погодження використання пічного опалення в комп’ютерних ігрових закладах, що розташовані у сільській місцевості, з кількістю ігрових місць до 10
- Погодження тексту етикетки для маркування питної води фасованої та іншої супровідної інформації щодо її походження та властивостей
- Погодження матеріалів для виготовлення друкованих виробів
47 інструментів рекомендовано оптимізувати та привести у відповідність до чинного законодавства (16%).
Наприклад, оптимізувати пропонується :
- Експертний висновок про якість і безпеку продукції тваринного та рослинного походження
- Реєстрацію хімічних та біологічних речовин, синтетичних та полімерних матеріалів, які призначені для використання у вугільній промисловості
- Дозвіл на реалізацію готових яйцепродуктів з підприємства
Без змін пропонується залишити 30 регуляторних інструментів із 298, тобто лише 10%.
Реформа дерегуляції триває. Нагадаємо — аби спростити умови ведення бізнесу, у січні 2023 року Уряд створив Міжвідомчу робочу групу з дерегуляції, яка вже переглянула 1323 регуляторних інструментів для бізнесу. З них 456 рекомендовано скасувати, 584 – спростити. Станом на 12 грудня, скасовано вже 100 інструментів.
За підтримки Програма USAID «Конкурентоспроможна економіка України» Офіс ефективного регулювання BRDO готує аналітику щодо доцільності збереження чи скасування регулювань, бере участь у засіданнях МРГ та розробці відповідних нормативно-правових актів.