Новини
22.12.2023

МРГ з дерегуляції переглянула всі інструменти держрегулювання з санпінів

В українських СанПіНах міститься велика кількість інструментів державного регулювання (погоджень, сертифікатів, ліцензій тощо), більшість з яких вже не мають жодного сенсу і лиш обтяжують діяльність підприємців.

Які варто лишити, а яких — позбутися?

За результатами останнього засідання МРГ з дерегуляції переглянула вищезгадані інструменти та ухвалила таке рішення:

  • Лише 10% з них досі є актуальними.
  • Решту 74% рекомендовано скасувати, а 16% – осучаснити.

Чому українському бізнесу був необхідний цей перегляд?

СанПіНи, або державні санітарні правила та норми – це обов’язкові для виконання НПА центрального органу виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у сфері охорони здоров’я, встановлюють медичні вимоги безпеки щодо середовища життєдіяльності та окремих його факторів. Їх недотримання створює загрозу здоров’ю і життю людини та майбутніх поколінь, а також загрозу виникнення і розповсюдження інфекційних хвороб та масових неінфекційних захворювань (отруєнь) серед населення.

У межах підготовки до засідання МРГ команда BRDO аналізувала поточний стан НПА, якими затверджені СанПіНи.

«Під час інвентаризації та перегляду ми виявили 298 чинних інструментів державного регулювання, які містяться в державних санітарних нормах та правилах. Це вкрай високий показник, адже складає третину від загальної кількості інструментів державного регулювання, що були виявлені протягом року роботи МРГ», – пояснила Ганна Башняк, керівниця сектору «Регуляторна політика» BRDO.

Які інструменти будуть скасовані, а які – цифровізовані в результаті перегляду?

221 регуляторний інструмент в державних санітарних правилах і нормах МРГ з дерегуляції вважає неактуальними або такими, що дублюються з іншими інструментами державного регулювання. Загалом це 74% від загальної кількості опрацьованих інструментів.

Наприклад, пропонується скасувати:

  • Погодження проєкту перепрофілювання підприємства
  • Погодження використання пічного опалення в комп’ютерних ігрових закладах, що розташовані у сільській місцевості, з кількістю ігрових місць до 10
  • Погодження тексту етикетки для маркування питної води фасованої та іншої супровідної інформації щодо її походження та властивостей
  • Погодження матеріалів для виготовлення друкованих виробів

47 інструментів рекомендовано оптимізувати та привести у відповідність до чинного законодавства (16%).

Наприклад, оптимізувати пропонується :

  • Експертний висновок про якість і безпеку продукції тваринного та рослинного походження
  • Реєстрацію хімічних та біологічних речовин, синтетичних та полімерних матеріалів, які призначені для використання у вугільній промисловості
  • Дозвіл на реалізацію готових яйцепродуктів з підприємства

Без змін пропонується залишити 30 регуляторних інструментів із 298, тобто лише 10%.

Реформа дерегуляції триває. Нагадаємо — аби спростити умови ведення бізнесу, у січні 2023 року Уряд створив Міжвідомчу робочу групу з дерегуляції, яка вже переглянула 1323 регуляторних інструментів для бізнесу. З них 456 рекомендовано скасувати, 584 – спростити. Станом на 12 грудня, скасовано вже 100 інструментів.

За підтримки Програма USAID «Конкурентоспроможна економіка України» Офіс ефективного регулювання BRDO готує аналітику щодо доцільності збереження чи скасування регулювань, бере участь у засіданнях МРГ та розробці відповідних нормативно-правових актів.